Η 15η συνάντηση της Κινηματογραφικής Λέσχης Βριλησσίων Cine Δράση, στο πλαίσιο των συζητήσεων «Βλέπουμε, συζητάμε, μαθαίνουμε, από και για το σινεμά» και συγκεκριμένα των συζητήσεων που αφορούν στον Αμερικανικό Κινηματογράφο, θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2019 στις 20:30 στο στέκι της Δράσης (Πίνδου 30 & Μαραθώνος, Βριλήσσια).
Λίγα λόγια για τη συνάντηση από το Cine Δράση
«Τα 60΄s και η κρίση του studio system. Ανεξάρτητος αμερικάνικος κινηματογράφος. Η επίδραση της Ευρώπης και της πολιτιστικής επανάστασης. Denis Hopper, Robert Altman, Arthur Penn, Woody Allen, – “Easy Rider”, “Alice΄s Restaurant”, “Woodstock”».
Όλα ξεκίνησαν όταν το αγγλικό «Free Cinema» και η γαλλική «Nouvelle Vague», ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός κινηματογράφος μετακόμισε στις ΗΠΑ. Η αμφισβήτηση των Ευρωπαίων δημιουργών προς το παραδοσιακό μοντέλο κινηματογράφου και την κλασική αφήγηση οδήγησε στη δημιουργία ενός δυναμικότερου και αποτελεσματικότερου σινεμά, ρεαλιστικού και με κοινωνικό περιεχόμενο. Με την μεταφορά του στις ΗΠΑ οδήγησε τους Αμερικανούς δημιουργούς σε ένα πιο πολιτικό και ουσιαστικό κινηματογράφο, ανεξάρτητο οικονομικά ιδεολογικά και αισθητικά από τα μεγάλα στούντιο. Το 1959, έχουμε μια άλλη σκηνοθετική ματιά, με την ταινία «Σκιές», του Τζον Κασαβέτη. Είναι η αρχή ενός ρεύματος δημιουργών (auteur), σχεδόν, με τα πρότυπα του γαλλικού κινηματογράφου. Ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης θεωρείται ο πατέρας του αμερικανικού αντεργκράουντ κινηματογράφου. Την εποχή που αυτός γύριζε τις ταινίες του ήταν αδιανόητα η κίνηση της μηχανής, η κάμερα στον ώμο, το λίγο φλου πλάνο.
Το αντεργκράουντ στο σινεμά τέχνη έφτασε στην κορύφωσή του από το 1960 έως το 1970. Είναι ο «υπόγειος» τρόπος, η συνειδητή επιλογή του δημιουργού να δρα «κάτω από το φλοιό της κυρίαρχης τέχνης και κουλτούρας». Τις τάσεις αυτές, ακολούθησαν, έκτοτε, αρκετοί νέοι σκηνοθέτες. Έκαναν προσωπικές, ανατρεπτικές ταινίες, που αμφισβητούσαν ανοιχτά το πολιτικό σύστημα των ΗΠΑ. Όσοι δεν ήθελαν να ενταχθούν στο Χόλιγουντ εντάχθηκαν στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, που δρούσε και δρα, παράλληλα, με αυτόν του Χόλιγουντ. Το direct cinema και το cinéma vérité, έκαναν σαφές στον θεατή ότι επιχειρούν να καταγράψουν την όποια πραγματικότητα, αντίθετα με τον χολιγουντιανό κανόνα. Η δημιουργία του φεστιβάλ Sundance από τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ, πολύ αργότερα, βοήθησε στην ανάδειξη ταινιών που προβάλλουν ριζοσπαστικές απόψεις και ακολουθούν ρηξικέλευθες τεχνικές.
Από τεχνική άποψη σημαντική, αλλά παραγνωρισμένη από την κριτική, εξέλιξη, ήταν η σταδιακή εισαγωγή νέων τεχνολογιών και μεθόδων κατασκευής ταινιών. Για παράδειγμα η εισαγωγή νέων φορητών μοντέλων κινηματογραφικών μηχανών και νέων φακών μεγάλης εστιακής απόστασης και ζουμ: οι φακοί αυτοί επιτρέπουν τη λήψη εικόνας σε αστικές περιοχές, επειδή η κάμερα μπορεί να είναι αρκετά μακριά από το θέμα, άρα να μην αποσπά την προσοχή των περαστικών. Οι Ευρωπαίοι πρωτοχρησιμοποίησαν τέτοιους φακούς, αλλά έγιναν το στάνταρ στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Ο Άρθουρ Πεν έκανε αρκετό θέατρο εξασκήθηκε με τηλεόραση στην αρχή της καριέρας του και σ’ ένα διάστημα σχεδόν 30 χρόνων, σκηνοθέτησε λίγες, αναλογικά, ταινίες. Αλλά μπορούμε να του προσάψουμε πως άλλαξε το Χόλιγουντ με το φιλμ «Μπόνι και Κλάιντ». Το 1967 στο Χόλιγουντ ανατράπηκε η πεντάδα των Όσκαρ και το «Μπόνι και Κλάιντ», με την γραφική του βία και την επαναστατική, για το τότε mainstream αμερικάνικο σινεμά, χρήση τεχνικών της νουβέλ βαγκ, έγινε ένας ύμνος στον αναρχισμό και την περιπέτεια της ερωτευμένης νιότης, μια ταινία τόσο ελευθεριάζουσα και τόσο γοητευτική στον αμοραλισμό της, που έχει επιδράσει στα τελευταία 50 χρόνια περισσότερο απ’ όσο ίσως θα ήθελε να παραδεχθεί. Δύο Όσκαρ και δέκα υποψηφιότητες έδειξαν από νωρίς πως το φιλμ αυτό αναγνωρίζεται, αλλά ο χρόνος όμως και η αντικαθεστωτική του διάσταση, το αναγάγουν σε μυθικό.
Από τις ταινίες του Πεν ξεχωρίζουμε «The Left-Ηanded Gun» («Ο Δραπέτης των Εφτά Πολιτειών»), «Η Καταδίωξη» (1966), μια ιστορία πάνω στην οχλοκρατία, την διαφθορά, την πολιτική ισχύ, την μοναξιά της ακεραιότητας σε καιρούς έκπτωτους, την αθωότητα και την ενοχή, που έχει ως τεράστιο πλεονέκτημα το διαστρικό της καστ (Μπράντο, Τζ. Φόντα, Ρέντφορντ, Ντίκινσον, Ντιβάλ), περισσότερο όμως έχει την καθαρότητα ενός σκηνοθέτη που έρχεται «απ’ έξω» να κάνει ένα παλιομοδίτικο θρίλερ-γουέστερν με επικαιροποιημένους όρους, ξέροντας ακριβώς με ποιους είμαστε και ποιους θ’ αφήσουμε. Ταινία να φτιάξεις χαρακτήρα.
Ο Ρόμπερτ Άλτμαν από το ξεκίνημα της κινηματογραφικής του διαδρομής, στα τέλη της δεκαετίας του ΄60, μέχρι την τελευταία του ταινία με τίτλο «Η Καλύτερη Παρέα» (2006), η οποία κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά που ο σκηνοθέτης εγκατέλειψε τη ζωή στην ηλικία των 81 ετών, ακολούθησε μια εντελώς προσωπική και ασυμβίβαστη καλλιτεχνική πορεία. Εργάστηκε με τους δικούς του όρους εντός και εκτός χολιγουντιανού συστήματος, ύψωσε ανάστημα ενάντια σε κραταιά στούντιο προκειμένου να υπερασπίσει το εκάστοτε όραμά του, ακολούθησε ανεξάρτητες (και τυχοδιωκτικές) διόδους προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις παράτολμες παραγωγές του και έβαλε την υπογραφή του σε μερικά από τα πιο ασυνήθιστα και τολμηρά σε ύφος και θεματική σχέδια που ξεπήδησαν ποτέ από την παγκόσμια κινηματογραφία.
Από το 1970 μέχρι το 1978, και μέσα σε ελάχιστο διάστημα, ο Άλτμαν γύρισε μερικές από τις κορυφαίες ταινίες στα χρονικά του μοντέρνου αμερικανικού σινεμά, δημιουργώντας ακατάπαυστα δίχως να λογαριάζει το εισπρακτικό αντίκρισμα, τις προσδοκίες θεατών και κριτικών ή το κατά πόσο οι υπεύθυνοι των μεγάλων εταιρειών ήταν διατεθειμένοι να τα υποστηρίξουν. Από την φιλμογραφία του ξεχωρίζουμε: «Short Cuts» (1993), «Gosford Park» (2001), «Prêt-à-Porter» (1994), 1992 «The Player» (1992), «Nashville» (1991).
Εισηγητής ο Παναγιώτης Δενδραμής.
Ο Παναγιώτης Δενδραμής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη συνέχεια όμως ακολούθησε σπουδές σχετικές με τον κινηματογράφο. Αρχικά στη σχολή Σταυράκου και έπειτα στο μεταπτυχιακό Ιστορίας και Θεωρίας του Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου της Κρήτης. Έχει δουλέψει ως βοηθός σκηνοθέτη, κάμεραμαν, μοντέρ και βοηθός παραγωγής για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, ενώ η μικρού μήκους ταινία του «Tο δωμάτιο» συμμετείχε στο φεστιβάλ Δράμας το 2009. Επιπλέον έχει συμμετάσχει ως εκπαιδευτής σε επιμορφωτικά προγράμματα σε σχολεία της Αττικής, με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με την οπτικοακουστική κουλτούρα και τα μέσα της. Αυτή την περίοδο διδάσκει στη Σχολή Σταυράκου και ολοκληρώνει τη διδακτορική του διατριβή πάνω στον ελληνικό κινηματογράφο.
Σχετικά άρθρα
Διαγωνισμός ζωγραφικής με θέμα τα αδέσποτα για τους μαθητές δημοτικών σχολείων από τον ΣΒΑΠ
Με στόχο την ευαισθητοποίηση και την ενεργή συμμετοχή στη φροντίδα των αδέσποτων ζώων ο Σύνδεσμος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων…
Γιορτή υιοθεσίας αδέσποτων στις 31/3 στα Βριλήσσια
Την Κυριακή 31 Μαρτίου 2024, από τις 11 π.μ. έως τις 3 μ.μ., τα σκυλάκια του Φιλοζωικού Συλλόγου Αιγιάλειας «Τα…
Ημερίδα του Δήμου Χαλανδρίου για τα ζώα συντροφιάς στις 30/3
Την ημερίδα «Ζώα συντροφιάς: Η νέα νομοθεσία και ο σχεδιασμός του Δήμου για τη φροντίδα τους» διοργανώνει ο Δήμος Χαλανδρίου,…
Δράση σημάνσεων και στειρώσεων αδέσποτων γατών στον Δήμο Χαλανδρίου
Σε ένα εντατικό πρόγραμμα σήμανσης και στείρωσης αδέσποτων ζώων (γατών) με εθελοντές κτηνίατρους, εντός των ορίων του Δήμου, προχωρά ο…
Δώδεκα… ξαδέλφια του Όλιβερ ψάχνουν σπίτι μέσα από το ΔΙΚΕΠΑΖ
Ούτε ένα, ούτε δύο, ούτε τρία, αλλά…12 υπέροχα Χάσκι -ανάμεσά τους και κουτάβια– ανέλαβε να φροντίσει και να διαχειριστεί το…
Θετική ψήφος στο ν/σ για τον γάμο ομοφύλων από τους 7 γαλάζιους βουλευτές του Βόρειου Τομέα Αθηνών
Μία ενδιαφέρουσα αναφορά στη «γεωγραφία της ψήφου» στο νομοσχέδιο για τον γάμο των ομοφύλων κάνει ο Σταύρος Αντωνίου στη στήλη…
Ο Θοδωρής Ρουσόπουλος 35ος πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης
Από σήμερα ο Θ. Ρουσόπουλος, βουλευτής Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών, είναι ο 35ος πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της…
Εκδήλωση Τ.Ε. ΑΝΤΑΡΣΥΑ Ηρακλείου Αττικής στο θεατράκι της πλατείας ΗΣΑΠ
Εκδήλωση Τ.Ε. ΑΝΤΑΡΣΥΑ Ηράκλειου Αττικής Θεατράκι πλατείας ΗΣΑΠ Ηρακλείου Αττικής Παρασκευή 23 Ιουνίου στις 19.30 Θέμα: «Μπορούμε να ανατρέψουμε την…
Γ. Κουμουτσάκος: Συμμετοχή, επιμονή και ευθύνη για μεγάλη νίκη την 25η Ιουνίου
Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι, Από την 21η Μαΐου πορευόμαστε από μία νίκη προς μία νέα, μεγάλη νίκη στις εκλογές…
Ντ. Λιάκου: Προγράμματα καλοκαιρινής απασχόλησης των παιδιών μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες τους και τις δυνατότητες των οικογενειών
Πριν λίγες μέρες τα σχολεία έκλεισαν, οι καλοκαιρινές διακοπές ξεκίνησαν, αλλά οι γονείς αναζητούν πώς θα απασχολήσουν τα παιδιά τους…
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
Νέο ΟΧΙ, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, από τα Μελίσσια στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας – Βίντεο
Για δεύτερη φορά συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων, επαγγελματικοί και κοινωνικοί φορείς και πολίτες έξω από το…
Κοινωνικό ανάχωμα στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια – Βίντεο
Την καταγορηματική αντίθεσή τους στο επικείμενο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια εξέφρασαν η δημοτική αρχή του Δήμου…
Δεν κατεβαίνει για δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης στις εκλογές του 2023 ο Τάσος Μαυρίδης – Αποχαιρετισμός με συγκίνηση, αλλά και «καρφιά»
Την απόφασή του να μην συμμετάσχει στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 ανακοίνωσε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος…
Η προσαγωγή, η σύλληψη, τα πολιτικά μηνύματα και η επόμενη μέρα – Συνέντευξη Τύπου Σωτήρη Λαπιέρη
Την περασμένη Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 ο επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών Χαλάνδρι Ενάντια, δημοτικός σύμβουλος Σωτήρης Λαπιέρης δέχθηκε απρόκλητη, όπως…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Μήνυμα προέδρου ΣΠΑΠ για την Παγκόσμια Ημέρα Νερού
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού 2024, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Δήμων για την Προστασία και Ανάπλαση του Πεντελικού (ΣΠΑΠ),…
Μήνυμα του προέδρου του ΣΠΑΠ για την Παγκόσμια Ημέρα Δασοπονίας
Φέτος, η Παγκόσμια Ημέρα Δασών έχει ως θέμα «Δάση και καινοτομία: νέες λύσεις για έναν καλύτερο κόσμο». Είναι ένα κάλεσμα…
Πρόεδρος του ΣΠΑΠ για πέμπτη συνεχή θητεία ο Βλάσσης Σιώμος
Για πέμπτη συνεχόμενη θητεία το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Δήμων για την Προστασία και Ανάπλαση του Πεντελικού (ΣΠΑΠ) επανεξέλεξε πρόεδρο…
Επιτυχής η μαθητική 7η Δράση Εθελοντικής Αναδάσωσης από τον ΣΠΑΠ
Με επιτυχία στέφθηκε ακόμη μία δράση εθελοντικής αναδάσωσης (μαθητική), η 7η κατά σειρά για τη φυτευτική περίοδο 2023-2024 2023, στην…
Επιτυχής και η 6η Δράση Εθελοντικής Αναδάσωσης από τον ΣΠΑΠ στον Κοκκιναρά
Με πολύ μεγάλη επιτυχία και πλήθος κόσμου, ο Σύνδεσμος Δήμων για την Προστασία και Ανάπλαση του Πεντελικού (ΣΠΑΠ) σε συνεργασία…
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος COVID-19
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος του COVID-19, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες που παρουσιάστηκαν στο 16th European Federation Audiology…
Διατροφή στις πανελλαδικές – Οδηγός για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα
Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση, απόδοση και ενέργεια, πόσο μάλλον την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Μπορεί να…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.