«Το ΠΕ.ΣΥ. Αττικής καταδίκασε το Μεγάλο Ρέμα και τους κατοίκους της Ραφήνας»
Περιφέρεια Αττικής

«Το ΠΕ.ΣΥ. Αττικής καταδίκασε το Μεγάλο Ρέμα και τους κατοίκους της Ραφήνας»

«Με πρωτοφανείς αδιαφανείς και αντιδημοκρατικές διαδικασίες και απουσία τουλάχιστον του 1/3 των συμβούλων λόγω ημερών (μεταξύ αυτών και της κ. Δούρου) χθες Τρίτη 3/4 το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής “συζήτησε” τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων(ΜΠΕ) για τον εγκιβωτισμό 15χλμ. του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, του σημαντικότερου ρέματος της Αν. Αττική», όπως αναφέρει, σε ανακοίνωσή της, η Κίνηση για την Προστασία & Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας.

Όπως σημειώνεται σχετικά, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Σχινάς «αρνήθηκε πεισματικά» να θέσει σε συζήτηση και ψηφοφορία αίτημα αναβολής της συζήτησης που έθεσαν τόσο περιβαλλοντικοί Σύλλογοι, όσο και η πλειοψηφία των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, λόγω έλλειψης επαρκών στοιχείων και μελετών που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα προκειμένου να κριθεί αντικειμενικά η μελέτη. Μάλιστα, οι Περιβαλλοντικοί Σύλλογοι, με αίτημά τους από 13/3 προς το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, έχουν ζητήσει τις υποστηρικτικές μελέτες στις οποίες στηρίζεται και αναφέρεται η ΜΠΕ, όμως το υπουργείο ως σήμερα έχει αρνηθεί να τις παράσχει, με την αιτιολογία ότι δεν είναι εγκεκριμένες. «Αυτό είναι βέβαια αντίθετο με το δικαίωμα στην περιβαλλοντική πληροφόρηση (σύμβαση του Aarhus) και ενισχύει τις διαφωνίες που υπάρχουν ως προς την αναγκαιότητα μιας παρέμβασης που εξαφανίζει κυριολεκτικά το φυσικό περιβάλλον» τονίζει η Κίνηση.

Και η ανακοίνωση συνεχίζει:

«Η αντιδημοκρατικότητα του προεδρείου κορυφώθηκε όταν στην ψηφοφορία, διά ανατάσεως χειρός, φάνηκε ότι η ΜΠΕ καταψηφίζεται από την πλειοψηφία των παρισταμένων συμβούλων και αντί ο κ. Σχινάς να προχωρήσει σε καταμέτρηση των ψήφων, έβγαλε το αποτέλεσμα βάσει των εδρών που κατέχει η κάθε παράταξη, με αποτέλεσμα μια “fake” απόφαση θετικής γνωμοδότησης που βασίστηκε σε θετικές ψήφους συμβούλων που δεν ήταν εκεί.

»Επιπλέον, στον φάκελο της μελέτης που κοινοποιήθηκε στους περιφερειακούς συμβούλους πριν τη συνεδρίαση, δεν περιλαμβάνονταν τα υπομνήματα που είχαν καταθέσει 14 Περιβαλλοντικοί Φορείς στο πλαίσιο της διαβούλευσης, αλλά ούτε και η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που, προκειμένου να δώσει την έγκρισή της, έθετε τον ουσιαστικό όρο της διατήρησης της φυσικής βλάστησης του ρέματος στο μεγαλύτερο μέρος της, όρος που παραβιάζεται κατάφορα από τη μελέτη, η οποία αποψιλώνει πλήρως 15χλμ. εκατέρωθεν της κοίτης (συνολικά 30χλμ.) αυτοφυούς παραρεμάτιας βλάστησης και συγκεκριμένα 1.439 δέντρα, η πλειονότητα των οποίων είναι αιωνόβια υδροχαρή δέντρα όπως πλατάνια, ιτιές, λεύκες κ.λπ.

»Επιπροσθέτως, η εισήγηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Περιφέρειας θέτει και αυτή πολύ σοβαρούς όρους για να καταστεί αποδεκτή η μελέτη, όροι που δεν εκπληρώθηκαν προτού έρθει αυτή προς ψήφιση, όπως για παράδειγμα την εκπόνηση συνεπικουρικής μελέτης βιοποικιλότητας και σχετική γνωμοδότηση από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας και να ληφθεί υπόψη στην οριοθέτηση η ιστορική κοίτη του ρέματος, όπως προκύπτει από παλαιότερες αεροφωτογραφίες. Ενδεικτικά, έθετε ως όρο μετά τη διευθέτηση (εγκιβωτισμό) του ρέματος να προχωρήσουν, σε δεύτερη φάση, καθαιρέσεις αυθαίρετων κατασκευών εντός της οριογραμμής, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο εγκιβωτισμός της πρώτης φάσης δεν πρόκειται να αποτρέψει τον κίνδυνο πλημμύρας. Ενώ η εισήγηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος είχε προτάσεις προς τη σωστή και σύγχρονη διαχείριση των ρεμάτων (έργα ορεινής υδρονομιας, ζώνες ελεγχόμενου πλημμυρισμού, απαλλοτριώσεις εντός της πλημμυρικής ζώνης κ.λπ.), αυτά τα πρότεινε ως επικουρικά μέτρα δεύτερης φάσης (μετά τον εγκιβωτισμό του ρέματος), ενώ αν εκτελούνταν στην πρώτη φάση τότε δεν θα υπήρχε η ανάγκη εκτέλεσης ενός τόσο βαριού και δαπανηρού έργου (104 εκατ. ευρώ μόνο η πρώτη φάση του).

»Η συνεδρίαση έδειξε ότι το έργο είναι προαποφασισμένο. Τα συμφέροντα που διακυβεύονται πάνω στις πλάτες του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας και των κατοίκων της Ραφήνας είναι τεράστια. Το “προς πώληση” λιμάνι της Ραφήνας για να προσελκύσει επενδυτές χρειάζεται υποδομές (Προαστιακός, Αττική Οδός και άλλα συναφή έργα) και δυστυχώς το Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας δημιουργεί εμπόδια σε αυτούς τους σχεδιασμούς. Έτσι, η απόφαση για εξαφάνιση του ρέματος, με συνοπτικές και αδιαφανείς διαδικασίες, είναι επιβεβλημένη. Βέβαια, κανείς δεν έλαβε υπόψη του ότι το έργο θα επιταχύνει την ροή του νερού, με αποτέλεσμα τη μεταφορά περισσότερων φερτών στον πυθμένα του κόλπου της Ραφήνας, πράγμα που θα δυσχεράνει τη μελλοντική αξιοποίηση του λιμανιού.

»Και ενώ διεθνώς η διαχείριση του κινδύνου πλημμύρας αντιμετωπίζεται πλέον με ενίσχυση των “πράσινων-γαλάζιων υποδομών”, δυστυχώς η Περιφέρεια Αττικής και το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών δεν διδάχθηκαν από τις πρόσφατες πλημμύρες και βαδίζουν στα ίδια αποτυχημένα μονοπάτια των “γκρι” υποδομών, που έπνιξαν ήδη τη Μάνδρα και στο μέλλον θα πνίξουν και τη Ραφήνα».

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet