Μανώλης Γραφάκος: Σήμερα πληρώνουμε για υπηρεσίες καθαριότητας ετήσιο ποσό ίσο με τον… μισό ΕΝΦΙΑ
Περιφέρεια Αττικής

Μανώλης Γραφάκος: Σήμερα πληρώνουμε για υπηρεσίες καθαριότητας ετήσιο ποσό ίσο με τον… μισό ΕΝΦΙΑ

Τον Μανώλη Γραφάκο τον γνωρίσαμε μέσα από τη δραστηριοποίησή του στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρώην δήμαρχος Μελισσίων, μέλος συνδέσμων Δήμων, πρώην γενικός γραμματέας του Δήμου Μεταμόρφωσης. Σήμερα, τον βρίσκουμε σε μια άλλη θέση, ιδιαιτέρως κρίσιμη, αυτή του γενικού γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων.

Συνέντευξη στον Θάνο Σταθόπουλο

Σε μια χώρα που βασανίζεται χρόνια με το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων της, το έργο του κ. Γραφάκου μόνο εύκολο δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί. Γι’ αυτό το έργο, αλλά και για το γενικότερο πρόβλημα με τα απορρίμματα στον τόπο μας, το «Ε» μίλησε με τον νέο επικεφαλής της συγκεκριμένης Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καταγράφοντας τις αρκετά ενδιαφέρουσες απόψεις του.

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη κάπως… αιρετικά κ. Γραφάκο. Ποιον πειράξατε στη Νέα Δημοκρατία και σας τοποθέτησε στη θέση του γ.γ. Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων;

(γέλια) Δεν γνωρίζω ποιον πείραξα. Όπως καταλαβαίνετε, όμως, είναι μια πρόκληση για μένα να εργασθώ σε ένα κομμάτι που αφορά άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών. Το ζήτημα των απορριμμάτων δεν είναι ούτε απλή, ούτε διαχειριστική υπόθεση. Σχετίζεται με τον πολιτισμό μιας κοινωνίας. Γιατί είναι πολιτισμός το να έχουμε πόλεις όμορφες και καθαρές, είναι πολιτισμός να μην έχουμε τουριστικές περιοχές με σκουπίδια.

Και ταυτόχρονα, είναι στοιχείο για τον τρόπο που μια κοινωνία αντιλαμβάνεται την επαφή της με το περιβάλλον. Γιατί αν δεν μπορούμε να ανακτούμε από τα απορρίμματα στοιχεία τα οποία μπορούν να ανακτηθούν, τι κάνουμε; Τα παίρνουμε ξανά από τη Φύση, άρα τα παίρνουμε από τις επόμενες γενιές.

Πρόσφατα η Γ.Γ. Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων «μετακόμισε» από το υπουργείο Εσωτερικών στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Ποιοι λόγοι οδήγησαν στη συγκεκριμένη επιλογή;

Ήταν μια ορθή επιλογή η μεταφορά της γιατί το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση το χειρίζονται τα αντίστοιχα υπουργεία Περιβάλλοντος. Σκεφτείτε ότι η νομοθεσία που διέπει την ανακύκλωση, την ανάκτηση και τη διαχείριση απορριμμάτων είναι περιβαλλοντική νομοθεσία της Ε.Ε.

Επίσης, εδώ στο υπουργείο βρίσκονται τα τμήματα χωροταξίας και αδειοδοτήσεων, που είναι απολύτως συνυφασμένα με τη δημιουργία των σχετικών εγκαταστάσεων που θα χρειαστούν για τη διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς και ο Εθνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), ο οποίος εποπτεύει τα συστήματα συλλογής των παραγωγών αποβλήτων.

Άρα, ορθώς έγινε αυτή η μεταφορά και σύντομα θα διαπιστώσετε τα αποτελέσματα αυτής της ενέργειας.

Η συγκεκριμένη Γενική Γραμματεία είναι μια σχετικά πρόσφατη γραμματεία – ιδρύθηκε μόλις το 2014. Θα θέλατε, κ. Γραφάκο, να μας πείτε σε τίτλους ποια ακριβώς είναι η αποστολή της;

«Το ζήτημα των απορριμμάτων δεν είναι ούτε απλή, ούτε διαχειριστική υπόθεση. Σχετίζεται με τον πολιτισμό μιας κοινωνίας».

Αρχικώς να σας πω ότι η χώρα κινείται στη διαχείριση των απορριμμάτων έχοντας κάποιους στόχους. Ο βασικότερος εξ αυτών είναι από το 80% των απορριμμάτων που σήμερα θάβουμε, ανακτώντας μόλις το 20%, να πάμε σε λίγα χρόνια σε αντίστροφα ποσοστά.

Η ανάκτηση έχει δύο στάδια. Το πρώτο 50%, με βάση τον εθνικό σχεδιασμό, αλλά και τα στοιχεία από την Ε.Ε., μπορεί να ανακτάται στην πηγή, σε επίπεδο Δήμων. Σας λέω, απλώς, ότι σήμερα αυτό το ποσοστό κινείται στο περίπου 20%.

Το υπόλοιπο 30% που φιλοδοξούμε να ανακτούμε, θα το πετύχουμε μέσα από τα εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων. Και, τέλος, το υπολειπόμενο 20% θα οδηγείται σε ταφή, με σκοπό και το ποσοστό αυτό να μειώνεται σταδιακά κατά βάρος, αλλά κυρίως κατά όγκο.

Δουλειά, λοιπόν, της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων είναι να συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Μέσα από ποιες διαδικασίες θα το πετύχετε αυτό;

Ο πρώτος βασικός στόχος είναι σε ό,τι αφορά στο πρώτο 50% να δώσουμε στους Δήμους τις υποδομές ώστε να αναπτύξουν τον κάδο των βιοαποβλήτων, ο οποίος σήμερα είναι σχεδόν ανύπαρκτος. Φιλοδοξούμε σε τέσσερα χρόνια να μας θυμούνται όλοι γιατί θα έχουμε βάλει τον καφέ κάδο σε κάθε γειτονιά.

Πώς θα γίνει αυτό; Ενθαρρύνουμε τους Δήμους να μετέχουν στα σχετικά προγράμματα ΕΣΠΑ, όπως το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), το οποίο έχει ανοιχτές προσκλήσεις, ώστε να καταθέσουν προτάσεις για να αποκτήσουν εξοπλισμό βιοαποβλήτων, με απώτερο στόχο το 5% που ισχύει σήμερα, να το πάμε σε ένα ποσοστό κοντά στο 20%. Και παράλληλα, θα έρθει το υπουργείο και όπου υπάρχουν κενά θα τα καλύψει με συνολικό τρόπο.

Ο δεύτερος στόχος αφορά το κομμάτι της ανάκτησης που σχετίζεται με τον μπλε κάδο. Πριν μια εβδομάδα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, και εγώ, κάναμε μια συνάντηση με τη διοίκηση της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), η οποία και έχει καταθέσει πλάνο για τον διπλασιασμό των επενδύσεων στον μπλε κάδο, με χρονικό ορίζοντα έξι ετών. Άρα, θα συνεργασθούμε μαζί τους ώστε να επεκτείνουν το δίκτυο, τόσο των κάδων όσο και των απορριμματοφόρων, σε όλη τη χώρα, με σκοπό πάντα την επίτευξη υψηλότερων ποσοστών ανακύκλωσης.

Είστε χρόνια αυτοδιοικητικός. Από την εμπειρία σας, πόσο πιστεύετε ότι οι αιρετοί έχουν αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος και πόσο ανοιχτοί είναι στο να υιοθετήσουν αυτό που μόλις περιγράψατε;

Δεν σας κρύβω ότι η μετάβαση που πρέπει να γίνει είναι και απότομη και γρήγορη. Δηλαδή, θα μπει μια νέα διαδικασία στη ζωή μας, για την οποία προφανώς δεν είμαστε έτοιμοι. Όμως, δεν είναι δύσκολη αυτή η διαδικασία.

Θα απαιτήσει κάποια εκπαίδευση των πολιτών από τους Δήμους και μια καλή χωροθέτηση των κάδων βιοαποβλήτων. Και κατά τη γνώμη μου, πριν ακόμη και από αυτό, θέλει μικρούς κάδους βιοαποβλήτων στα σπίτια.

Όμως, πρέπει να βάλουμε τον καφέ κάδο στη ζωή μας.

Τι κίνητρο θα δώσετε στους Δήμους για να μπουν σε αυτή τη διαδικασία; Ή, απλούστατα, θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο της μη υιοθέτησης του μέτρου το υψηλό κόστος της απλής ταφής των αποβλήτων;

Θα σας το πω ενδεικτικά, για την Αθήνα. Σήμερα το απόβλητο που πηγαίνει στη χωματερή της Φυλής κοστίζει σε έναν Δήμο, άρα στους κατοίκους, 49 ευρώ/τόνο. Το απόβλητο των βιοαποβλήτων σήμερα δεν έχει κόστος. Να, λοιπόν, το πρώτο κίνητρο, πέραν από το γεγονός ότι θα θάβουμε λιγότερα απόβλητα.

Αν, τώρα, φθάσουμε στο σημείο αυτός ο οποίος μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση με τα σκουπίδια που στέλνει στη χωματερή να έχει και ένα όφελος, πράγματι θα έχουμε πετύχει έναν πολύ σημαντικό στόχο. Ωστόσο, για να είμαι ειλικρινής, νομίζω ότι στον χρονικό ορίζοντα της προσεχούς πενταετίας δεν διαφαίνεται κάτι τέτοιο.

Από την άλλη, όμως, κίνητρο προς τους Δήμους είναι ότι υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα για την ανάπτυξη δικτύου βιοαποβλήτων και – με την ευκαιρία αυτή – θα ήθελα και μέσα από τον ειδησεογραφικό σας ιστότοπο να τους καλέσω να υποβάλουν προτάσεις στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Μέχρι σήμερα πώς θα βαθμολογούσατε τους Δήμους στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων; Πόσοι από τους Δήμους της Αττικής, για παράδειγμα, έχουν υποβάλει τα περίφημα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων;

«Παραλάβαμε ένα ΕΣΠΑ 940 εκατ. ευρώ, από τα οποία συμβάσεις έχουμε μόλις για τα 230 εκατ. ευρώ!».

Τα έχουν υποβάλει όλοι στην Αττική, αλλά με μοναδικό στόχο να καλύψουν αυτή τη νομική υποχρέωση. Πρακτικά, σε κάποιες περιπτώσεις, τα σχέδια τα οποία υποβλήθηκαν δεν αντιστοιχούσαν σε αυτά που τελικώς έκαναν οι Δήμοι.

Σήμερα, όμως, εμάς μας ενδιαφέρει η πραγματική κατάσταση. Καλούμε, λοιπόν, τους Δήμους να σχεδιάσουν από άλλη βάση τη διαχείριση των απορριμμάτων τους.

Επαναλαμβάνω ότι η αλλαγή είναι τεράστια, αφού μέχρι χθες οι Δήμοι ήξεραν ότι μαζεύουν τα σκουπίδια, τα πηγαίνουν στη χωματερή και τελειώνουν. Αυτό πλέον πρέπει να αλλάξει.

Πρέπει να βρεθούν τρόποι συλλογής του μπλε κάδου, να γίνεται συλλογή του καφέ κάδου, να εντοπίζονται σημεία όπου υπάρχει παραγωγή χαρτιού, ώστε σε αυτά να μπουν συγκεκριμένοι κάδοι, να βρεθούν τρόποι απομάκρυνσης των μπαζών που προκύπτουν από εκσκαφές και ανακαινίσεις, με άλλα λόγια να υιοθετηθεί μια εντελώς διαφορετική διαχείριση των αποβλήτων.

Και όλα τα παραπάνω δεν λειτουργούν ως «τυφλοσούρτης», αφού κάθε περιοχή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες. Για παράδειγμα, η Πεντέλη, από την οποία προέρχομαι, είναι μια περιοχή που θα μπορούσε να αναπτύξει και κάδους οικιακής κομποστοποίησης, διότι έχει κατοικίες με κήπους.

Μου επιτρέπετε κ. Γραφάκο να κάνω τον συνήγορο των Δήμων. Πέρα από τις όποιες ιδιαιτερότητες υπάρχουν, για να μπορέσει να υιοθετήσει ένας Δήμος κάποιο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, θα πρέπει αυτό να το εντάξει σε ένα σαφές συνολικό αντίστοιχο εθνικό σχέδιο. Υπάρχει κάτι τέτοιο;

Είναι καλό το ερώτημά σας. Εθνικό σχέδιο υπάρχει και βάζει τους στόχους της χώρας προκειμένου να είναι συμβατοί με ό,τι ισχύει συνολικά για την Ε.Ε. Το τρέχον εθνικό σχέδιο ισχύει μέχρι το 2020 και είμαστε υποχρεωμένοι – κι αυτό είναι δουλειά της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων – να το επικαιροποιήσουμε. Κάτι που θα γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο της επόμενης χρονιάς.

Ωστόσο, η επικαιροποίηση αφορά στους στόχους και στα μέσα. Παράλληλα, έχουμε πραγματοποιήσει επαφές με την Ε.Ε. ώστε οι στόχοι να γίνουν ορθολογικοί. Για παράδειγμα, με βάση τους στόχους του τρέχοντος εθνικού σχεδιασμού θα πρέπει μέχρι το 2020 τα απόβλητα που θάβονται να περιοριστούν σε ποσοστό 26%, ενώ στην πραγματικότητα είναι 80%. Αυτό που επιδιώκουμε, λοιπόν, είναι να πείσουμε τους εταίρους μας να δώσουν μια επιπλέον ανοχή για να πιάσουμε τους στόχους. Έχουμε, καταρχήν, συμφωνήσει ότι πρέπει να πορευθούμε με μεγαλύτερο ρεαλισμό, αλλά μένει να δούμε πώς θα διαμορφωθούν τελικώς τα πράγματα.

Επίσης, θα φροντίσουμε ο σχεδιασμός να είναι πιο ευέλικτος και σε τεχνολογίες και σε μεθοδολογία.

Και μετά την επικαιροποίηση τι ακολουθεί;

Εν συνεχεία, με βάση τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, θα έρθουν οι Περιφέρειες και θα κάνουν τον δικό τους σχεδιασμό, ο οποίος ωστόσο, σε μεγάλο βαθμό, έχει γίνει. Μην κοιτάτε που η Περιφέρεια Αττικής είναι ουραγός σε αυτό το κομμάτι, οι υπόλοιπες Περιφέρειες – με εξαίρεση τις νησιωτικές – είναι όλες πιο μπροστά, έχοντας θεσμοθετημένο χωροταξικά και πολεοδομικά σχεδιασμό, τον οποίο και εξελίσσουν. Και εμείς τους βοηθάμε ώστε να φτιάξουν υποδομές και να απορροφήσουν χρήματα από το ΕΣΠΑ και να φθάσουμε το 2021 να έχουμε συμβασιοποιήσει τα αναγκαία έργα.

Κι αυτό είναι ένα κρίσιμο σημείο. Δεν σας κρύβω ότι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της Γ.Γ. Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων είναι μέσα σε δύο χρόνια να συμβασιοποιήσουμε 700 εκατ. ευρώ σε έργα. Έργα που αφορούν στη δημιουργία σε όλη τη χώρα των εργοστασίων που θα μας βοηθήσουν να ανακτούμε το 30% των αποβλήτων που προαναφέραμε και τα οποία πρέπει να ολοκληρωθούν σε αυτήν την τετραετία.

Αρκεί να σας πω κ. Σταθόπουλε ότι παραλάβαμε ένα ΕΣΠΑ 940 εκατ. ευρώ, από τα οποία συμβάσεις έχουμε μόλις για τα 230 εκατ. ευρώ! Ιδιαίτερα στην Αττική σε αυτό το κομμάτι είμαστε πολύ πίσω.

Με βάζετε στον πειρασμό να ρωτήσω γιατί έχουμε μείνει πίσω στην Αττική; Είναι λόγω δυσκολιών που έχουν να κάνουν με το μέγεθος της συγκεκριμένης Περιφέρειας ή είναι πολιτικοί οι λόγοι;

Οι λόγοι έχουν να κάνουν με την ιδεοληψία της κ. Δούρου.

Δηλαδή, με τον κ. Πατούλη στην Περιφέρεια θα αλλάξουν τα πράγματα και όλα θα «τρέξουν» γρηγορότερα;

«Ο Γιώργος Πατούλης έχει πλήρη συναίσθηση των ευθυνών του και την ικανότητα να δώσει λύσεις».

Είμαι πεπεισμένος ότι ο Γιώργος Πατούλης έχει αντίληψη και γνώση της κατάστασης και στοιχηματίζω ότι, σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα μας φέρει τις προτάσεις του, τις οποίες και θα στηρίξουμε. Έχει πλήρη συναίσθηση των ευθυνών του και την ικανότητα να δώσει λύσεις.

Να σας το πω και διαφορετικά. Γιατί άλλες Περιφέρειες έχουν λύσει το πρόβλημά τους; Δείτε πού έχουμε σήμερα εστίες απορριμμάτων. Εκεί που είχαμε ιδεοληψίες και δεν προχώρησε η δημιουργία εγκαταστάσεων. Για παράδειγμα, το έργο ΣΔΙΤ (σ.σ.: Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) των Ιωαννίνων ξεκίνησε ταυτοχρόνως με αυτό της Κέρκυρας. Στα Γιάννενα δουλεύουν, ενώ στην  Κέρκυρα, επειδή η περιφερειακή και δημοτική αρχή άλλαξαν τον σχεδιασμό του ΣΔΙΤ, δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμη το έργο.

Άρα, όπου έχουμε κακό προγραμματισμό σε συνδυασμό με ιδεοληψία, έχουμε και τα σκουπίδια στους δρόμους.

Για τον ΧΥΤΑ Φυλής ποια είναι η αλήθεια για τη χωρητικότητά του; Η εξεταζόμενη επέκταση αναμένεται να του δώσει έναν «χρόνο ζωής», αλλά τι θα γίνει σε αυτόν τον χρόνο ώστε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το εν λόγω ζήτημα;

Η πραγματικότητα είναι ότι ο ΧΥΤΑ Φυλής δεν μπορεί να δέχεται 1,750 τόνους σκουπιδιών απ’ όλη την Αττική τα επόμενα χρόνια. Θα πρέπει, λοιπόν, ο όγκος των αποβλήτων αυτών όχι μόνο να μειωθεί, αλλά και να διασπαρεί σε δύο-τρία σημεία στην Αττική, όπου θα υπάρχουν κατά τόπους μονάδες να τα διαχειριστούν. Η Φυλή πρέπει να περιοριστεί σε μια τοπική μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων και ΧΥΤΥ της Δυτικής Αθήνας.

Αυτό ήταν και το σχέδιο της κ. Δούρου και ήταν σωστό. Όμως, τα μέσα που χρησιμοποίησε για να φθάσει στον συγκεκριμένο στόχο διακρίνονταν από εμμονές, με αποτέλεσμα να παραδώσει σήμερα μια κατάσταση χειρότερη από εκείνη που παρέλαβε.

Για να κλείσουμε το θέμα της Φυλής, ο εν λόγω ΧΥΤΑ μπορεί να πάρει μια παράταση ενός έτους και άλλων 2,5 ετών, με τον σημερινό όγκο αποβλήτων. Αν καταφέρουμε τη μείωση που επιδιώκουμε, το χρονικό διάστημα μπορεί να μεγαλώσει κι άλλο.

Κύριε Γραφάκο έχετε εντοπίσει στην Αττική τις περιοχές όπου θα γίνουν οι κατά τόπους μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων;

Αυτό είναι αντικείμενο του περιφερειακού σχεδιασμού. Είναι αυτό που δεν έκανε η κ. Δούρου και αναμένουμε να κάνει ο κ. Πατούλης.

Κι εμείς αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών όταν θα πληροφορηθούν ότι στις περιοχές τους θα γίνουν τέτοιες μονάδες…

Σας ευχαριστώ που κάνατε αυτή την επισήμανση, γιατί με βοηθάτε να αναστρέψω έναν μύθο. Σήμερα στη χώρα λειτουργούν πολλές μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων και έχουν δρομολογηθεί ακόμη περισσότερες, ενώ υπάρχουν και μονάδες με ΧΥΤΥ (σ.σ.: Χώρος Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων) και ΧΥΤΑ (σ.σ.: Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων), χωρίς να έχουν προκληθεί αντιδράσεις. Αντιδράσεις βλέπουμε σε περιοχές όπου υπάρχουν αντικειμενικά προβλήματα, στην υπόλοιπη χώρα δεν υπάρχει πρόβλημα. Κι αυτό γιατί εκεί οι Περιφέρειες το αντιμετώπισαν σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.

Στην Αττική δεν έχουμε ούτε καν σχεδιασμό. Προσωπικά πιστεύω ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε δυο-τρεις μονάδες ακόμη, χωρίς να υπάρξουν αντιδράσεις. Υπάρχουν τέτοιοι χώροι και μπορούν να λύσουν οριστικά το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Η ορθολογικότερη διαχείριση απορριμμάτων είναι και θέμα απόκτησης νέας κουλτούρας κ. Γραφάκο. Τι σκοπεύετε να κάνετε ώστε να την καλλιεργήσετε ιδιαίτερα στους σημερινούς μαθητές, που θα είναι οι αυριανοί πολίτες αυτής της χώρας;

Έχετε δίκιο κι αυτή είναι η δουλειά μας, δηλαδή να ευαισθητοποιήσουμε την κοινωνία, σε όλα τα επίπεδα, ξεκινώντας από το σχολείο. Για τον σκοπό αυτό θα κάνουμε κοινές δράσεις και με το αρμόδιο υπουργείο, οι οποίες θα μας οδηγήσουν σε αυτή την αλλαγή κουλτούρας που αναφέρετε.

Και με εμάς τους μεγαλύτερους τι θα κάνετε, που θέλουμε απλώς να παίρνουν τα σκουπίδια από τον κάδο μας, αδιαφορώντας για το πού πηγαίνουν; Πώς θα μας πείσετε, ειδικά εάν δεν έχουμε κάποιο άμεσο όφελος, να μπούμε σε μια άλλη διαδικασία διαχείρισης των απορριμμάτων μας;

«Η Φυλή πρέπει να περιοριστεί σε μια τοπική μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων και ΧΥΤΑ της Δυτικής Αθήνας».

Πρώτα απ’  όλα, θα σας πω ότι οι πολίτες έχουν περιβαλλοντική ευαισθησία, άρα είναι θετικοί στην υιοθέτηση ενός ορθολογικότερου τρόπου διαχείρισης των απορριμμάτων τους. Ωστόσο, θα συμφωνήσω μαζί σας ότι το μεγάλο στοίχημα είναι όλη αυτή η διαδικασία διαχείρισης να αποτυπωθεί σε ένα οικονομικότερο αποτέλεσμα γι’ αυτούς.

Όμως λάβετε υπόψη σας και κάτι άλλο: σήμερα, το κόστος υπηρεσιών καθαριότητας στη χώρα μας – έστω κι αν σε αυτό υπεισέρχεται και το κομμάτι του ηλεκτροφωτισμού, που όμως είναι μικρό – ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ τον χρόνο, δηλαδή όσο ο… μισός ΕΝΦΙΑ (σ.σ.: Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων). Και μιλάμε για ένα τέλος άδικα κατανεμημένο, γιατί έχει οριζόντιο χαρακτήρα, χωρίς κοινωνική και εισοδηματική ελαστικότητα. Στοίχημα και του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη και δικό μου είναι να καταφέρουμε οι πολίτες, μέσα από τη μείωση αυτού του κόστους, να δουν στην τσέπη τους μια ελάφρυνση.

Αν παρ’ όλα αυτά, ένας Δήμος δεν συμμορφωθεί με τα όσα προαναφέρατε, θα υπάρξουν κάποιες κυρώσεις ή αυτές θα επιβληθούν από… μόνες του, μέσω του υψηλού κόστους που θα συνεπάγεται η ταφή των απορριμμάτων;

Όπως το είπατε, θα υπάρχει υπερβολικά υψηλό κόστος εισόδου στις χωματερές. Δηλαδή, το θάψιμο απορριμμάτων από κάποιο σημείο και πάνω θα κοστίζει πολύ κι αυτό θα έχει αντίκτυπο στα νοικοκυριά του Δήμου, που θα καλούνται να το καταβάλλουν, τα οποία με τη σειρά τους θα πιέσουν τις δημοτικές αρχές για να αλλάξουν τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων.

Έχετε πολλή δουλειά μπροστά σας, λοιπόν, και σας εύχομαι καλή δύναμη και επιτυχία.

Όντως έχουμε πολλή δουλειά και όχι μόνο σε όσα σας ανέφερα. Για παράδειγμα, έχουμε «βαριά» νομοθετική δουλειά να κάνουμε, αφού πρέπει να εντάξουμε τις νέες ευρωπαϊκές οδηγίες στην ελληνική νομοθεσία, αλλά και να αντιμετωπίσουμε επιχειρησιακά ζητήματα, όπως τα προβλήματα που παρουσιάζονται σε κάποιες περιοχές με τα απορρίμματα. Η εικόνα που είδαμε φέτος σε αρκετά νησιά μας δεν πρέπει να επαναληφθεί του χρόνου.

Είμαστε αποφασισμένοι, όμως, να επιτύχουμε, «ταράσσοντας τα νερά» και θα το κάνουμε, αφού από αυτό θα κριθούμε από τους πολίτες…

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet