Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2017

«Γιαβάς γιαβάς» η μετατροπή τμήματος της Γιαβάση σε πεζόδρομο

0
86 Προβολές

Πολύωρη ήταν η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αγίας Παρασκευής για τις κυκλοφοριακές αλλαγές που σχεδιάζονται επί της οδού Ευεργέτη Γιαβάση, στο τμήμα μεταξύ των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Στρατηγού Τόμπρα, στην κεντρική πλατεία της πόλης.

Σημειώνεται ότι, με βάση απόφαση του Σώματος τον Ιούνιο του 2017, το αρχικό σχέδιο ήταν για πεζοδρόμηση του συγκεκριμένου τμήματος, αλλά όπως εξήγησε ο δήμαρχος, Γιάννης Σταθόπουλος, για να γίνει αυτό θα πρέπει να προηγηθεί τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, γεγονός που θα καθυστερούσε την όλη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, «έστω κι αποσπασματικά», όπως παραδέχθηκε, θα πρέπει να τολμηθεί η μετατροπή του εν λόγω τμήματος σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, δεσμευόμενος ότι παράλληλα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την προαναφερόμενη τροποποίηση, που θα οδηγήσει κάποια στιγμή στη μετατροπή του συγκεκριμένου τμήματος της Γιαβάση σε πεζόδρομο.

Από πλευράς της μειοψηφίας, ασκήθηκε κριτική τόσο στην «εγκατάλειψη του σχεδίου πεζοδρόμησης» (ιδιαίτερα από την τέως αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Ελισσάβετ Πετσατώδη και τον ανεξάρτητο σύμβουλο Γιάννη Μυλωνάκη), όσο και για το γεγονός ότι -όπως υποστηρίχθηκε- δεν είχε προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με τους καταστηματάρχες, αλλά και του κατοίκους της περιοχής, που -σύμφωνα με τον επικεφαλής της μείζονος, Βασίλη Ζορμπά– αντιτίθενται στις σχεδιαζόμενες αλλαγές.

Πάντως, από πλευράς διοίκησης, απερρίφθησαν οι κατηγορίες περί μη συζήτησης με κατοίκους και φορείς της περιοχής, ενώ για την έγκαιρη ενημέρωση των επαγγελματιών υπέρ της διοίκησης συνηγόρησε και ο πρόεδρος της ΕΝΕΒΑΠ (Ένωση Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Αγίας Παρασκευής), Βασίλης Τσαγκάρης.

Όλα τα προβλήματα στο τραπέζι

Η συζήτηση επεκτάθηκε στο σύνολο των κυκλοφοριακών προβλημάτων στο κέντρο της πόλης, όπου κάθε παράταξη κατέθεσε και τη δική της εκδοχή επίλυσής τους, αλλά και ενστάσεις για τις συνέπειες που θα έχουν οι νέες αλλαγές στη Γιαβάση.

Ειδικότερα, ανάμεσα στα μείζονα θέματα που τέθηκαν ήταν:

  • Η αναγκαιότητα ή μη της αριστερής στροφής στη Λ. Μεσογείων προς την Αγ. Ιωάννου ή της αριστερής στροφής της Λ. Μεσογείων προς την Αιγαίου Πελάγους.
  • Ο χώρος στάθμευσης των λεωφορείων του ΟΑΣΑ και πού αυτή θα μπορούσε να μεταφερθεί.
  • Η αντιδρόμηση της οδού Κοντοπούλου.
  • Ο κίνδυνος δημιουργίας επιπλέον κυκλοφοριακών φορτίων στους υπόλοιπους δρόμους, λόγω της μετατροπής τμήματος της Γιαβάση σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας (η μελέτη έδειξε ότι σε ώρα αιχμής από την περιοχή διέρχονται περί τα 550 οχήματα).
  • Η «προνομιακή» μεταχείριση των καταστηματαρχών της Γιαβάση, σε αντίθεση με την «απαξίωση» των περιουσιών των αντίστοιχων επαγγελματιών στην Ηρ. Πολυτεχνείου.
  • Η αποσπασματικότητα του μέτρου, που «αφήνει απέξω» τον συνολικότερο σχεδιασμό για τη Βιώσιμη Κινητικότητα στο κέντρο της πόλης.
  • Η απώλεια των θέσεων στάθμευσης από την εφαρμογή του μέτρου (οι μελετητές τις προσδιορίζουν σε 60. Ωστόσο, αναφέρθηκε και το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις υφιστάμενες θέσεις στάθμευσης δεν εξυπηρετούν τους επισκέπτες του κέντρου, αλλά τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις πέριξ της κεντρικής πλατείας).
  • Η αναγκαιότητα πεζοδρόμησης συνολικά γύρω από την πλατεία, ώστε αυτή να ενσωματωθεί στον οικιστικό ιστό.
Οι τοποθετήσεις των συμβούλων

Αρκετές και επί πολλών θεμάτων ήταν οι ενστάσεις των δημοτικών συμβούλων της μειοψηφίας, μεταξύ των οποίων και οι εξής:

Βασίλης Ζορμπάς (Αγία Παρασκευή η Πόλη μας): Υποστήριξε ότι οι σχεδιαζόμενες αλλαγές θα τετραπλασιάσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση από τα καυσαέρια, λόγω των κυκλικών κινήσεων που θ’ αναγκαστούν να πραγματοποιούν τα οχήματα. Πρότεινε την ελεγχόμενη στάθμευση σε όλη την πλατεία και την Αγ. Ιωάννου, τοποθέτηση ομοιόμορφων κατασκευών (κιόσκια) σε όλα τα καταστήματα, ανάπλαση πεζοδρομίων και απομάκρυνση αφετηρίας λεωφορείων.

Βασίλης Γιαννακόπουλος (Συμμαχία Ευθύνης): Σημείωσε ότι το κέντρο χρήζει παρεμβάσεων στη λογική ενίσχυσης της μετακίνησης των πεζών και των ποδηλάτων εις βάρος της χρήσης των Ι.Χ., αλλά κάλεσε τη διοίκηση να καθυστερήσει την εφαρμογή του μέτρου, ώστε αυτό να εφαρμοστεί με καλύτερο σχεδιασμό. Επίσης, πρότεινε την πιλοτική εφαρμογή του για κάποιους μήνες, πριν προχωρήσει στην τελική μορφή του, ώστε να καταγραφούν οι συνέπειες.

Ανδρέας Γκιζιώτης (Λαϊκή Συσπείρωση): Θεώρησε την παρέμβαση περιορισμένης εμβέλειας, που δεν αλλάζει κάτι στην καθημερινότητα των πολιτών. Στηλίτευσε την έλλειψη γενικότερου κυκλοφοριακού σχεδιασμού, τονίζοντας ότι τα προγραμματιζόμενα έργα «προσδιορίζονται με βάση τις επόμενες εκλογές».

Κώστας Τσιαμπάς (Αγία Παρασκευή η Πόλη μας): Πρόβλεψε ότι οι θέσεις στάθμευσης που θα χαθούν από τις παρεμβάσεις θα αναζητηθούν στους γύρω παράδρομους, επιβαρύνοντας τους κατοίκους της περιοχής. Επίσης, είπε ότι το μέτρο ευνοεί συγκεκριμένους καταστηματάρχες στη Γιαβάση, εις βάρος των υπολοίπων συναδέλφων τους.

Διονύσης Λέκκας (Αγία Παρασκευή η Πόλη μας): Εξέφρασε την άποψη ότι οι σχεδιαζόμενες αλλαγές θα λειτουργήσουν εις βάρος της επιχειρηματικότητας στην περιοχή, ενώ τόνισε ότι η πιλοτική εφαρμογή της πεζοδρόμησης τμήματος της Γιαβάση (σ.σ.: είχε εφαρμοστεί για δύο καλοκαίρια) έγινε σε περίοδο «χαλαρής» κυκλοφορίας, ενώ σε πραγματικές συνθήκες τα πράγματα δεν θα είναι το ίδιο.

Έφη Καψοκεφάλου (Αγία Παρασκευή η Πόλη μας): Υποστήριξε ότι οι αλλαγές στη Γιαβάση θα επιβαρύνουν περαιτέρω την κίνηση στην Ηρώων Πολυτεχνείου, ενώ τόνισε και η ίδια ότι το μέτρο ευνοεί συγκεκριμένους επιχειρηματίες εις βάρος άλλων.

Σωτήρης Ησαΐας (Αγία Παρασκευή η Πόλη μας): Χαρακτήρισε την Αγία Παρασκευή ως «φτωχό συγγενή» των δήμων της Β΄ Περιφέρειας Αθηνών και ως «αφρικανική κωμόπολη της Ευρώπης», τασσόμενος υπέρ του έργου. Σχολιάζοντας δε τις ενστάσεις περί των επιπτώσεων που θα έχει αυτό στη λειτουργία των καταστημάτων στην περιοχή, είπε ότι ουδέποτε μια πεζοδρόμηση δεν έφερε αρνητικά αποτελέσματα στην επιχειρηματικότητα ή στην ποιότητα ζωής των πολιτών.

Γιάννης Μυλωνάκης (ανεξάρτητος): Σημείωσε ότι όταν θες να κάνεις μεγάλες τομές, θα πρέπει να είσαι αποφασισμένος «να σπάσεις αβγά». Τάχθηκε υπέρ της πεζοδρόμησης του τμήματος της Γιαβάση, πιστεύοντας ότι με την επιλογή της ήπιας κυκλοφορίας, αφήνεται ανοιχτό το ενδεχόμενο στο μέλλον να επανέλθει το συγκεκριμένο τμήμα σε κανονική ροή οχημάτων. Επίσης, κατήγγειλε τη δημοτική Αρχή ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για την επανεκλογή της, παρά για να θέσει τις βάσεις για μια «πιο βιώσιμη πόλη». Ζήτησε δε να δεσμευτεί η δημοτική Αρχή και να καταγραφεί στην απόφαση που θα ληφθεί ότι θα προχωρήσουν παράλληλα οι διαδικασίες για την πεζοδρόμηση του συγκεκριμένου τμήματος της Γιαβάση (σ.σ.: η πρόταση έγινε αποδεκτή από τη διοίκηση).

Ελισσάβετ Πετσατώδη (τ. αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών): Χαρακτήρισε ως «τρύπα στο νερό» την επιχειρούμενη παρέμβαση, καθώς δεν οδηγεί σε διακοπή κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο τμήμα της Γιαβάση. Ζήτησε δε επιμόνως να προχωρήσει η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, αλλά και η υλοποίηση του γενικότερου σχεδιασμού για την πόλη, που είχε αποφασίσει η διοίκηση.

Γεράσιμος Βλάχος (πρόεδρος Δ.Σ.): Κατηγόρησε τη μειοψηφία ότι από τη μία κατηγορεί τη διοίκηση για μη παραγωγή έργου και από την άλλη, όταν αυτή προχωρεί σε μια δράση, της ζητεί να την αναβάλλει. Απέρριψε τη δυνατότητα προσωρινής δοκιμής του μέτρου, το οποίο -όπως τόνισε- είναι μεγάλης σημασίας για την πόλη και το θέλουν και οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες.

Τελικώς, η εισήγηση της διοίκησης ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, καθώς οι κ.κ. Βασίλης Ζορμπάς και Ανδρέας Γκιζιώτης, καθώς και η κα Έφη Καψοκεφάλου, επέμειναν μέχρι τέλους στην αρνητική θέση τους.

Αφήστε ένα σχόλιο

Scroll Up