Κ. Χριστόπουλος: Θεωρούμε πολύ σημαντικά τα παιδιά μας, αλλά όχι και την άποψή τους
Κοινωνία

Κ. Χριστόπουλος: Θεωρούμε πολύ σημαντικά τα παιδιά μας, αλλά όχι και την άποψή τους

Οι μέρες που διανύουμε είναι κάτι παραπάνω από δύσκολες, είναι πρωτόγνωρες. Ο Δήμος Πεντέλης το τελευταίο διάστημα ήρθε αντιμέτωπος με μεγάλα και ευαίσθητα ζητήματα όπως το προσφυγικό, την πανδημία του κορωνοϊού, τις ελλιπείς αίθουσες των παιδικών σταθμών και τις καταλήψεις στα σχολεία.

Για όλα αυτά (και άλλα πολλά) μιλά στο «Ε» ο Κώστας Χριστόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Πεντέλης και γραμματέας του Συλλόγου Γονέων του Κρυσταλλείου Δημοτικού Πεντέλης, ο οποίος πιστεύει πως, παρά τις δυσκολίες, «άμα θέλεις όλα τα μπορείς».

Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Κεντρωτή

Κύριε Χριστόπουλε, θα σας ρίξω κατευθείαν στα βαθιά: λίγο πριν την έναρξη των σχολείων, δεν υπήρχαν αίθουσες για τα στεγάσουν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Τελικά λύθηκε το πρόβλημα; 

Υπήρξε ομολογημένη αμέλεια και καθυστέρηση ετών. Ωστόσο, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στη δήμαρχο κ. Κεχαγιά ότι, παρά το ότι ξεκίνησαν τις προετοιμασίες την τελευταία στιγμή, τελικά πρόλαβε να καλύψει τα κενά. Τα νήπια και προνήπια μας, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων, είχαν αίθουσες. Άλλοι δήμοι που ξεκίνησαν τις εργασίες νωρίτερα από εμάς, δεν πρόλαβαν… 

Καταλήψεις: ένα μεγάλο κεφάλαιο που αγγίζει και τον Δήμο Πεντέλης, και μάλιστα σε μία πολύ δύσκολη περίοδο. Ποια είναι η δική σας άποψη για το φαινόμενο;

Η Ένωση Γονέων και οι Σύλλογοι Γονέων παρακολουθούμε και ενημερωνόμαστε πάντα για τις τρέχουσες εξελίξεις και ομολογώ ότι οι καταλήψεις είναι ένα πολύ δύσκολο και ευαίσθητο κεφάλαιο. Η κατάληψη είναι ένα μέσο διεκδίκησης και διαμαρτυρίας. Φυσικά, υπάρχουν κι άλλα μέσα διεκδίκησης, όπως μία επιστολή, μία παράσταση διαμαρτυρίας, η διανομή φυλλαδίων, ένας ακτιβισμός ή μία πορεία-διαδήλωση, που πρέπει να προηγούνται της κατάληψης.

Από την άλλη, όμως, οι σχολικές καταλήψεις προκύπτουν έπειτα από συνελεύσεις και δημοκρατικές διαδικασίες. Όταν, λοιπόν, η κατάληψη είναι η πλειοψηφική άποψη των μαθητών, εμείς πρέπει να τη σεβαστούμε. Οι Έλληνες θεωρούμε πολύ σημαντικά τα παιδιά μας, αλλά όχι και την άποψή τους. Εάν θέλουμε να τα πείσουμε για κάτι, πρέπει πρώτα να τα ακούσουμε, να σεβαστούμε τις θέσεις τους και να τους εξηγούμε τις δικές μας. Όχι να τους κουνάμε το δάχτυλο.

Επίσης, θέλω να πω πως πρέπει να διαχωρίσουμε τις καταλήψεις από τους βανδαλισμούς και τις κλοπές!

Μια που το αναφέρατε, πρόσφατα σημειώθηκαν περιστατικά βανδαλισμού σε σχολεία της περιοχής. Πώς το σχολιάζετε;

Οι βανδαλισμοί είναι θέμα ελλιπούς φύλαξης, κάτι που έχουμε επισημάνει στον Δήμο και έχουμε καταθέσει αίτημα για επαρκή φύλαξη στα σχολεία τις βραδινές ώρες. Θα μπορούσαν να υπάρχουν φύλακες, περισσότερος φωτισμός ή κάμερες ασφαλείας, οι οποίες έχουν ήδη λειτουργήσει σε κάποια σχολεία με θεαματικά αποτελέσματα.

Επίσης, έχουμε αιτηθεί και ανοιχτά προαύλια τα απογεύματα -ένα αίτημα που είχε έρθει κι από τη δήμαρχό μας κ. Κεχαγιά πριν λίγα χρόνια, όταν ήταν γραμματέας στην Ένωση Γονέων. Παρ’ όλο που υπάρχει έλλειψη πόρων στον Δήμο μας, πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ώστε τα σχολεία μας να είναι κέντρα πολιτισμού και ψυχαγωγίας, με ανοιχτές πόρτες και εξωσχολικές δραστηριότητες. Κάτι που γίνεται ήδη, βέβαια, αλλά από τους Συλλόγους Γονέων και όχι από τον Δήμο.

Αλήθεια, είναι στο πλευρό των γονιών οι υπόλοιποι φορείς; 

Δεν νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για πλευρές. Ο Δήμος, όπως και το υπ. Παιδείας, βάσει θέσης και ρόλου, είναι αναγκαστικά στο πλευρό της εκπαίδευσης και της παιδείας. Όσον αφορά την τρέχουσα περίοδο, γίνονται προσπάθειες από την πλευρά του Δήμου.

Φυσικά, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι βιώνουμε μια οικονομική κρίση και μια πανδημία και αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορούμε να ζητάμε τα πάντα! Ωστόσο, οφείλουμε να παρακολουθούμε αυτά που υλοποιούνται και θεσμοθετούνται από τους αρμόδιους φορείς, να τα ζυγίζουμε με τις ανάγκες των παιδιών, είτε τις πάγιες είτε τις τρέχουσες, και τελικά να ασκούμε πίεση και -καλοπροαίρετη πάντα- κριτική όταν χρειάζεται και να διεκδικούμε αυτό που μπορεί να υλοποιηθεί.

Αυτός είναι ο ρόλος ενός Συλλόγου Γονέων και, αν μερικές φορές, γίνεται λίγο δυσάρεστος, πρέπει να σκεφτείτε πως έχουμε καθήκον να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα ανηλίκων που δεν μπορούν να το κάνουν μόνα τους. 

Ας περάσουμε στην καθαριότητα των σχολείων: ποια είναι η εικόνα που έχουμε εν μέσω πανδημίας;

Στον δικό μας Δήμο, σύμφωνα με την εγκύκλιο που κατέθεσε το υπουργείο, αναλογούν συνολικά 23 εργαζόμενοι απασχόλησης. Από αυτούς οι 14 πρέπει να είναι πλήρους απασχόλησης και 9 μερικής απασχόλησης, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.

Φανταστείτε ότι στον Δήμο μας έχουμε 26 σχολικά κτήρια και μάλιστα σε συνθήκες Covid… Έχουμε ζητήσει και θα ξαναζητήσουμε να αποσταλούν εργαζόμενοι καθαριότητας στα σχολεία. Είναι ένα από τα βασικά μας αιτήματα και ο Δήμος πρέπει να ανταποκριθεί.

Όπως επίσης έχω εισηγηθεί -και πιστεύω πως θα υπερψηφιστεί από το Δ.Σ. της Ένωσης- να γίνονται τεστ Covid σε εκπαιδευτικούς και παιδιά, και να μην χρεώνονται το κόστος οι γονείς. 

Κύριε Χριστόπουλε διανύετε τη δεύτερη θητεία σας στην Ένωση Γονέων. Πώς θα αποτυπώνατε την εμπειρία σας από αυτή τη δραστηριότητα;

Η Ένωση Γονέων είναι ένα δευτεροβάθμιο όργανο εκπροσώπησης Συλλόγων. Η επαφή, λοιπόν, με τον δάσκαλο ή τον διευθυντή του σχολείου είναι πιο απομακρυσμένη, γιατί αυτός είναι ένας ρόλος του Συλλόγου Γονέων. Όμως έχει το πλεονέκτημα ότι μπορείς να πάρεις πρωτοβουλίες που αφορούν όλο τον Δήμο.

Για παράδειγμα στο συμβούλιο της Δευτέρας 28/9 θα συζητηθούν και θα αποφασιστούν κάποιες από τις προτάσεις μας, όπως:

  • Σχολή Γονέων κάθε Δευτέρα 20:00-21:00. Πρόκειται για 10 συζητήσεις – ομιλίες, με ζωντανή μετάδοση μέσω Facebook (live streaming), με τον Δημήτρη Αλεξόπουλο, ειδικό εκπαιδευτικό που ειδικεύεται στην παιδική ψυχολογία, τις μαθησιακής δυσκολίες και τη διαχείρισή τους από τους γονείς. Έχω κάνει μια μεγάλη προεργασία γι’ αυτό και θέλω να πιστεύω ότι θα υπερψηφιστεί από το συμβούλιο. 
  • Δράση συγκέντρωσης ειδών, σε συνεργασία με το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Κοινωνικό Φαρμακείο του Δήμου Πεντέλης, κάθε πρώτη Δευτέρα κάθε μήνα. Δράσεις που έχουν εξαιρετικά σημαντικό διδακτικό χαρακτήρα για τα παιδιά: μαθαίνω να προσφέρω, να νοιάζομαι και να έχω κοινωνική αλληλεγγύη.
  • Δράση συγκέντρωσης ειδών «Βοήθεια για την Καρδίτσα», σε συνεργασία με το Κοινωνικό Παντοπωλείο Καρδίτσας. Είχαμε κάνει και στο παρελθόν μια αντίστοιχη δράση για τη Μάνδρα, όπου είχαμε στείλει δύο φορτηγά πράγματα, γιατί θεωρώ πως θα πρέπει να μας απασχολεί η επικαιρότητα και όχι μόνο το δικό μας σχολείο και ότι οι γονείς έχουμε σημαντικό ρόλο στην παιδεία των παιδιών μας. Τα παιδιά κάνουν αυτό που βλέπουν, όχι αυτό που τους λέμε. 
  • Συναντήσεις-παρουσιάσεις κάθε Τετάρτη 20:00-21:00. Πρόκειται για 8 συναντήσεις-παρουσιάσεις, με ζωντανή μετάδοση μέσω Facebook (live streaming). Η πρώτη μας καλεσμένη θα είναι η κ. Μαριάννα Χατζοπούλου, διευθύντρια 2ου ΚΕΣΥ Β’ Αθήνας, και θα μιλήσουμε για τις γνωματεύσεις του ΚΕΣΥ, κατά πόσο μια γνωμάτευση μπορεί να στιγματίσει ένα παιδί και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος της οικογένειας. Επίσης, θα έχουμε μια συνάντηση με τον συντοπίτη μας ιστορικό, συγγραφέα και εκπαιδευτικό κ. Αντώνη Παυλίδη για να μιλήσουμε για την ελληνισμό της Μ. Ασίας και του Πόντου. Μία από τις ομιλίες-συναντήσεις-παρουσιάσεις θα είναι με τον εκπαιδευτικό και σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού κ. Ευάγγελο Θεολογή.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι πολύ σημαντική πρωτοβουλία…

Ναι, θεωρώ ότι είναι κάτι πολύ σημαντικό για τα παιδιά. Στο επόμενο Δ.Σ., μάλιστα, ετοιμάζω μία πρόταση για ένα διήμερο καριέρας. Κάνω ήδη κάποιες επαφές με ψυχολόγους, συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού, αλλά και φοιτητές ή επαγγελματίες, που θα μιλήσουν στους μαθητές με στόχο να τους βοηθήσουν να επιλέξουν τι θα κάνουν στο μέλλον: με τι θέλουν να ασχοληθούν, τι τους αρέσει και ποια είναι τα ταλέντα τους. 

Τι άλλο θεωρείτε σημαντικό ως γονιός και πρόεδρος της Ένωσης Γονέων;

Την επαφή των παιδιών με τη φύση. Στον Δήμο μας, για παράδειγμα, έχουμε σημαντική έλλειψη χώρων όπου τα παιδιά θα μπορούν να περάσουν τις ελεύθερες ώρες τους ή να αθληθούν και αναγκάζονται να πηγαίνουν στο Χαλάνδρι ή στα Βριλήσσια. 

Αυτό λύνεται; Υπάρχουν χώροι που θα μπορούσατε να εκμεταλλευτείτε;

Βεβαίως και έχουμε! Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την κατασκήνωση της Νέας Πεντέλης ή το παλιό ναυτικό νοσοκομείο (ΝΙΕΝ), που μόλις παραχωρήθηκε στον Δήμο.

Επίσης, κάτι που έχω ήδη προτείνει και συζητήσει και με ανθρώπους της διοίκησης, είναι να δημιουργήσουμε ένα θέατρο Μαρμάρου. Είναι κάτι που μπορούμε να υποστηρίξουμε και μπορεί να αποφέρει και έσοδα στον Δήμο. Ο πολιτισμός στον Δήμο μας πάσχει και μπορούμε (και πρέπει) να τον ενισχύσουμε.

Κατά κοινή ομολογία, οι γονείς που συμμετέχουν στον Σύλλογο Γονέων ήταν διαχρονικά πολύ λίγοι. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Οι Σύλλογοι Γονέων είναι όργανα εθελοντισμού στα οποία γίνεσαι μέλος τους αυτόματα, με το που έχεις ένα παιδάκι σε ένα σχολείο. Μπορεί κάποιοι από αυτούς, μέσω της εκλογικής διαδικασίας, να αναλαμβάνουν να τον διοικήσουν και να υλοποιήσουν κάποιες αποφάσεις, αλλά όλοι οι γονείς ανήκουν στον Σύλλογο και πρέπει να συμμετέχουν και να βοηθούν.

Δυστυχώς, αυτό συμβαίνει σε πολύ μικρό βαθμό γιατί, ναι μεν θέλουμε να δώσουμε το καλύτερο στα παιδιά μας, αλλά να τρέξουν άλλοι γι’ αυτό. Πρόκειται για μια ασυνείδητη κουλτούρα του καναπέ η οποία, μάλιστα, κάνει πολύ εύκολα κριτική. Το αποτέλεσμα είναι να προκύπτει ένα Δ.Σ. από ανθρώπους που, συχνά, δεν αφιερώνουν τον χρόνο που χρειάζεται, δεν αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους ή, ακόμα χειρότερα, λειτουργούν με πολιτική και μικροπολιτική ιδιοτέλεια.

Το μυστικό, όμως, είναι να μην κατακρίνεις ή να επιπλήττεις αυτούς τους ανθρώπους. Αντίθετα, χρειάζεται να τους εξηγήσεις τον ρόλο του Συλλόγου Γονέων και να τους δώσεις κίνητρα ώστε να έρθουν πιο κοντά. Η αντιπαράθεση φέρνει μόνο διχασμό…

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet