Το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Μελισσίων συμμετείχε στη διοργάνωση του Τμήματος Αθηνών του Διεθνούς Συμβουλίου Χορού CID UNESCO «Eθιμικές Μικροπαραστάσεις του Δωδεκαημέρου» αναβιώνοντας στο ιστορικό κέντρο των Αθηνών το έθιμο του «Μπαμπούσιαρου» από το Μεγάλο Ζαλούφι της Ανατολικής Θράκης, έτσι όπως τελείται σήμερα στο Ρήγιο του Έβρου.
Λίγα λόγια για το έθιμο από το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Μελισσίων

Ο «Μπαμπούσιαρος» είναι ένα αγερμικό χορευτικό δρώμενο του Δωδεκαημέρου, του οποίου τα κεντρικά πρόσωπα αποτελούν ο «Μπαμπούσιαρος» και η γυναίκα του, η νύφη.
Ο «Μπαμπούσιαρος» που είναι άνδρας μεταμφιεσμένος, φοράει μία νεροκολοκύθα στο πρόσωπο και φτερά γαλοπούλας στο κεφάλι, προβιά ζώου και κουδούνια και συμβολίζει τον χειμώνα με τις δυσκολίες του, ενώ με την άγρια όψη του φοβίζει τα κακά πνεύματα που φεύγουν αυτή την εποχή, χάριν και της δικιάς του συνδρομής. Η νύφη του από την άλλη, συμβολίζει τη γη και τη γονιμότητα και κατ΄ επέκταση την άνοιξη και την έλευσή της μετά τον χειμώνα. Τη νύφη υποδύεται άντρας ντυμένος γυναίκα, μια και στο δρώμενο παίρνουν μέρος μόνο άντρες, όπως και σε όλα τα δρώμενα του Δωδεκαημέρου και της Αποκριάς σε ολόκληρο τον ελληνικό χώρο.
Οι «Μπαμπουσιαραίοι», ο θίασος δηλαδή, που ακολουθεί τους δύο πρωταγωνιστές, οι οποίοι είναι πάντα άνδρες, έχουν στο αριστερό τους μάγουλο ένα κόκκινο σημάδι. Επίσης, κάποιο παληκάρι από τη συνοδεία του Μπαμπούσιαρου έχει ένα καλάθι, μέσα στο οποίο λεγόταν ότι βρισκόταν ο μικρός Χριστός και μέσα στο οποίο έβαζαν ότι τους έδιναν οι νοικοκυραίοι (χρήματα, κρέας και αλεύρι). Με αυτά πληρώνανε τους μουσικούς και τα υπόλοιπα τα έδιναν στον «Μπαμπούσιαρο» και τη γυναίκα του, αλλά και στην Εκκλησία, καθώς η θρησκευτική πίστη πάντα υπερείχε της τελετουργίας. Αργότερα, θεωρήθηκε ότι η τελετουργία υπερείχε της θρησκευτικής πίστεως και ως εκ τούτου έγινε προσπάθεια να προβληθεί η σχέση της με τις κοινωνικές πλευρές της θρησκείας.
Όλα αυτά έχουν τη σημασία τους, καθώς οι κάτοικοι του Μεγάλου Ζαλουφίου συνδύαζαν το χορευτικό αυτό δρώμενο με την αναπαράσταση της φυγής του Ιωσήφ και της Παρθένου Μαρίας, όταν ο Ηρώδης είχε διατάξει τη σφαγή των αρρένων παιδιών μέχρι δύο ετών (εξού και το κόκκινο σημάδι στο μάγουλο).
Ο «Μπαμπούσιαρος» κυνηγάει τους νέους που θέλουν να φιλήσουν ή να κλέψουν τη γυναίκα του και όλοι μαζί περιδιαβαίνουν τους δρόμους της κοινότητας, τραγουδώντας, χορεύοντας, πειράζοντας και κερνώντας κρασί τον κόσμο, ευχόμενοι την ευετηρία και την καλή συγκομιδή. Στο τέλος του χορευτικού δρωμένου ακολουθεί πάνδημος χορός, με τη συμμετοχή και γυναικών αυτή τη φορά, προς επικύρωση της τελετουργίας που προηγήθηκε.
Ένα έθιμο λοιπόν, πάντα είχε τη σημασία του, καθώς αποτελούσε μια τελετουργία που πάντα είχε ως σκοπό την ευετηρία, την ευημερία, την πλούσια καρποφορία και την καλή υγεία. Με άλλα λόγια, οι ζωόμορφες μεταμφιέσεις, τα ηχηρά κουδούνια, τα ραβδιά που χτυπούν τη γη, οι ρόλοι της «νύφης» και του «γαμπρού», τα διάφορα ευτράπελα, υπό τους ήχους ζωντανής μουσικής, συμπυκνώνουν το κεντρικό νόημα των δρώμενων που είναι η ευετηρία (καλή χρονιά), η αναγέννηση, η πίστη στο καλό, στην ευημερία, στην αγάπη, στη δικαιοσύνη, στη ζωή.
Το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Μελισσίων (ΚΕΜ) σε ανακοίνωσή του ευχαριστεί, ελπίζοντας να μην παρέλειψε κανέναν: τους μουσικούς του Δημήτριο Αρβανίτη (λύρα, γκάιντα), Παναγιώτη Πουλή (ζουρνά, γκάιντα), Χρυσούλα Κοκκίνη (νταούλι) και τις ακούραστες δασκάλες του Ελένη Φιλιππίδου και Μαρίνα Στέλλα, που, όπως αναφέρεται, χωρίς αυτές η αναβίωση αυτή δε θα μπορούσε να επιτευχθεί. Επίσης, ευχαριστεί τον πρόεδρο του πολιτιστικού Συλλόγου Ρηγίου Αθανάσιο Μπαλτατζή, για τις πολύτιμες πληροφορίες του, καθώς και όλους τους Ρηγιώτες που ήρθαν να καλαντίσουν και να χορέψουν μαζί με το Εργαστήρι. Τον Μαρίνο Δέδογλου και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Φερρών «Αγία Σοφία» που ανταποκρίθηκαν άμεσα και έστειλαν στο Εργαστήρι τις φορεσιές από τη Μακρά Γέφυρα. Τους Ελένη Χρυσανθάκη, Αρετή Παστελή και Κώστα Μανάβη για την πολύτιμη βοήθειά τους στο ντύσιμο των χορευτών. Την πολύτιμη βοήθεια των Ίνγκε Καρύδη και Σούλα Κοκκίνη στη δημιουργία της φορεσιάς του «Μπαμπούσιαρου». Τον Γιώργο Πουλίδη για τη βοήθεια του στη δημιουργία της μάσκας του «Μπαμπούσιαρου». Τη Νατάσα Βαρώτσου και τη Μαρία Κοβάτση για τη φωτογραφική κάλυψη. Τη Μαριγούλα Κριτσιώτη, πρόεδρο του CID UNESCO-Αthens section για την πρόσκληση και την εμπιστοσύνη της. Και τέλος όλους τους μαθητές του Εργαστηρίου που συμμετείχαν στο δρώμενο με την πίστη ότι το χάρηκαν.
Παράλληλα, εύχεται «Καλή Χρονιά, Καλό “Μπερεκέτι”!!! Και εις άλλα με υγεία!!!».
Σχετικά άρθρα
Κ. Γουλιάμος: Κοινωνική πρόκληση το καζίνο στο Μαρούσι
Εν αναμονή της έκδοσης του Π.Δ για την μετεγκατάσταση του Καζίνο της Πάρνηθας στο Μαρούσι στα πλαίσια της τουριστικής επένδυσης…
Ερώτηση της Αν. Αλεξοπούλου για τα προβλήματα στη Μονάδα Κοινωνικής Φροντίδας Παιδιού – Αναρρωτήριο Πεντέλης
Ερώτηση για τα προβλήματα στη Μονάδα Κοινωνικής Φροντίδας Παιδιού – Αναρρωτήριο Πεντέλης κατέθεσε, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, η Αναστασία-Αικατερίνη Αλεξοπούλου, βουλευτής…
Αφρ. Κτενά: Τον 21ο αιώνα οι πολίτες της Αττικής κινδυνεύουν εξαιτίας της απουσίας βασικών υποδομών Πολιτικής Προστασίας
Με αφορμή τις ζημιές από τη χθεσινή (26/1) κακοκαιρία η υποψήφια βουλευτής Βόρειου Τομέα με το ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά έκανε…
Β. Πλατανιά: Καμία ανοχή στο δόγμα «ουδείς εξαιρείται των παρακολουθήσεων»
Με αφορμή τα στοιχεία που ανέδειξε ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ η Πλατανιά Βαγγελιώ, μέλος της ΚΕΟΕ του ΚΚΕ, υποψήφια βουλευτής…
Ο Βόρειος Τομέας Αθηνών μία από τις εκλογικές περιφέρειες που κατεβαίνει υποψήφιος ο γ.γ. του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας
Ο γ.γ. της Κ.Ε. του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας στις βουλευτικές εκλογές θα είναι υποψήφιος στις περιφέρειες του Βόρειου Τομέα Αθηνών, της…
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
Νέο ΟΧΙ, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, από τα Μελίσσια στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας – Βίντεο
Για δεύτερη φορά συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων, επαγγελματικοί και κοινωνικοί φορείς και πολίτες έξω από το…
Κοινωνικό ανάχωμα στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια – Βίντεο
Την καταγορηματική αντίθεσή τους στο επικείμενο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια εξέφρασαν η δημοτική αρχή του Δήμου…
Δεν κατεβαίνει για δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης στις εκλογές του 2023 ο Τάσος Μαυρίδης – Αποχαιρετισμός με συγκίνηση, αλλά και «καρφιά»
Την απόφασή του να μην συμμετάσχει στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 ανακοίνωσε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος…
Η προσαγωγή, η σύλληψη, τα πολιτικά μηνύματα και η επόμενη μέρα – Συνέντευξη Τύπου Σωτήρη Λαπιέρη
Την περασμένη Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 ο επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών Χαλάνδρι Ενάντια, δημοτικός σύμβουλος Σωτήρης Λαπιέρης δέχθηκε απρόκλητη, όπως…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Βασίλης Νομικός: Οι πανδημίες στην ιστορία του ανθρώπου
Όταν κάποιος διαβάζει και μελετά είναι δύσκολο να μπορέσουν διάφοροι να του μεταφέρουν ψευδείς πληροφορίες, γιατί πάρα πολλά γεγονότα έχουν…
Ε. Καραμολέγκου: Ηλιακά εγκαύματα – Πώς να τα προλαμβάνουμε, αλλά και να τα αντιμετωπίζουμε
Πολύ συχνά τους καλοκαιρινούς μήνες ερχόμαστε στην δυσάρεστη κατάσταση να αντιμετωπίσουμε ένα ηλιακό έγκαυμα, δικό μας ή προσφιλούς μας ατόμου….
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.