Πόσο έτοιμοι είναι οι 12 Δήμοι του Βόρειου Τομέα για το δεύτερο κύμα πανδημίας
Αυτοδιοίκηση

Πόσο έτοιμοι είναι οι 12 Δήμοι του Βόρειου Τομέα για το δεύτερο κύμα πανδημίας

Το δεύτερο κύμα πανδημίας είναι σχεδόν… προ των θυρών και η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει τεθεί σε «πορτοκαλί» συναγερμό προκειμένου να αντεπεξέλθει στις νέες δοκιμασίες που ήδη έχουν αρχίσει να διαφαίνονται.

Τι απεκόμισαν όμως οι δημοτικές αρχές ως εμπειρία από το πρώτο κύμα της πανδημίας, ποιες αδυναμίες εντόπισαν, πώς τις διόρθωσαν, τι θα σήμαινε γι’ αυτές ένα τοπικό lockdown και πόσο στηρίζονται από την κεντρική διοίκηση στον δύσκολο αγώνα που δίνουν ενάντια στον πρωτόγνωρο ιό;

Σε αυτά τα ερωτήματα το ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ κάλεσε να απαντήσουν τους 12 δημάρχους των ισάριθμων Δήμων που απαρτίζουν τον Βόρειο Τομέα Αθηνών. Εάν μπορούν να βγουν κάποια γενικά συμπεράσματα από τις απαντήσεις τους, αυτά είναι ότι η γραφειοκρατία καλά κρατεί, οι δήμοι κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους να κρατήσουν όρθιες τις υπηρεσίες και τις κοινωνικές δομές τους, ένα lockdown θα «γονάτιζε» πολλούς από αυτούς, αλλά και τους πολίτες, ενώ τέλος η κρατική στήριξη θα μπορούσε να είναι και καλύτερη…

Ακολουθούν τα ερωτήματα που θέσαμε στους 12 δημάρχους του Βόρειου Τομέα Αθηνών και οι απαντήσεις τους:

  1. Το πρώτο κύμα της πανδημίας αιφνιδίασε τον κρατικό μηχανισμό και τους ΟΤΑ. Στον δικό σας Δήμο ποιες αδυναμίες και σε ποιους τομείς της δημοτικής λειτουργίας εντοπίσατε;
  2. Με ποιους τρόπους καταφέρατε να ξεπεράσετε αυτές τις αδυναμίες και σε ποιον βαθμό ετοιμότητας βρίσκεστε σήμερα ώστε να αντιμετωπίσετε ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας.
  3. Πώς θα σχολιάζατε το ενδεχόμενο εφαρμογής τοπικών lockdowns σε περιοχές της Αττικής; Θα έχουν αποτέλεσμα και αν ναι ποιο θα είναι το τίμημα για τους Δήμους στους οποίους θα εφαρμοστούν;
  4. Από πλευράς κεντρικής διοίκησης η βοήθεια που λαμβάνετε στο συγκεκριμένο ζήτημα θεωρείτε ότι είναι επαρκής ή χρειάζεται να γίνει κάτι περισσότερο και τι είναι αυτό;

ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΟΡΜΠΑΣ, δήμαρχος Αγίας Παρασκευής

Δεν μας αιφνιδίασε ιδιαίτερα η πανδημία

1-2. Δεν μας αιφνιδίασε ιδιαίτερα η πανδημία. Έπρεπε όμως να προβούμε σε κάποιες ενέργειες με ταχύτητα. Ανταποκριθήκαμε αποτελεσματικά στους τομείς της υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων, αλλά και στο κοινωνικό κομμάτι για την εξυπηρέτηση των αδύναμων κοινωνικών ομάδων του Δήμου, χρησιμοποιώντας  το προσωπικό των δομών μας που δεν λειτουργούσαν λόγω πανδημίας (π.χ. παιδικοί σταθμοί). Χρησιμοποιήσαμε, επίσης, συνεργείο καθαρισμού και απολυμάνσεων για όλους τους δημοτικούς χώρους και προμηθεύσαμε τα απαραίτητα είδη ατομικής προστασίας στους εργαζομένους (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά, στολές).

3. Εάν πρέπει να εφαρμοστούν τοπικά lockdowns για την προστασία της υγείας των πολιτών θα είμαστε σύμφωνοι.

 4.  Από πλευράς κεντρικής διοίκησης η βοήθεια η οποία λαμβάνουμε είναι επαρκής, τόσο σε νομικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο.

ΞΕΝΟΣ ΜΑΝΙΑΤΟΓΙΑΝΝΗΣ, δήμαρχος Βριλησσίων

Θα ήταν εφιαλτικό ένα δεύτερο lockdown

1. Η υγειονομική κρίση μπορεί να μας αιφνιδίασε όλους, αλλά αποδείξαμε για ακόμη μια φορά ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση παραμένει κοντά στον πολίτη και σηκώνει το βάρος της κοινωνίας στο σύνολό της και σε περιόδους κρίσης. 

Ο Δήμος Βριλησσίων ανταποκρίθηκε άμεσα στις νέες απαιτήσεις για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Ο Οργανισμός Κοινωνικής Προστασίας & Αλληλεγγύης, ο τομέας Καθαριότητας, η Πολιτική Προστασία και όλες οι υπηρεσίες του Δήμου,  έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για την εξασφάλιση συνθηκών πρόληψης για τους δημότες.  

Κινηθήκαμε στοχευμένα, δημιουργώντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις πρόληψης και προστασίας. 

Οι πολίτες, από την άλλη, επέδειξαν πρωτοφανή πειθαρχία και συμμόρφωση στις υποδείξεις των αρμοδίων υπουργείων και της δημοτικής αρχής. 

Ο μηχανισμός λειτούργησε και οι όποιες δυσκολίες προέκυπταν αντιμετωπίστηκαν άμεσα.  

2. Κληθήκαμε, άνευ προηγουμένου, να αντιμετωπίσουμε μια παγκόσμια επιδημία εκ του μηδενός. Δεν είχαμε περιθώρια χρονοτριβής σε κανέναν τομέα και υπηρεσία του Δήμου. 

Ενισχύσαμε από την πρώτη στιγμή την κοινωνική πολιτική του Δήμου, παρέχοντας εξυπηρέτηση των πολιτών κατ’ οίκον για όλους ανεξαιρέτως, ώστε να επιτύχουμε στο ελάχιστο τον περιορισμό των μετακινήσεων. Το ίδιο ακριβώς κάνουμε και σήμερα, στο δεύτερο κύμα της πανδημίας. Εφαρμόσαμε από την πρώτη μέρα το πρόγραμμα « Μείνετε σπίτι, είμαστε δίπλα σας» για τις ευπαθείς ομάδες και τα άτομα άνω των 60 ετών. 

Επίσης, μέσω ΕΟΔΥ, πραγματοποιούμε ακόμη και σήμερα, ανά τακτά διαστήματα, μοριακούς ελέγχους σε εργαζόμενους του Δήμου. 

Στο πλαίσιο της πρόληψης συνεχίζουμε με καθαρισμό και απολύμανση σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους, δημόσιες υπηρεσίες και σχολεία.  

Προχωρήσαμε στην προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας, σε συνεργασία με την κεντρική διοίκηση και τους φορείς της Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Αττικής, ΚΕΔΕ, ΠΕΔΑ).  

Ιδιαίτερη βαρύτητα έχουμε δώσει στον ευαίσθητο τομέα της σχολικής κοινότητας, ώστε να διασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή προστασία για μαθητές και εκπαιδευτικούς.  

Με την ίδια λογική συνεχίζουμε ακόμη και σήμερα. Με υπευθυνότητα, αλληλοσεβασμό και με γόνιμη συνεργασία, θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε το νέο κύμα της πανδημίας.  

3. Το ενδεχόμενο εφαρμογής τοπικών lockdowns φαντάζει εφιαλτικό για την τοπική αγορά και κοινωνία. Οι επιχειρήσεις ακόμη προσπαθούν να ορθοποδήσουν εν μέσω πανδημίας από το αρχικό lockdown και θα ήταν καταστροφικό εάν εφαρμοστεί εκ νέου κάτι ανάλογο.  

Οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των πολιτών θα είναι το ίδιο δραματικές, με τις επιχειρήσεις να κλείνουν η μία μετά την άλλη, μην μπορώντας οι ιδιοκτήτες να ανταποκριθούν. Όσο και να προσπαθήσουμε ως δημοτική αρχή να σταθούμε δίπλα τους, οι απαιτήσεις είναι πέραν των δυνατοτήτων μας.  

Και βέβαια, δεδομένου ότι οι τοπικές επιχειρήσεις αποτελούν τον πρώτο βασικό μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα, ένα lockdown θα αποτελέσει ακόμη ακόμη «χτύπημα» στο σύνολο της οικονομίας.  

4. Η κρίση της πανδημίας απέδειξε ότι όταν υπάρχει συνεννόηση Κεντρικού Κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα και να ξεπεραστούν αρκετές δυσκολίες.

Περιθώρια συνεργασίας υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει σωστή δόμηση προτεραιοτήτων και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, που να εξασφαλίζει ελευθερία κινήσεων, με διαφανείς διαδικασίες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.  

ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΜΠΑΛΟΣ, δήμαρχος Ηρακλείου Αττικής

Να λυθούν τα… χέρια των δήμων στις έκτακτες καταστάσεις

1. Θεωρούμε ότι τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στον Δήμο Ηρακλείου Αττικής,  αναφορικά βέβαια με τη δική μας αντιμετώπιση της πανδημίας και όχι αυτό καθ’ αυτό το φαινόμενο, ήταν εκείνα που καθολικά αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει η Αυτοδιοίκηση κάθε φορά που βρίσκεται κόντρα σε έκτακτες καταστάσεις, τα οποία μπορούν να ονοματιστούν με δύο μόνο λέξεις: έλλειψη ευελιξίας.

Η Αυτοδιοίκηση είναι και πρέπει να είναι Αυτό-διοίκηση ακριβώς για τέτοιες περιπτώσεις, ώστε, ούσα πιο κοντά στον πολίτη και την κοινωνία, να μπορεί να δρα άμεσα και αποτελεσματικά. Όμως πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν περιοριζόμαστε τόσο οικονομικά, αφού εξαρτώμεθα από την κρατική χρηματοδότηση, όσο και θεσμικά, μην μπορώντας να αναπτύξουμε τις δράσεις που θέλουμε, όταν τις χρειαζόμαστε;

Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: δεν μπορούμε να προσλάβουμε έκτακτο προσωπικό όταν παρίσταται ανάγκη και δεν μπορούμε να προβούμε σε έκτακτες δαπάνες που δεν προβλέπονται από το στενό πλαίσιο που μας ορίζει η κεντρική διοίκηση.

2. Ευτυχώς, η Πολιτεία έδειξε γρήγορα ανακλαστικά και απελευθέρωσε τις κινήσεις μας, τουλάχιστον στο κομμάτι της αντιμετώπισης της πανδημίας. Θεωρώ ότι είναι η ώρα για να καταρτιστεί ένα μόνιμο πλαίσιο νέων κανόνων που θα μπαίνουν σε εφαρμογή σε τέτοιες εξαιρετικά κρίσιμες έκτακτες περιπτώσεις, το οποίο θα μας επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία για να μπορούμε να επεμβαίνουμε γρήγορα προς όφελος των πολιτών.

Τούτων λεχθέντων, στον Δήμο Ηρακλείου Αττικής έχουμε καταρτίσει ένα συνολικό σχέδιο δράσης το οποίο ονομάζουμε «Κοινωνική Συμμαχία», το οποίο, έχοντάς το παρουσιάσει αναλυτικά και από τη φιλόξενη ιστοσελίδα σας, προβλέπει τις κινήσεις και τις πρωτοβουλίες μας όχι μόνο απέναντι σε ένα δεύτερο κύμα πανδημίας, αλλά και στη στήριξη της τοπικής κοινωνίας στα… απόνερα του πρώτου. Πιστεύουμε ότι, έχοντας πλέον την εμπειρία της Άνοιξης, από την οποία μάθαμε πολλά, είμαστε έτοιμοι να διαχειριστούμε το επόμενο διάστημα.

Προς το παρόν, απόλυτη προτεραιότητα αυτήν την περίοδο αποτέλεσε το άνοιγμα των σχολείων με ασφάλεια για την υγεία των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Πέραν από τα πανελλαδικά μέτρα, εμείς κάναμε το κάτι παραπάνω, ολοκληρώνοντας ταχύτατα τη διαδικασία για την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας στις σχολικές μονάδες, προμηθεύοντας τα σχολεία με επιπλέον μάσκες (πέραν από αυτές της ΚΕΔΕ), διανέμοντας ενημερωτικό φυλλάδιο για την ορθή χρήση της μάσκας.

3. Ξέρετε, υπάρχει τελευταία η τάση όλοι να είναι ειδικοί σε όλα. Δεν μπορώ και δεν θέλω να σχολιάσω το πώς αντιμετωπίζεται η πανδημία -σημειωτέον, φαινόμενο πρωτόγνωρο για τη δική μας γενιά- σε κεντρικό επίπεδο. Θεωρώ ότι η επιστημονική ομάδα των λοιμωξιολόγων, των γιατρών, των ειδικών στον χειρισμό τέτοιων θεμάτων, ξέρει καλύτερα από όλους μας τι πρέπει να γίνει και όποια απόφαση παρθεί θα είναι μελετημένη και αναγκαία. 

Από εκεί και πέρα, στην απευκταία περίπτωση που έχουμε κάποια τοπικά lockdowns και είμαστε και εμείς μέσα, υπάρχει πλάνο στην Κοινωνική Συμμαχία για τη στήριξη του τοπικού πληθυσμού. Όμως πλάνο υπάρχει -και αυτό είναι η προτεραιότητά μας- για τη σωστή ενημέρωση των Ηρακλειωτών σχετικά με τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν, Δήμος και δημότες, που να οδηγεί στη σωστή πρόληψη, ώστε να μην φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Και έως σήμερα το Ηράκλειο έχει δείξει ότι τα καταφέρνει, μένοντας μακριά από την κορυφή της λίστας με τα κρούσματα.

4. Όπως είπαμε και παραπάνω, πρέπει να δημιουργηθεί ένα πάγιο πρωτόκολλο που θα απελευθερώνει τις δυνάμεις των δήμων σε κάθε περίπτωση έκτακτων καταστάσεων, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν γρήγορα και ευέλικτα, να μην πηγαίνουμε δηλαδή κάθε φορά ανά περίπτωση.

Η αλήθεια είναι ότι με τα αρμόδια υπουργεία είχαμε μια αποδοτική συνεργασία, είτε αφορά στην έκτακτη χρηματοδότηση που χρειαστήκαμε (περιμένοντας βέβαια και τις υπόλοιπες δόσεις επιχορήγησης που έχουν εξαγγελθεί), είτε στη θεσμική λειτουργία για τις κινήσεις που έπρεπε να γίνουν.

Τονίζω όμως ξανά: αυτό το πλαίσιο δεν πρέπει να είναι αποσπασματικό, δεν μπορεί να δημιουργείται στην πορεία. Ας πατήσουμε στην εμπειρία που μας έδωσε αυτή η κρίση και να εγκαταστήσουμε έναν μόνιμο μηχανισμό που θα μας επιτρέψει να δώσουμε στην υπηρεσία του πολίτη όλες μας τις δυνάμεις, χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς γραφειοκρατία, με τους απαιτούμενους πόρους για τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών.

Εμείς είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε, όπως το έχουμε κάνει έως σήμερα, με το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΩΜΑΚΟΣ, δήμαρχος Κηφισιάς

Επαρκής η βοήθεια που λαμβάνουν οι δήμοι από την κεντρική διοίκηση

1. Ο αιφνιδιασμός δεν ήταν μόνο στη χώρα μας. Όλος ο κόσμος αιφνιδιάστηκε, ακόμα και χώρες που διέθεταν τα καλύτερα συστήματα υγείας.

Από το πρώτο κύμα της πανδημίας λάβαμε όλοι μας μαθήματα για τους τρόπους περιφρούρησης της δημόσιας υγείας, στον βαθμό που μας αναλογεί.

Στον Δήμο Κηφισιάς, το πρώτο χρονικό διάστημα υπολειτούργησαν οι διοικητικές και οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου, σε αντίθεση με τα έργα τα οποία συνεχίστηκαν καθ’ όλη την περίοδο της υγειονομικής κρίσης.

 Ο φόβος για το άγνωστο τοπίο που διαμορφωνόταν με την πανδημία δημιουργούσε ανασφάλεια και φοβίες στους εργασιακούς χώρους, που μερικές φορές άγγιζαν και την υπερβολή.

2. Το κλίμα αποκαταστάθηκε όταν η λειτουργία των υπηρεσιών οργανώθηκε με εκ περιτροπής εργασία, αυστηρά μέτρα περιορισμού εισόδου κοινού (μόνο με ραντεβού) και κατ’ οίκον εργασία. Τα μέτρα προστασίας στα δημοτικά κτήρια και χώρους του Δήμου μας δημιούργησαν αίσθημα ασφάλειας στους εργαζόμενους. 

Στον Δήμο Κηφισιάς διαθέτουμε πλέον την εμπειρία του πρώτου κύματος της υγειονομικής κρίσης  και έτσι μπορούμε να ανταποκρινόμαστε καθημερινά στις αυξημένες ευθύνες μας.

Είμαστε σε ετοιμότητα και διαθέτουμε όλα τα αναγκαία μέσα (μάσκες, απολυμαντικά, αντισηπτικά κ.ά.) για την αντιμετώπιση του ιού.

Επιπλέον, η Πολιτεία αντιμετωπίζει συνολικά θέματα που αφορούν στην υγειονομική κρίση και τα ρυθμίζει με κεντρικές αποφάσεις.

3. Τα μέτρα προτείνονται από την Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων, η οποία διαθέτει την επιστημονική γνώση. Εάν εφαρμοστούν, λοιπόν, θα βασίζονται σε εισηγήσεις ειδικών.

Ωστόσο είμαι ψυχολογικά αντίθετος στην εφαρμογή τοπικών lockdowns. Από τη μέχρι σήμερα εμπειρία μου, πιστεύω ότι θα είχαν αποτέλεσμα μόνο εάν απαγορευόταν η κυκλοφορία μεταξύ των Δήμων της Αττικής. Υπάρχει μεγάλη κινητικότητα πολιτών σε όλον τον Νομό. Πιστεύω πως η Αττική πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μια ενιαία πολεοδομική οντότητα.

Το τίμημα ενός τέτοιου μέτρου εξαρτάται από το χρονικό διάστημα της εφαρμογής του. Για μια εβδομάδα θα είναι διαχειρίσιμο. Για μεγαλύτερο διάστημα οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν οικονομικές δυσχέρειες.

Στον Δήμο Κηφισιάς δεν υπάρχουν πληροφορίες για λουκέτα επιχειρήσεων, αλλά για προβλήματα κάποιων επιχειρήσεων που ενδεχομένως δεν θα αντέξουν νέες αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις, καθώς βρίσκονται στα πρόθυρα του κλεισίματος.

4. Η βοήθεια που λαμβάνουμε για την υγειονομική κρίση από την κεντρική διοίκηση είναι επαρκής. Η χρηματοδότηση που αφορά σε υγειονομικές δαπάνες πολύ καλή.

Είμαι αισιόδοξος για τη δημοσιονομική κατάσταση των δήμων, καθώς και με τη χρηματοδότηση της Ε.Ε. θα φτάσουν χρήματα σε αυτούς, τα οποία θα διευκολύνουν τη λειτουργία τους και θα αποφευχθούν προβλήματα.

ΤΑΣΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ, δήμαρχος Λυκόβρυσης-Πεύκης

Αν είχαν περισσότερες αρμοδιότητες οι δήμοι σε θέματα υγείας, θα έκαναν και περισσότερα

1. Στον Δήμο Λυκόβρυσης- Πεύκης λάβαμε έγκαιρα μέτρα για την προστασία των κατοίκων και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων. Από τις αρχές Μαρτίου προχωρήσαμε στη χορήγηση αντισηπτικών σε όλα τα δημοτικά κτήρια και μασκών άνθρακα σε όλους τους εργαζομένους του Δήμου και των νομικών μας προσώπων.

Σε σχολικές μονάδες και δημοτικά κτήρια τοποθετήθηκαν ενημερωτικές αφίσες, διανεμήθηκαν αντισηπτικά και πραγματοποιήθηκαν προληπτικές απολυμάνσεις, κάτι που έγινε και σε όλες τις αθλητικές και πολιτιστικές δομές του Δήμου.

Την ημέρα που, με απόφαση της κυβέρνησης, έκλεισαν τα σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί, με δική μας απόφαση ανεστάλη η λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών δομών και των τμημάτων των νομικών προσώπων του Δήμου, ενώ πολύ νωρίς αναστείλαμε τη λειτουργία στις παιδικές χαρές και τα προαύλια των σχολείων.

Σχετικά με τις υπηρεσίες προχωρήσαμε σε επιπρόσθετα μέτρα προκειμένου να μειώσουμε στο ελάχιστο την αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών. Η εξυπηρέτηση και η επικοινωνία με τις υπηρεσίες μας γινόταν μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπως γίνεται και σήμερα.

Μεγάλη έμφαση δώσαμε επίσης στη στήριξη των ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων. Η Κοινωνική Υπηρεσία στήριξε τα Άτομα με Αναπηρία, τους αποκλεισμένους λόγω καραντίνας, τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών χωρίς υποστηρικτικό περιβάλλον και τους δικαιούχους των κοινωνικών δομών.

Οι συμπολίτες είχαν τη δυνατότητα να εξυπηρετούνται για θέματα φαρμακευτικής περίθαλψης και παροχής ειδών πρώτης ανάγκης, για υγειονομικές υπηρεσίες και για διεκπεραίωση αιτημάτων τους μέσω ΚΕΠ. Επίσης, συστήσαμε ειδική τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης για τους πολίτες.

Επιπλέον, τις ημέρες του περιορισμού τα συνεργεία του Δήμου μας πραγματοποίησαν απολυμάνσεις σε εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους, εγκαταστάσεις, ιερούς ναούς και λεωφορεία δημοτικής συγκοινωνίας, πλύσεις και απολυμάνσεις κάδων απορριμμάτων.

Κάναμε ό,τι μπορούσαμε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας.

2. Κατορθώσαμε, με το αξιόμαχο ανθρώπινο δυναμικό του Δήμου μας να παρέχει υπηρεσίες κάτω από δύσκολες συνθήκες, να ανταποκριθούμε στην αποστολή μας. Αξιοποιήσαμε την εθελοντική προσφορά των συμπολιτών μας και φυσικά την κατάνοησή τους για τις ιδιαίτερες συνθήκες.

Αν οι Δήμοι είχαν περισσότερες αρμοδιότητες και υποδομές στον τομέα της υγείας, θα μπορούσαμε να κάνουμε και περισσότερα. Κάτι τέτοιο δεν αλλάζει, όμως, από τη μια μέρα στην άλλη.

3. Οφείλουμε να εφαρμόζουμε τις οδηγίες των ειδικών και τις αποφάσεις των συναρμοδίων υπουργείων Υγείας, Πολιτικής Προστασίας και Εσωτερικών. Η προστασία της δημόσιας υγείας είναι πάνω από όλα.

4. Δεν υπάρχει δήμαρχος σε όλη τη χώρα που θα σας πει ότι η βοήθεια είναι επαρκής από την κεντρική διοίκηση. Ειδικά σε περίοδο κρίσης. Πάντα θα χρειάζεται κάτι περισσότερο και πάντα θα ζητάμε κάτι περισσότερο, και ως Δήμος Λυκόβρυσης- Πεύκης και ως ΠΕΔ Αττικής.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΜΠΑΤΖΟΓΛΟΥ, δήμαρχος Αμαρουσίου

Η γραφειοκρατία παραμένει αρνητικός πρωταγωνιστής και στην υγειονομική κρίση

1. Δεν συμφωνώ στη θέση περί αιφνιδιασμού. Άλλωστε, η Ελλάδα στο σύνολό της διακρίθηκε διεθνώς για την αμεσότητα αλλά και τη αποτελεσματικότητα στη λήψη μέτρων. Οι δήμοι σαφώς έπαιξαν έναν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτήν την επιτυχία, καθώς με τις κοινωνικές τους δομές έπρεπε να αντικαταστήσουν άλλες κοινωνικές υπηρεσίες που, λόγω της καραντίνας, έπαυσαν ή υπολειτούργησαν.

Στο Μαρούσι λάβαμε εγκαίρως όλα τα έκτακτα μέτρα που αφορούσαν σε αναστολή εκδηλώσεων και απολυμάνσεις σε κοινόχρηστους/δημοτικούς χώρους και σε μέσα μαζικής μεταφοράς και δώσαμε ειδική βαρύτητα στις ήδη πολύ καλές κοινωνικές μας υπηρεσίες, για την προάσπιση των ευπαθών κοινωνικών ομάδων, πάντα με τη βοήθεια ενός ευρύτατου δικτύου εθελοντών.

Η αδυναμία του Δήμου Αμαρουσίου εντοπίστηκε στην ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών, καθώς η μηχανογραφική υποδομή μας παρουσιάζει κενά στην ομογενοποιημένη διαχείριση της πληροφορίας.

2. Η αδυναμία της παροχής ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες καλύφτηκε από τις προσπάθειες του προσωπικού του Δήμου μας να εξυπηρετήσουν το κοινό μέσω τηλεφώνου, email και προσωπικά ραντεβού, όπου κρινόταν απαραίτητο, και το κατάφεραν σε πολύ καλό βαθμό.

Η νέα δημοτική αρχή είχε διαπιστώσει την ανάγκη για ενοποιημένο πληροφοριακό σύστημα πριν την παρουσία της πανδημίας. Γι’ αυτόν τον λόγο ξεκινήσαμε ήδη το έργο της πλήρους αυτοματοποίησης της Γραμμής Δημότη, της υπηρεσίας μας που δέχεται και διαβιβάζει τα αιτήματα των δημοτών, και μέσα στο 2021 θα εκτελεστεί και το μεγάλο έργο ενοποίησης των πληροφοριακών μας συστημάτων. Όσο αφορά τις «μάχιμες» υπηρεσίες μας, όπως είναι οι κοινωνικές, οι τεχνικές και της καθαριότητας, σε αυτή τη νέα περίοδο της πανδημίας, με περισσότερη εμπειρία και με καλύτερο προγραμματισμό, εκτελούν το έργο τους.

Η διαδικασία προστασίας του κοινωνικού συνόλου σε πολλούς τομείς είναι μια καθημερινή άσκηση η οποία έχει πολλές απαιτήσεις. Ειδικά σήμερα, που λειτουργούν πλήρως όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης και τα σχολεία μας και οι παιδικοί σταθμοί, χρήζει ειδικής μέριμνας και προσοχής.

3. Είναι σαφές ότι πρέπει να αποφύγουμε τοπικά ή γενικευμένα lockdowns, καθώς θα φέρουν και νέο πλήγμα στις ήδη πολύ εύθραυστες τοπικές οικονομίες. Σε κάθε περίπτωση, η σύστασή μας είναι για την πιστή εφαρμογή των μέτρων προστασίας απ’ όλους, προκειμένου να προασπίσουμε τη δημόσια υγεία και οικονομία μας και να αποφύγουμε μία νέα καραντίνα.

Η απομόνωση θα φέρει πρόσκαιρα ανάσχεση της πανδημίας, όμως μετά τη λήξη της τι θα γίνει αν δεν πειστούμε πως μόνο η ατομική ευθύνη είναι το εισιτήριο για να βγούμε από αυτή την υγειονομική κρίση;

4.  Με την πανδημία αναδείχθηκε, για μια ακόμη φορά, η ανάγκη για την πραγματική αυτοτέλεια, διοικητική και οικονομική της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όχι μόνο για να διαχειριστεί μία κρίση, αλλά και για να εκτελέσει ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα. Παρά τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, που έδωσαν μεγάλη ανάσα στους δήμους για να διαχειριστούν έκτακτα γεγονότα, η γραφειοκρατία αναδείχθηκε και πάλι ο μεγάλος αρνητικός πρωταγωνιστής, καθώς δαιδαλώδεις διαδικασίες δεν καταργήθηκαν ή ανεστάλησαν, με αποτέλεσμα οι υπηρεσίες στους πολίτες να μην φτάσουν έγκαιρα.

Για παράδειγμα, στον Δήμο μας καθυστέρησε η εφαρμογή του θεσμού της δίχρονης προσχολικής αγωγής στους προγραμματισμένους χρόνους, αφού ο συνδυασμός της καραντίνας στο ευρύτερο δημόσιο και η υφιστάμενη γραφειοκρατία έπαιξαν καταλυτικό ρόλο.

Είναι ευκαιρία, με αφορμή αυτή την κρίση, να ξαναδεί η κεντρική διοίκηση του κράτους τον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ειδικά του πρώτου βαθμού, από τη στιγμή που αποτελεί το σημείο πρώτης επαφής του πολίτη με την Πολιτεία, η οποία και θα πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική.

ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΑΡΑΟΥΔΑΣ, δήμαρχος Μεταμόρφωσης

Απεύχομαι ένα νέο lockdown, αλλά αν συμβεί ο Δήμος θα είναι έτοιμος

1. Πιστεύω ότι κανείς, κρατικός μηχανισμός και Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν ήταν έτοιμοι για την πανδημία. Ήταν και παραμένει μια πρωτόγνωρη δοκιμασία για όλους. Ωστόσο, έχοντας πλέον το πλεονέκτημα να κρίνουμε εκ του αποτελέσματος, τόσο η κεντρική διοίκηση όσο και οι δήμοι ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στις προκλήσεις και τις ανάγκες που παρουσιάστηκαν.

Φυσικά αδυναμίες υπήρξαν, όπως και νομοθετικά κενά κι αυτό φάνηκε, για παράδειγμα, από τις συνεχείς Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις. Ωστόσο καταφέραμε να τα πάμε καλά.

Όσο για τους δήμους, ανταποκρίθηκαν με επάρκεια όπου τους ζητήθηκε, καταδεικνύοντας σε όλους τον νευραλγικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν ως πρώτη γραμμή επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τους πολίτες.

2. Με συνεργασία, υπευθυνότητα, δουλειά και φιλότιμο. Μπορεί να μην είχαμε αντιμετωπίσει κάτι αντίστοιχο, ωστόσο αποδείξαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε και τα καταφέραμε. Σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, όπως το υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΔΥ, το υπουργείο Εσωτερικών, το υπουργείο Παιδείας και την Περιφέρεια Αττικής, κάναμε οτιδήποτε μας ζητήθηκε και πολλά περισσότερα.

Προχωρήσαμε σε συνεχείς απολυμάνσεις παντού, ενώ ενισχύσαμε τις κοινωνικές μας δομές, ώστε να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες και στη δυσπραγία κάποιων οικογενειών. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι πολλαπλασιάστηκαν τόσο οι μερίδες του συσσιτίου, όσο και οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Παντοπωλείου.

Επίσης, προσπαθήσαμε να στηρίξουμε, στο πλαίσιο του δυνατού και των αρμοδιοτήτων μας, εκτός της τοπικής κοινωνίας και την τοπική επιχειρηματικότητα.

3. Δεν είναι αρμοδιότητα των Δήμων να κρίνουν ή όχι την αποτελεσματικότητα των μέτρων. Δεν έχουν τη γνώση για να το κάνουν αυτό. Σίγουρα ένα lockdown επιβαρύνει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Ωστόσο, τι επιχείρημα μπορεί να αντιτείνει κάποιος όταν έχουμε να κάνουμε με ανθρώπινες ζωές;

Οπότε απεύχομαι το ενδεχόμενο εφαρμογής τοπικών lockdowns, ωστόσο αφ’ ενός δεν είναι δική μας απόφαση και αφ’ ετέρου ως Δήμος είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε κάθε πρόκληση. Έχουμε πλέον και τη γνώση και τη βούληση.

4. Κατά την πρόσφατη δοκιμασία ο Δήμος Μεταμόρφωσης έλαβε βοήθειες τόσο από την κεντρική διοίκηση, όσο και από την Περιφέρεια Αττικής. Σημαντική συνδρομή για την οποία ευχαριστούμε.

Ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι ο Δήμος μας, όπως και κάθε δήμος στην Ελλάδα, δεν χρειάστηκε να κάνει δεκάδες δράσεις με ίδια έξοδα, σε μια μάλιστα περίοδο που τα έσοδά του είναι μειωμένα δραστικά. Οπότε ζητούμε μεγαλύτερη οικονομική βοήθεια και ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο αρμοδιοτήτων ώστε να βοηθήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τους συμπολίτες μας. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κάνουμε οποιαδήποτε έκπτωση στις υπηρεσίες μας, οποιαδήποτε κι αν είναι η χρηματοδότηση που λαμβάνουμε.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΘΩΜΑΪΔΟΥ, δήμαρχος Νέας Ιωνίας

Ένα lockdown θα ήταν καταστροφικό και για τα οικονομικά του Δήμου

1. Ο Δήμος Νέας Ιωνίας εξαρχής βρέθηκε και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της μάχης και, παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες, οι υπηρεσίες μας με σωστό και έγκαιρο σχεδιασμό ανταποκρίθηκαν στις αυξημένες απαιτήσεις και συνέδραμαν καθοριστικά στη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, της παροχής κοινωνικής φροντίδας, αλλά και της συνοχής του κοινωνικού ιστού.

Σε ό,τι αφορά αδυναμίες ή αστοχίες που εντοπίσαμε ως προς τη δημοτική λειτουργία, ήταν μεγάλο το πλήγμα το οποίο δεχθήκαμε με την υπουργική απόφαση για τις ειδικές άδειες εργαζομένων, που μείωσε την επιχειρησιακή λειτουργία του Δήμου και μας ανάγκασε να λειτουργήσουμε με το ελάχιστο προσωπικό σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης. Ωστόσο, αυτή η πανδημία ενίσχυσε την ανάγκη ψηφιακής επικοινωνίας Δήμου-δημότη, γεγονός το οποίο επιτεύχθηκε στη Νέα Ιωνία και καταφέραμε όλοι μαζί ενωμένοι να περάσουμε όσο το δυνατόν ανώδυνα αυτή τη σκληρή δοκιμασία.

2. Σίγουρα οι Δήμοι σήμερα είναι περισσότερο προετοιμασμένοι για ένα ενδεχόμενο δεύτερο κύμα της πανδημίας. Όμως όλα αυτά θα εξαρτηθούν από την ένταση του φαινομένου, αλλά και από τις οριζόντιες πολιτικές οι οποίες θα αποφασισθούν σε κεντρικό επίπεδο.

Εμείς από την πλευρά μας, ως Δήμος, έχουμε απολυμάνει τις αίθουσες και έχουμε εξοπλίσει με το απαραίτητο υγειονομικό υλικό τις σχολικές μονάδες. Επίσης, η Κοινωνική Υπηρεσία βρίσκεται δίπλα στους ευάλωτους πολίτες, παρέχοντάς τους γεύματα, φάρμακα και ψυχολογική υποστήριξη. Ταυτόχρονα, η Δημοτική Αστυνομία βρίσκεται σε εγρήγορση, με συνεχείς ελέγχους στους δρόμους της πόλης, διασφαλίζοντας την αυστηρή τήρηση των μέτρων.

Ο μηχανισμός του Δήμου μας είναι έτοιμος για την αντιμετώπιση ενός νέου κύματος, προκειμένου να αποτρέψει στον μέγιστο δυνατό βαθμό τη διασπορά του κορωνοϊού και να προστατέψει την υγεία εργαζομένων του, των κατοίκων, των επαγγελματιών και των επισκεπτών της πόλης.

3. Αυτό είναι θέμα εφαρμογής της κεντρικής κυβέρνησης, ανάλογα με την εξέλιξη του φαινομένου σε τοπικό επίπεδο. Εμείς σε αυτό δεν μπορούμε να παρέμβουμε. Σίγουρα δεν είναι μια επιθυμητή εξέλιξη ούτε για τους δήμους, ούτε για τις επιχειρήσεις σε τοπικό επίπεδο. Αυτό επιβάλλει σε όλους μας την τήρηση των προληπτικών μέτρων, με αίσθημα ατομικής ευθύνης.

Γνωρίζετε ότι η Νέα Ιωνία στηρίζεται παραδοσιακά στην ιστορική αγορά της και ο εμπορικός κόσμος δεν θα αντέξει να επωμιστεί άλλη μια επιβολή λουκέτου στα μαγαζιά του. Κατά το πρώτο κύμα οι δήμοι βάλαμε πλάτη και αποφασίσαμε την απαλλαγή από τα αναλογούντα τέλη των επιχειρήσεων που διέκοψαν τη λειτουργία τους λόγω κορωνοϊού. Άλλη μια παρόμοια τακτική θα έχει πλέον καταστροφικές συνέπειες και στην οικονομική διαχείριση του Δήμου.

Προσωπικώς, θεωρώ ότι η ζωή στην πόλη πρέπει να συνεχιστεί και αυτό θα εξαρτηθεί από την υπευθυνότητα και σοβαρότητα όλων μας!

4. Οι δήμοι και οι εργαζόμενοί μας έχουν σταθεί επάξια δίπλα σε κάθε ανάγκη των πολιτών, αλλά και των μικρών τοπικών επιχειρήσεων, σε αυτήν την πρωτόγνωρη περιπέτεια. Για να συνεχιστεί αυτό είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα ουσιαστικό σχέδιο οικονομικής τους ενίσχυσης από το κεντρικό κράτος, ώστε να μπορέσουν να σταθούν όρθιοι όσο κρατάει η πανδημία, αλλά και την επόμενη μέρα.

Εκτός από έκτακτες επιχορηγήσεις των δήμων, είναι επιτακτική η ανάγκη στήριξής τους κυρίως για την προμήθεια των προβλεπόμενων μέτρων ατομικής προστασίας, ανάθεσης υπηρεσιών απολύμανσης, υλικών προστασίας προσωπικού, απολυμαντικών για κάθε εργαζόμενο και για κάθε υπηρεσία, κοινωνικών δράσεων και υγειονομικών υπηρεσιών.

Αυτή την ώρα θα κριθεί η κοινωνική ευαισθησία και η αλληλεγγύη μας προς τους πολίτες. Είναι η ώρα ευθύνης όλων μας!

ΗΛΙΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, δήμαρχος Παπάγου-Χολαργού

Το δεύτερο κύμα της πανδημίας είναι δυσκολότερο, αλλά θα το διαχειρισθούμε

1. Η αλήθεια είναι ότι η πανδημία μάς αιφνιδίασε όλους, αλλά η Τοπική Αυτοδιοίκηση αντέδρασε άμεσα και αποτελεσματικά, σηκώνοντας ένα πολύ μεγάλο βάρος.

Αδυναμίες δεν θα έλεγα ότι εντοπίσαμε στον βαθμό που μας δημιούργησαν προβλήματα στα οποία δεν μπορέσαμε να δώσουμε λύση.

Από την πρώτη στιγμή δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στις κοινωνικές μας υπηρεσίες, στην ψηφιακή επικοινωνία και εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και στην τήρηση των μέτρων και οδηγιών του ΕΟΔΥ.

Είναι πολύ σημαντικές -και πρέπει να το αναφέρω- η ανταπόκριση του προσωπικού του Δήμου μας στη νέα αυτή πραγματικότητα, αλλά και η πολύτιμη στήριξη επιχειρήσεων και εθελοντών στην προσπάθεια όλων μας να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της πανδημίας.

2. Oπως σας είπα δεν αντιμετωπίσαμε ιδιαίτερα προβλήματα. Θα έλεγα ότι το μόνο θέμα που μας απασχόλησε ήταν η περίοδος προσαρμογής των κατοίκων μας στα μέτρα και κυρίως των νέων. Δεν διήρκησε όμως πολύ και γρήγορα συμμορφώθηκαν στα νέα δεδομένα, με αποτέλεσμα η πρώτη φάση της πανδημίας να κυλήσει ήρεμα στον Δήμο μας.

Όσον αφορά στο δεύτερο -και πιο σοβαρό- κύμα της πανδημίας το ζούμε σήμερα και είμαστε σε ετοιμότητα, γιατί σίγουρα είναι πιο δύσκολο και οφείλουμε με υπευθυνότητα να το διαχειριστούμε.

Βασική μας προτεραιότητα είναι τα σχολεία, όπου έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να ανοίξουν με ασφάλεια για τα παιδιά μας. Είναι εξοπλισμένα με το κατάλληλο υγειονομικό υλικό, έχει τοποθετηθεί έγκαιρα προσωπικό καθαριότητας σε όλες τις σχολικές μονάδες, ενώ έχουμε πραγματοποιήσει και προληπτικές απολυμάνσεις.

Πρωταρχικό μας, επίσης, μέλημα είναι οι ευπαθείς ομάδες του Δήμου μας, τις οποίες όλο αυτό το διάστημα δεν έχουμε σταματήσει να φροντίζουμε.

Αυτό όμως που πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους είναι η αυστηρή τήρηση των μέτρων, γιατί -σύμφωνα με τις οδηγίες των επιστημόνων- είναι ο πιο σίγουρος τρόπος για να περιορίσουμε την εξάπλωση του ιού.

Εδώ αξίζει να αναφέρω ότι όλο αυτό το διάστημα έχουμε κοντά μας μια σπουδαία ομάδα επιστημόνων που ζουν στην πόλη μας, μια ομάδα εργασίας, με σκοπό την αντιμετώπιση της Covid-19, με τα μέλη της οποίας συνεδριάζουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα, ακούμε τις συμβουλές τους και σχεδιάζουμε τις κινήσεις μας.

3. Στο πρώτο κύμα της πανδημίας η χώρα μας τα πήγε πολύ καλά. Τώρα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, αλλά πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε όλοι μαζί, υπό την καθοδήγηση της ομάδας των έμπειρων επιστημόνων μας.

Ήδη οι συνέπειες του πρώτου lockdown είναι μεγάλες, τόσο σε οικονομικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, και το ενδεχόμενο για ένα νέο είναι βέβαιο ότι θα πλήξει επιχειρήσεις, οικογένειες, αλλά και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Οι δήμοι, όμως, όπως μπήκαν στη μάχη από την πρώτη στιγμή, θα συνεχίσουν και τώρα, με γνώμονα την προάσπιση της υγείας των συνανθρώπων μας, όποιο και αν είναι το τίμημα.

4. Η κεντρική διοίκηση αντέδρασε επίσης γρήγορα και αποτελεσματικά και η αλήθεια είναι ότι μας έχει στηρίξει και μας στηρίζει, ώστε να κρατήσουμε όρθια την κοινωνία μας.  

Εδώ θα ήθελα να τονίσω τον σπουδαίο ρόλο που έχει διαδραματίσει η ΚΕΔΕ, η οποία -με τη δυναμική που ανέπτυξε όλο αυτό το διάστημα- δημιούργησε νέες σχέσεις στον τομέα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ενεργοποιώντας δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα, που προσέφεραν μέσα, αγαθά και υπηρεσίες, κρίσιμα για τη διευκόλυνση των δήμων.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΕΧΑΓΙΑ, δήμαρχος Πεντέλης

Η εμπειρία μάς δείχνει τον δρόμο στο δεύτερο κύμα της πανδημίας

1. Είναι σαφές ότι η πρώτη και βασική δυσκολία είναι το πώς εξασφαλίζουμε της συνθήκες για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας, κατόπιν πώς λειτουργούμε εξ αποστάσεως με τηλεργασία, στην οποία υποχρεώθηκε σημαντικός αριθμός εργαζομένων μας και πώς οι υπηρεσίες μας θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν τους πολίτες κάτω από τις δύσκολες συνθήκες που διαμορφώθηκαν.

Σημαντικό, επίσης, ήταν και το οικονομικό ζήτημα που προέκυπτε με τις επιπλέον δαπάνες που δημιουργήθηκαν, αλλά και με την επιπλέον έλλειψη προσωπικού που ήρθε να προστεθεί σε αυτήν που ήδη υπήρχε.

Ακόμη ένα σημαντικό θέμα, που βέβαια ευτυχώς εμείς είχαμε δρομολογήσει τη λύση του πριν να ενσκύψει η κρίση, είναι η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών. Είχαμε έτσι τη δυνατότητα να μπορούμε να εκδίδουμε σειρά πιστοποιητικών και εγγράφων χωρίς την ανάγκη να προσέρχονται διά ζώσης οι πολίτες στον Δήμο.

2. Τις αδυναμίες των πρώτων ημερών τις ξεπεράσαμε με καλό συντονισμό, καλή οργάνωση και πολλή δουλειά, πολλές ώρες στην εκτέλεση του σχεδιασμού που εκπονήσαμε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών και την ανακούφιση όλων των πολιτών, αλλά κυρίως των ευπαθών ομάδων. Σημαντική ήταν και η συμβολή των αιρετών, των εργαζομένων του Δήμου και βέβαια των εθελοντών μας.  

Με ίδια μέσα, (αλλά και με τη βοήθεια της κεντρικής διοίκησης, της Περιφέρειας Αττικής και της ΚΕΔΕ, όπως έγινε με όλους τους δήμους), αλλά και κάποιες χορηγίες, προσπαθήσαμε να λύσουμε τα επιπλέον οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζαμε για πρώτη φορά.

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι στο ενδεχόμενο ενός δεύτερου κύματος της πανδημίας, η εμπειρία μάς δείχνει τον δρόμο. Πολλά από αυτά που καταφέραμε κατά την αντιμετώπιση του πρώτου κύματος της πανδημίας, όπως οι νέες ψηφιακές μας υπηρεσίες και οι εθελοντές μας, είναι ακόμη εδώ…  Απαντώ, λοιπόν, ότι θα είμαστε πιο έτοιμοι από την προηγούμενη φορά, τουλάχιστον σε μεγέθη όπως του πρώτου κύματος.

3. Πάντα ένα lockdown επιφέρει προβλήματα εκεί που εφαρμόζεται, κοινωνικά, οικονομικά και διοικητικά. Είμαστε όμως υποχρεωμένοι για λόγους δημόσιας υγείας να ακολουθούμε τις υποδείξεις των επιστημόνων και των εντεταλμένων οργάνων της Πολιτείας. Άρα, αν εφαρμοσθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα είμαστε υποχρεωμένοι να λειτουργήσουμε κάτω από τις υποδείξεις τους, όπως πράξαμε και στο πρώτο κύμα. 

Για το αν θα έχουν αποτέλεσμα τα lockdowns δεν μπορώ να το προβλέψω, σε αυτό και πάλι οι αρμόδιοι είναι εκείνοι που -κλιμακωτά φαντάζομαι αυτή τη φορά- θα αξιολογούν τα μέτρα που επιβάλλονται. Σίγουρα, όμως, οι κοινωνικές και οικονομικές επιβαρύνσεις που θα προκληθούν θα είναι το πιο βαρύ τίμημα τόσο για τους ΟΤΑ, όσο βέβαια και για την κοινωνία.

4. Η βοήθεια που έλαβαν οι Δήμοι από την κεντρική διοίκηση, αλλά και την Περιφέρεια Αττικής, καθώς και η σχετική μέριμνα σε κάποια θέματα από την ΚΕΔΕ, τους ενίσχυσαν σημαντικά. Βέβαια, κάθε παραπάνω βοήθεια θα ήταν ευπρόσδεκτη και σίγουρα θα αποδεικνυόταν αναγκαία. 

Σας υπενθυμίζω ότι η υγειονομική κρίση που αντιμετωπίζουμε ήρθε να διαδεχθεί μια πολύχρονη οικονομική κρίση, η οποία είχε τεράστιες επιπτώσεις τόσο στα οικονομικά των Δήμων, όσο και στην έλλειψη ανθρωπίνου δυναμικού.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ, δήμαρχος Φιλοθέης-Ψυχικού

Είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα για ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας

1. Στην πρωτόγνωρη κρίση του κορωνοϊού η δημοτική αρχή αντέδρασε άμεσα και προετοιμάστηκε κατάλληλα ώστε να διαχειριστεί τα νέα, άγνωστα προβλήματα και τις σοβαρές ανάγκες που προέκυψαν, καθώς και τις νέες συνθήκες λειτουργίας των υπηρεσιών της και της εργασίας του προσωπικού της. 

Δεν θα το ανέφερα ως αδυναμία, αφού κάθε δήμος χρειάστηκε μια μικρή περίοδο εξοικείωσης και προσαρμογής, αλλά δουλειά χρειάστηκε στην -καινοτόμο κατά τα άλλα- δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας εξυπηρέτησης των δημοτών μας. Μην ξεχνάμε ότι το διαδίκτυο δεν απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και ότι χρέος μας ήταν να βοηθήσουμε κατ’ οίκον τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, που χρειάζονταν μεγάλη βοήθεια.

Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό, βέβαια, καθώς όλα τα πιστοποιητικά μας πλέον διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά, ενώ δημιουργήθηκε και πενταψήφια γραμμή (15310) για όσους δημότες είχαν ανάγκη 24ωρης εξυπηρέτησης.

2. Όπως προανέφερα, λειτουργεί πλέον ολόκληρος ο Δήμος και οι υπηρεσίες του ηλεκτρονικά. Αυτό αναφορικά με την εύρυθμη λειτουργία μας, ως οργανισμός. Όσον αφορά την αυστηρή τήρηση των μέτρων και την παροχή του αντίστοιχου υγειονομικού υλικού και εξοπλισμού, δεχτήκαμε σημαντική βοήθεια από την κυβέρνηση, καθώς και από ευγενικές χορηγίες κατοίκων/δημοτών μας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δημιουργήσαμε και ένα σημαντικό δίκτυο εθελοντών, οι οποίοι, με μεγάλη προθυμία και κυρίως με τη χρήση δικών τους οχημάτων, διευκόλυναν σε τεράστιο βαθμό το επιβαρυμένο έργο της υπηρεσίας Κοινωνικής Πρόνοιας.

Τέλος, προσελήφθησαν 40 νέοι υπάλληλοι με σκοπό την ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας, που είχε ήδη αποδυναμωθεί λόγω της χορήγησης των απαιτούμενων αδειών ειδικού σκοπού/ευπαθών ομάδων.

Σήμερα, έχοντας επιτυχώς περάσει από το πρώτο αυτό δύσκολο στάδιο, είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα να αντιμετωπίσουμε ένα δεύτερο ενδεχόμενο κύμα της πανδημίας. Θα ενεργοποιήσουμε τους ήδη υπάρχοντες μηχανισμούς, όπως το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», θα συνεχίσουμε τους εντατικούς καθαρισμούς των δρόμων και των κοινόχρηστων χώρων μας, και φυσικά θα είμαστε δίπλα στους δημότες και στο προσωπικό του Δήμου, με παροχή μασκών, με διανομή του απαραίτητου υγειονομικού υλικού, καθώς και μέσω της 24ωρης κατ’ οίκον διευκόλυνσης όλων των ευπαθών ομάδων.

3. Θεωρώ ότι θα είναι ιδιαιτέρως ζημιογόνα σε όποιον δήμο και αν εφαρμοστούν. Όσον αφορά τον δικό μας, θα επηρεαζόταν σίγουρα η αγορά του Νέου Ψυχικού, αλλά και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Ψυχικό και στη Φιλοθέη. Καθώς το τίμημα θα είναι αδιαμφισβήτητα μεγάλο, θα είμαστε δίπλα στους επιχειρηματίες (την περίοδο COVID προχωρήσαμε άλλωστε και σε μείωση δημοτικών τελών) και θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια επιτήρησης αλλά και συνεχούς ενημέρωσης των δημοτών μας, ώστε να το αποφύγουμε.

4. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη βοήθεια της κεντρικής διοίκησης στην παρούσα φάση. Μην ξεχνάμε ότι ένα δεύτερο κύμα πανδημίας θα επιφέρει πιθανόν νέες αλλαγές και θα δημιουργήσει νέες ανάγκες, που ακόμη δεν μπορούμε να προβλέψουμε με ασφάλεια.

ΣΙΜΟΣ ΡΟΥΣΣΟΣ, δήμαρχος Χαλανδρίου

Η πανδημία μπορεί να κοστίσει στον Δήμο πάνω από 2 εκατ. ευρώ φέτος

1. Δώσαμε τον αγώνα για τη διαχείριση του πρώτου κύματος της πανδημίας σε δύο μέτωπα, στη στήριξη των ασθενέστερων και στην απρόσκοπτη λειτουργία της υπηρεσίας Καθαριότητας.

Στο μέτωπο της Καθαριότητας οι εργαζόμενοι στον Δήμο πέτυχαν, ξεπερνώντας εαυτούς, να διατηρήσουν την πόλη καθαρή.

Η προσπάθειά μας από την άλλη να δημιουργήσουμε ένα δίχτυ ασφαλείας για τους ασθενέστερους δυσχεράνθηκε σημαντικά από το γεγονός ότι ο Δήμος είχε καταργήσει το 2011 το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», με απόφαση της προηγούμενης διοίκησης. Οι θέσεις των εργαζομένων που υπάγονταν σε αυτό χάθηκαν, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει ο Δήμος να συμμετάσχει στη σχετική προκήρυξη για πρόσληψη προσωπικού. Το γεγονός μας ανάγκασε, με σημαντική βέβαια επιβάρυνση του Δήμου, να «τρέξουμε» με ίδιους πόρους ένα πρόγραμμα βοήθειας στο σπίτι.

2. Η αποφασιστικότητά μας να μην μείνει «κανένας/μία μόνος/η στην πανδημία» και η αμέριστη συνδρομή των εργαζομένων στις κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου μας, επέτρεψαν να παράσχουμε πολύτιμη βοήθεια σε δεκάδες συμπολίτες μας που στερούνταν υποστηρικτικού περιβάλλοντος. Από τα φάρμακα, τις πολυήμερες θεραπείες και τα αναγκαία ψώνια, έως τη διανομή γευμάτων σε περισσότερους από 100 συμπολίτες μας, τα οποία προετοιμάζονταν στις κουζίνες των παιδικών μας σταθμών. Επίσης, εγκαίρως ενεργοποιήσαμε τηλεφωνικές γραμμές έκτακτης ανάγκης και το Κέντρο Βοήθειας, με τον τετραψήφιο αριθμό κλήσης (1526).

Παράλληλα συνεχίστηκαν απρόσκοπτα οι δράσεις όλων των κοινωνικών δομών του Δήμου (Κοινωνικό Παντοπωλείο, Κοινωνικό Φαρμακείο κ.λπ.), ενώ με συντονισμό διαχειριστήκαμε όλο αυτό το διάστημα το κρίσιμο θέμα του καταυλισμού των Ρομά, όπου όλο το διάστημα της πανδημίας κάναμε συνεχείς καθαρισμούς στην έκταση των 30 στρεμμάτων, διανομή υγειονομικού υλικού και τροφίμων.

Ο μηχανισμός, λοιπόν, που στήθηκε σε έκτακτες συνθήκες υπάρχει και θα ενεργοποιηθεί άμεσα στην περίπτωση του δεύτερου κύματος της πανδημίας.

3. Θεωρώ ότι κανένας δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια αν η επιλογή των τοπικών lockdowns θα είναι αποτελεσματική στη διαχείριση της πανδημίας. Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι το τίμημα που θα πληρώσουν οι ΟΤΑ θα είναι πολύ βαρύ. Ειδικά για έναν μεγάλο Δήμο όπως το Χαλάνδρι, όπου η οικονομική του ευρωστία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την άνθιση των πολυάριθμων εμπορικών και των καταστημάτων εστίασης.

4. Καταρχήν είναι κρίσιμο να βγει άμεσα η συμπληρωματική προκήρυξη για το «Βοήθεια στο Σπίτι», για τους δήμους που έμειναν εκτός. Πέραν τούτου, απαιτείται -και το έχουμε δηλώσει από την αρχή της κρίσης- γενναία χρηματοδότηση των ΟΤΑ.

Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της στήριξης που απαιτείται, αναφέρω απλώς ότι, αν υποθέσουμε πως η μείωση του 20% που καταγράφηκε στο πρώτο τετράμηνο στα έσοδα του Δήμου είναι αναλογική για τους επόμενους μήνες μέχρι το τέλος του χρόνου -ελπίζουμε να μην είναι μεγαλύτερη- αυτό θα σημάνει για τον Δήμο Χαλανδρίου συνολική μείωση εσόδων για το τρέχον έτος πάνω από 2 εκατ. ευρώ!

Την ίδια ώρα η χρηματοδότηση που έχει λάβει μέχρι στιγμής ο Δήμος από το υπουργείο Εσωτερικών δεν ξεπερνά τις 500.000 ευρώ. Νομίζω ότι οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί…

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet