F-16: Από την «αγορά του αιώνα» ως την «αναβάθμιση»
Πολιτική

F-16: Από την «αγορά του αιώνα» ως την «αναβάθμιση»

Μια ιστορία 32 χρόνων και αρκετών δισεκατομμυρίων.

Στις 6 Μαρτίου του 1985 ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου εξαγγέλλει θεαματικά την περιβόητη «αγορά του αιώνα». Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΚΥΣΕΑ, εγκρίνεται η υπογραφή προσυμφώνων για την αγορά 40 μαχητικών αεροσκαφών F-16 και 40 Mirage2000. Σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς, το κόστος της «αγοράς του αιώνα» ξεπερνούσε τα 200 δισεκατομμύρια δραχμές. Κατά την υλοποίηση του προγράμματος, το ποσό αυτό αυξήθηκε σημαντικά, ενώ η «αγορά του αιώνα» εξελίχτηκε σε ένα σίριαλ οικονομικών και πολιτικών σκανδάλων.

Οι σχετικές παραγγελίες συνοδεύτηκαν από «μπόνους» για τους «διαμεσολαβητές», τα οποία κατά καιρούς αποτιμήθηκαν από 15% έως και 20% του πραγματικού κόστους του προγράμματος. Τα χρήματα για τα αεροσκάφη προήλθαν από τα δάνεια του προγράμματος FMF -στην κατηγορία αυτή ανήκει και η λεγόμενη αμερικανική στρατιωτική βοήθεια, από δάνεια προερχόμενα από την εξωτερική κεφαλαιουχική αγορά και από χρήματα των εθνικών προϋπολογισμών. Η επίσημη συμφωνία αγοράς των αεροσκαφών υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 1987 και το πρόγραμμα ονομάστηκε Peace Xenia I και η πρώτη ομάδα F-16C/D παραδόθηκε μεταξύ Νοεμβρίου 1988 και Οκτωβρίου 1989. Όσον αφορά την αγορά των F-16, ήταν το ξεκίνημα της μέχρι σήμερα συνεργασίας της χώρας μας με την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin.

Peace Xenia IΙ και III

Τον Απρίλιο του 1993, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε την προμήθεια 40 επιπλέον F-16 Block 50, ξεκινώντας το πρόγραμμα Peace Xenia IΙ, ενώ τον Απρίλιο του 1999 αποφασίστηκε η προμήθεια 50 νέων F-16 Block 52+, με προαίρεση για 10 ακόμη αεροσκάφη που τελικά ενεργοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2001. Το συνολικό κόστος ανήλθε σε 1.700.000.000 δολάρια, κάτι που σημαίνει ότι η τιμή κάθε αεροσκάφους διαμορφώθηκε σε περίπου 35.200.000.000 δολάρια για τη μονοθέσια και 38.400.000.000 δολάρια για τη διθέσια έκδοση.

Το πρόγραμμα Peach Xenia IIΙ αποτέλεσε την μεγαλύτερη ελληνική παραγγελία F-16, ανεβάζοντας τον αριθμό των αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας σε 130. Τέλος, με μια απόφαση που προκάλεσε πολλές διαμαρτυρίες, το 2005 η Ελληνική Κυβέρνηση αποφάσισε την αγορά άλλων 30 F-16 Βlock52+ Adv., διατηρώντας την επιλογή για άλλα 10, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.

Οι παραδώσεις ξεκίνησαν στα μέσα 2009 και τελείωσαν στις αρχές του 2010, το κόστος της αγοράς ανήλθε σε περίπου 1.100.000.000 ευρώ και έγινε με διακρατική συμφωνία που προέβλεπε αντισταθμιστικά ωφελήματα στο 100% της αξίας της προμήθειας, αλλά και συμφωνία της Lockheed Martin με την ΕΑΒ για συμπαραγωγή τμημάτων των F-16 στην Ελλάδα.

Σήμερα η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 155 F-16 και σε αυτήν την 20ετία έχουν περάσει από διάφορες αναβαθμίσεις, στην ΕΑΒ, οι οποίες όμως δεν κρίνονται επαρκείς στον εξοπλιστικό ανταγωνισμό της χώρας μας με την Τουρκία.

Τα ελληνικά F-16 βρίσκονται συχνά εμπλεκόμενα σε επεισόδια στο Αιγαίο με την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία και το 2006, ένα από αυτά κατέληξε τραγικά, με ένα ελληνικό και ένα τουρκικό F-16 να συγκρούονται κατά τη διάρκεια εμπλοκής, γεγονός που κατέληξε στον θάνατο του σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη. Συνολικά, σε ασκήσεις και εμπλοκές, έχουν καταστραφεί 13 ελληνικά F-16.

Πηγή: reader.gr

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet