Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ: Οι 5 αλλαγές- κλειδιά για τα πρόστιμα
Ένα σχέδιο που σκοπεύει να «μεταμορφώσει» τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τον τομέα της οδικής ασφάλειας με σημαντικές αλλαγές παρουσίασε χθες (3/2) η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι βασικοί άξονες του σχεδίου αναλύθηκαν από τον υπουργό Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη και όπως προκύπτει φέρνουν σημαντικές ρυθμίσεις και για τα πρόστιμα.
Μεταξύ άλλων, το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία μιας πλατφόρμας για online πρόσβαση στο point system, τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία (από το Δημοτικό), την αλλαγή της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση οδήγησης, αναθεώρηση του ΚΟΚ και ειδικές προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης.
Σημείο – «κλειδί» του σχεδίου για την οδική ασφάλεια είναι και αυτό για τις παραβάσεις του ΚΟΚ και τα πρόστιμα.
Νέος ΚΟΚ: Οι 5 βασικές αλλαγές για τα πρόστιμα και τις παραβάσεις
Οι 4 βασικές αλλαγές στα πρόστιμα και τις παραβάσεις που περιλαμβάνει το σχέδιο για την οδική ασφάλεια, με την αναμόρφωση του ΚΟΚ, είναι οι εξής:
1) Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας
Η έμφαση θα δοθεί στις πέντε πιο συχνές παραβάσεις του ΚΟΚ που έχουν ως αποτέλεσμα είτε σοβαρούς τραυματισμούς είτε θανάτους σε ένα τροχαίο ατύχημα: υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης από όλους τους επιβαίνοντες, μη χρήση κράνους από οδηγό και συνοδηγό, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών, χρήση κινητού τηλεφώνου.
Οι παραβάσεις θα έχουν διαβαθμισμένα -και πάντως όχι υψηλά- χρηματικά πρόστιμα σε συνδυασμό με διοικητικές κυρώσεις.
2) Διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος
Παράδειγμα: Στην περίπτωση οχήματος με ληγμένο ΚΤΕΟ, οχήματος που δεν λειτουργούν οι φανοί ή κυκλοφορεί με σπασμένους καθρέφτες θα «τιμωρείται» το όχημα, π.χ. με αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας.
Στην περίπτωση παράβασης που σχετίζεται με την οδηγική συμπεριφορά, οι κυρώσεις θα επιβάλλονται στον οδηγό. Η ευθύνη όμως θα πρέπει να επιμεριστεί και σε όσους η πολιτεία έχει αναθέσει την υποχρέωση ελέγχου για την κατάσταση των οχημάτων, δηλαδή στα ΚΤΕΟ.
Σύμφωνα με το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, από την ίδρυση τους, το 2001, τα 204 ιδιωτικά και 28 δημόσια παραμένουν ανεξέλεγκτα, όσον αφορά την ποιότητα των ελέγχων τους. Στην Ελλάδα, με έναν από τους πιο γηρασμένους στόλους της Ευρώπης, το ποσοστό απόρριψης (επανελέγχου) στα ΚΤΕΟ είναι 4,5%, όταν στη Γερμανία είναι 35,5%.
Ένα στα τρία οχήματα δεν προσέρχεται για έλεγχο. Για τον αμελή ιδιοκτήτη, αν παρέλθει η διετία, το πρόστιμο εκπρόθεσμου (65€) ισούται με το κόστος ελέγχου που δεν έγινε, άρα καθίσταται συμφέρον. Έτσι, στο νομοσχέδιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας θα υπάρξει διάταξη για τη δημιουργία Μητρώου Εποπτών ΚΤΕΟ.
Οι επόπτες ΚΤΕΟ θα είναι διαπιστευμένοι ιδιώτες μηχανικοί Π.Ε. οι οποίοι θα πραγματοποιούν επανέλεγχο on the spot, στην «πόρτα» του ΚΤΕΟ, του οχήματος που μόλις διήλθε με επιτυχία. Σε όσα οχήματα διαπιστωθεί ότι έγιναν πλημμελείς έλεγχοι θα υπάρχουν κυρώσεις που υπό προϋποθέσεις θα φθάνουν και στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Επιπλέον, θα αυστηροποιηθεί το πρόστιμο για τον πλημμελή ιδιοκτήτη, ενώ θα επιβάλλονται και διοικητικές κυρώσεις όπως αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας.
3) Μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές
Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%. Εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ./ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού εκτοξεύεται στο 80%.
Για τον λόγο αυτό, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές θα κατέβει στα 30χλμ/ώρα.
4) Διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του ΚΟΚ.
Ο στόχος είναι διττός: ο τερματισμός του καθεστώτος της γενικευμένης πεποίθησης ατιμωρησίας και η αύξηση των εσόδων των ΟΤΑ.
Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ θα γνωρίζει ότι θα πρέπει να καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο και η διοικητική διαδικασία θα έχει ως εξής:
1. Βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα.
2. Πρόβλεψη ώστε η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
3. Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM.
4. Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο TAXIS
Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, τα πρόστιμα του ΚΟΚ έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και αποτελούν πόρους των ΟΤΑ στην περιοχή των οποίων συντελέστηκε η παράβαση.
Προτείνεται η θεσμοθέτηση ενός Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Τα ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ θα εξακολουθούν να αποδίδονται υπέρ του οικείου ΟΤΑ, αλλά θα διασφαλίζεται ότι θα επενδύονται σε πολιτικές ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας στο πλαίσιο υλοποίησης των ΣΒΑΚ.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του ταμείου θα είναι:
1. Σύσταση νομικού προσώπου υπό την εποπτεία του υπουργείου Εσωτερικών με συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών και της ΚΕΔΕ.
2. Το Ταμείο θα είναι ο βασικός μηχανισμός συλλογής των χρηματικών ποσών από τα πρόστιμα του ΚΟΚ. Θα κατανέμει τα ποσά στους Δήμους με βάση τη γεωγραφική κατανομή των προστίμων.
3. Οι Δήμοι θα δίνουν αναφορά στο Ταμείο για τις δράσεις οδικής ασφάλειας που υλοποιούν.
4. Το Ταμείο θα εγκαθιδρύσει μηχανισμό εποπτείας των δράσεων οδικής ασφάλειας στη βάση δεικτών επίτευξης/επίδοσης.
5. Θα παρέχει τεχνογνωσία και συμβουλευτικό ρόλο στους Δήμους
5) Καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ
Πρώτον, μέσω του ανασχεδιασμού του συστήματος, ο παραβάτης θα γνωρίζει ότι οι προβλεπόμενοι πόντοι θα καταγράφονται σε εύλογο χρόνο.
Δεύτερον, θα γίνει εφικτή η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο point system.
Τρίτον, η Τροχαία θα έχει τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών.
Τέταρτον, θα αντλούνται στατιστικά στοιχεία για το είδος και τη συχνότητα της παραβατικότητας των Ελλήνων οδηγών.
Πηγή: zougla.gr
Σχετικά άρθρα
Γιορτή υιοθεσίας αδέσποτων ζώων στην Κηφισιά
Το Τμήμα Αστικής Πανίδας του Δήμου Κηφισιάς, σε συνεργασία με το φιλοζωικό και πολιτιστικό σωματείο «Αγάπη», προσκαλεί το Σάββατο 13…
Νέα Ιωνία: Τοποθετήθηκαν 12 ταΐστρες και δύο σπιτάκια για τα αδέσποτα ζώα
Ο Δήμος Νέας Ιωνίας τοποθέτησε 12 ταΐστρες και δύο σπιτάκια σε διάφορα σημεία της πόλης για τη φροντίδα των αδέσποτων…
Αλ. Μαυραγάνης: Προχωράμε για την ολοκλήρωση του Διαδημοτικού Καταφυγίου Αδέσποτων
«Ενωμένοι προχωράμε για την ολοκλήρωση του Διαδημοτικού Καταφυγίου Προσωρινής Φιλοξενίας Αδέσποτων Ζώων», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιώσιμης Ανάπτυξης Πόλεων…
ΣΒΑΠ: 275.200 ευρώ εξασφαλίστηκαν για το καταφύγιο αδέσποτων ζώων Βορειοανατολικής Αττικής
Ένα ακόμη καθοριστικό βήμα για τη λειτουργία του νέου Διαδημοτικού Καταφυγίου αδέσποτων ζώων συντροφιάς Βορειοανατολικής Αττικής έκανε ο Σύνδεσμος Βιώσιμης…
Εθελοντικό Δίκτυο Φιλοζωίας στα σχολεία δημιουργεί ο Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού
Μία νέα πρωτοβουλία για την προώθηση της φιλοζωίας και της υπεύθυνης υιοθεσίας αδέσποτων ζώων ανακοινώνει ο Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού,…
Ο Π. Μαρινάκης συμμετείχε σε δύο εορταστικές εκδηλώσεις στον Βόρειο Τομέα Αθηνών
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, συμμετείχε σε δύο εορταστικές εκδηλώσεις…
Ανοιχτή συζήτηση του Παύλου Μαρινάκη με τους πολίτες των Βριλησσίων
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης συνεχίζει τις ανοιχτές συζητήσεις με τους πολίτες στις γειτονιές του…
Επίκαιρη ερώτηση από τη Μιλένα Αποστολάκη για νέο ΕΕΕΕΚ στον Βόρειο Τομέα Αθηνών
Την άμεση ίδρυση νέου Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) στον Βόρειο Τομέα Αθηνών ζητά με επίκαιρη ερώτησή της…
Σε δύο δράσεις στον Βόρειο Τομέα με επίκεντρο τη γυναίκα βρέθηκε ο Παύλος Μαρινάκης
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης συμμετείχε την Παρασκευή 28 και την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025…
Επίκαιρη ερώτηση από τη Μιλένα Αποστολάκη για το κυκλοφοριακό στον Βόρειο Τομέα Αθηνών
Ερώτηση στη Βουλή για τις σοβαρές κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στον Βόρειο Τομέα Αθηνών κατέθεσε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ –…
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
Νέο ΟΧΙ, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, από τα Μελίσσια στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας – Βίντεο
Για δεύτερη φορά συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων, επαγγελματικοί και κοινωνικοί φορείς και πολίτες έξω από το…
Κοινωνικό ανάχωμα στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια – Βίντεο
Την καταγορηματική αντίθεσή τους στο επικείμενο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια εξέφρασαν η δημοτική αρχή του Δήμου…
Δεν κατεβαίνει για δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης στις εκλογές του 2023 ο Τάσος Μαυρίδης – Αποχαιρετισμός με συγκίνηση, αλλά και «καρφιά»
Την απόφασή του να μην συμμετάσχει στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 ανακοίνωσε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος…
Η προσαγωγή, η σύλληψη, τα πολιτικά μηνύματα και η επόμενη μέρα – Συνέντευξη Τύπου Σωτήρη Λαπιέρη
Την περασμένη Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 ο επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών Χαλάνδρι Ενάντια, δημοτικός σύμβουλος Σωτήρης Λαπιέρης δέχθηκε απρόκλητη, όπως…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος COVID-19
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος του COVID-19, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες που παρουσιάστηκαν στο 16th European Federation Audiology…
Διατροφή στις πανελλαδικές – Οδηγός για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα
Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση, απόδοση και ενέργεια, πόσο μάλλον την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Μπορεί να…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.
232297
ΑΚΟΥΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA