«Κόλαφος» για τον πρώην πρόεδρο του ΟΠΑΘ τα αποτελέσματα ελέγχου
Αθλητισμός

«Κόλαφος» για τον πρώην πρόεδρο του ΟΠΑΘ τα αποτελέσματα ελέγχου

«Κόλαφος» για τον πρώην πρόεδρο του Οργανισμού Πολιτισμού & Αθλητισμού (ΟΠΑΘ) του Δήμου Πεντέλης είναι το πόρισμα του ελέγχου που πραγματοποίησε το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (με ημερομηνία 15 Απριλίου 2016), αναφορικά με την τήρηση της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης προμηθειών, εργασιών και μικρών έργων.

Η υπόθεση, την οποία είχε αναδείξει το ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ (Στο «στόχαστρο» ερευνών ο πρόεδρος του ΟΠΑΘ), ξεκινά στις 2 Φεβρουαρίου του 2014, οπότε και υποβλήθηκε μηνυτήρια αναφορά – καταγγελία δημοτικών συμβούλων του Δήμου Πεντέλης και μέλους του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ κατά του κ. Νικολάου Τόλιου, πρώην προέδρου του Νομικού Προσώπου, αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις στις οποίες προχώρησε «κατά παρέκκλιση των διατάξεων που καθορίζουν ρητά και περιοριστικά τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, κατά τις οποίες επιτρέπεται η προσφυγή στη συγκεκριμένη διαδικασία».

Έκθεση ελέγχου ΣΕΕΔΔΣτη μηνυτήρια αναφορά αναφέρονταν 46 αποφάσεις του τότε προέδρου του ΟΠΑΘ, κατά τα έτη 2012 και 2013, οι οποίες -σύμφωνα με τους μηνυτές- είχαν ληφθεί κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας.

Δυστυχώς, από τα πορίσματα του ελέγχου επιβεβαιώνονται, σε μεγάλο βαθμό, τα καταγγελλόμενα, αφού για αρκετά εκ των εξεταζόμενων έργων (συνολικού ποσού με ΦΠΑ περίπου 134.000 ευρώ) διαπιστώνεται ότι δεν τηρήθηκαν οι σχετικές διατάξεις του νόμου. Επίσης, για μία περίπτωση έργου (ποσού 5.500 ευρώ με ΦΠΑ) η απόφαση ελήφθη αναρμοδίως, από τον πρόεδρο του ΟΠΑΘ και όχι από το Διοικητικό Συμβούλιο αυτού, ενώ σε δύο περιπτώσεις έργων (συνολικού ποσού με ΦΠΑ περίπου 37.000 ευρώ) διαπιστώνεται ότι αφορούσαν «σε όμοιες ή ομοειδείς υπηρεσίες ως εκ της φύσεώς τους, του αντικειμένου τους και της λειτουργικότητάς τους», αλλά η συνολική τους δαπάνη δεν υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο για απευθείας ανάθεση.

Όπως επισημαίνεται στο πόρισμα του ελέγχου, δεν αναζητούνται πειθαρχικές ευθύνες από τον πρώην πρόεδρο του ΟΠΑΘ, Νικόλαο Τόλιο, αφού πλέον αυτός δεν φέρει την ιδιότητα του δημοτικού συμβούλου, ωστόσο αντίγραφο της έκθεσης απεστάλη στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών…

Επίσης, το πόρισμα του ελέγχου διαβιβάσθηκε στον Δήμο Πεντέλης (γραφείο κ. Δημάρχου) και στον ΟΠΑΘ (υπόψη Προέδρου Δ.Σ.) και κοινοποιήθηκε στον Γενικό Γραμματέα για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και στο Πταισματοδικείο Αθηνών (14ο Προανακριτικό Τμήμα).

Οι διαπιστώσεις του ελέγχου

Με βάση τα συμπεράσματα της έκθεσης επιθεώρησης ελέγχου διαπιστώθηκαν ως προς τις παραπάνω περιπτώσεις τα εξής:

Ως προς την απευθείας ανάθεση προμηθειών
  • Οι με αρ. 239/2-8-2012, 364/4-9-2012, 365/4-9-2012, 372/7-9-2012 και 438/12/10/2012 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ με τις οποίες ανατέθηκαν απευθείας στην ανάδοχο «Α. Ακριβός – Α. Γκουτζάνης Ο.Ε.» προμήθειες κατασκευών από σίδηρο και αλουμίνιο (παράθυρα, σίτες, μεταλλικά χωρίσματα κερκίδων, πόρτες, προστατευτικά για ΑΜΕΑ, ράμπας ΑΜΕΑ κ.ά.) σε διάφορα κτήρια του ΟΠΑΘ αφορούσαν σε όμοιες ή ομοειδείς προμήθειες, οι οποίες ανατέθηκαν στον ίδιο ανάδοχο, είτε την ίδια ημερομηνία, είτε σε σύντομο χρονικό διάστημα και η συνολική δαπάνη αυτών (15.500,97 ευρώ, με ΦΠΑ) υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο, των 15.000 ευρώ (με ΦΠΑ) και ως εκ τούτου ελήφθησαν κατά παράβαση των διατάξεων του Ν. 2286/1995, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της ΥΑ 11389/93 (ΕΚΠΟΤΑ) και της ΚΥΑ 27319/2002. Συνεπώς οι ως άνω περιπτώσεις προμηθειών μη νομίμως κατατμήθηκαν κι ανατέθηκαν απευθείας, αντί της διενέργειας ενιαίου διαγωνισμού.
Ως προς την απευθείας ανάθεση κατασκευής μικρών έργων ή εκτελέσεως εργασιών συντήρησης έργων
  • Η με αρ. 155/25-5-2012 απόφαση με την οποία ανατέθηκε απευθείας στον ανάδοχο Χ.Α. η συντήρηση και επισκευή του κεντρικού δικτύου αποχέτευσης ακαθάρτων του κλειστού Γυμναστηρίου του Λυκείου Μελισσίων, έναντι του ποσού 11.500,00 ευρώ (+ΦΠΑ 23%=14.145,00) υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο για την απευθείας ανάθεση, των 10.271,46 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ως εκ τούτου ελήφθη κατά παράβαση των διατάξεων της απόφασης Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ αρ. ΕΔ2α/04/40/Φ.Ν.294/28-3-1986, όπως τροποποιήθηκε με την αρ. Δ17α/7/96/Φ.Ν.294/27-8-1992 όμοια. Επιπροσθέτως, ελήφθη αναρμοδίως καθόσον αρμόδιο όργανο για τη λήψη της ως άνω απόφασης απευθείας ανάθεσης κατασκευής μικρών έργων ή εκτέλεσης εργασιών συντήρησης έργων ήταν το Διοικητικό Συμβούλιο και όχι ο πρώην Πρόεδρος του Δ.Σ. σύμφωνα με την αρ. 321/2008 γνωμοδότηση του Γ΄ Τμήματος του ΝΣΚ, που έγινε δεκτή από τον αρμόδιο Υπουργό Εσωτερικών. Συνεπώς, η ως άνω απόφαση του πρώην Προέδρου Δ.Σ. του ΟΠΑΘ ελήφθη κατά παράβαση των προαναφερόμενων διατάξεων.
  • Οι με αρ. 55/5-3-2012, 357/28-8-2012, 388/18-9-2012 και 482/26-11-2012 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ, με τις οποίες ανατέθηκε απευθείας στον ανάδοχο Χ.Α. η εκτέλεση υδραυλικών εργασιών σε διάφορα κτήρια του ΟΠΑΘ, έναντι του ποσού των 5.500,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) δεν υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο για την απευθείας ανάθεση, ωστόσο ελήφθησαν αναρμοδίως, ήτοι από τον πρώην Πρόεδρο του Δ.Σ. και όχι από το οικείο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΠΑΘ.
  • Οι με αρ. 51/10-4-2013 και 52/10-4-2013 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ με τις οποίας ανατέθηκαν απευθείας στην ανάδοχο «Δράση Κοινωνικός Συνεταιρισμός» υπηρεσίες προγύμνασης και προπόνησης-εκγύμνασης ή αεροβικής άσκησης στο ΔΑΚ Μελισσίων αντίστοιχα, ελήφθησαν ταυτόχρονα και αφορούσαν σε ομοειδείς υπηρεσίες εκ της φύσεώς τους, του αντικειμένου τους και της λειτουργικότητάς τους και η συνολική δαπάνη τους, ποσού 29.455,00 ευρώ (με ΦΠΑ) υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο για απευθείας ανάθεση, των 24,600,00 ευρώ (με ΦΠΑ) και ως εκ τούτου ελήφθησαν κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 209 του Ν.3463/06 (ΔΚΚ), της παρ. 13 του άρθρου 20 του Ν.3731/08, του Π.Δ.28/80, του άρθρου 83 του Ν.2362/1995 και της υπ΄ αρ. 35130/739/09.08.2010 απόφασης Υπ. Οικονομικών.
  • Οι με αρ. 136/10-10-2013 & 138/14-10-2013 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ με τις οποίες ανατέθηκαν απευθείας στην ανάδοχο «APSON» υπηρεσίες σχεδιασμού και υλοποίησης ενός βιωματικού εργαστηρίου για παιδιά 5 έως 6 ετών και εκπαιδευτικών δράσεων με θέμα: «Οι μικροί δημοσιογράφοι και ιστορικοί του Δήμου Πεντέλης» για μαθητές Γυμνασίου του Δήμου Πεντέλης αντίστοιχα, έναντι του συνολικού ποσού των 24.600,00 ευρώ (με ΦΠΑ), αφορούσαν σε όμοιες ή ομοειδείς υπηρεσίες ως εκ της φύσεώς τους, του αντικειμένου τους και της λειτουργικότητάς τους, ωστόσο η συνολική τους δαπάνη δεν υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο για απευθείας ανάθεση, των 24.600,00 ευρώ (με ΦΠΑ).
  • Οι με αρ. 44/9-4-2013, 61/11-4-2013 και 88/29-4-2013 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ με τις οποίες ανατέθηκαν απευθείας υπηρεσίες συντήρησης κι επισκευής συστημάτων πυρανίχνευσης και ασφαλείας σε διάφορα κτήρια του ΟΠΑΘ ναι μεν ανατέθηκαν στον ίδιο ανάδοχο Χ.Α. σχεδόν ταυτόχρονα και αφορούσαν σε όμοιες ή παρεμφερείς υπηρεσίες, ωστόσο η συνολική δαπάνη αυτών (12.735,00 ευρώ, με ΦΠΑ) δεν υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο (20.000 ευρώ, με ΦΠΑ) για την προσφυγή σε διαδικασία απευθείας ανάθεση.
  • Οι με αρ. 9/16-2-2-12, 348/23-8-2012, 349/23-8-2012 και 491/30-11-2012 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ, με τις οποίες κατατμήθηκαν κι ανατέθηκαν απευθείας στην ανάδοχο «Βασιλική Πολίτη & ΣΙΑ Ε.Ε.» οι υπηρεσίες συντήρησης (9/16-2-2-12 & 491/30-11-2012) και οι εργασίες αποκατάστασης ζημιών (348/23-8-2012 & 349/23-8-2012) των κολυμβητικών δεξαμενών του ΔΑΚ Μελισσίων, αφορούσαν σε όμοιες ή παρεμφερείς υπηρεσίες, η συνολική δαπάνη αυτών (33.833,05 ευρώ, με ΦΠΑ) υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο (20.000,00 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ) για την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Περαιτέρω, ως προς τις 348/23-8-2012 & 349/23-8-2012 αποφάσεις δεν προέκυψε, από τα χορηγηθέντα στοιχεία, η συνδρομή επείγουσας ή απρόβλεπτης ανάγκης, που θα αιτιολογούσε την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Ως εκ τούτου, οι ως άνω αποφάσεις ελήφθησαν κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων του Ν.2362/1995, του Π.Δ.28/80, του άρθρου 209 του Ν.3463/2006 και της ΚΥΑ 35130/2010.
  • Οι με αρ. 60/11-4-2013, 67/16-4-2013 και 148/12-11-2013 αποφάσεις του πρώην Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ, με τις οποίες κατατμήθηκαν κι ανατέθηκαν απευθείας στην ανάδοχο «Κ. Σπηλιωτόπουλος & ΣΙΑ Ε.Ε.» υπηρεσίες συντήρησης (60/11-4-2013 & 148/12-11-2013) και εργασίες αδειάσματος νερού και γενικού καθαρισμού των τριών (67/16-4-2013) κολυμβητικών δεξαμενών του ΔΑΚ Μελισσίων αφορούσαν σε όμοιες ή παρεμφερείς υπηρεσίες, η συνολική δαπάνη αυτών (33.883,05 ευρώ, με ΦΠΑ) υπερέβαινε το εκ του νόμου τιθέμενο όριο (20.000,00 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ) για την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Ως εκ τούτου, οι ως άνω αποφάσει ελήφθησαν κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων του Ν.2362/1995, του Π.Δ.28/80, του άρθρου 209 του Ν.3463/2006 και της ΚΥΑ 35130/2010.
Λοιπές περιπτώσεις απευθείας ανάθεσης
  • Ο πρώην Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ με τις αρ. 65/19-3-2012 και 149/25-5-2012 αποφάσεις του ανέθεσε απευθείας στον Π.Γ., ο οποίος είναι συγγενής του εξ αγχιστείας, εργασίες συντήρησης και επισκευής των κλιματιστικών μονάδων & του δικτύου κλιματισμού κτηρίων του ΟΠΑΘ, έναντι του συνολικού ποσού των 2.337,00 ευρώ (με ΦΠΑ), κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 7 του Ν.2690/1999 περί αμεροληψίας των διοικητικών οργάνων κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
  • Ο πρώην Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ με την αρ. 230/24-7-2012 απόφασή του ανέθεσε απευθείας στον ανάδοχο «Ιγνάτιος Κάλφας & Υιός Ο.Ε.-Γενική Επισκευαστική» τις ηλεκτρολογικές εργασίες αποκατάστασης φωτισμού στο γήπεδο ποδοσφαίρου «Θάλωσσι», που βρίσκεται πλησίον της οδού «Γυμναστηρίου» στη Δ.Κ. Νέας Πεντέλης, έναντι του ποσού των 4.900,00 ευρώ (με ΦΠΑ). Η σχετική 559/24-7-2012 σύμβαση παροχής υπηρεσιών μεταξύ του ΟΠΑΘ και του αναδόχου υπεγράφη από τον Κωνσταντάκη Κων/νο του Εμμανουήλ, τότε μέλος του Δ.Σ. του ΟΠΑΘ, ως εξουσιοδοτημένος από τον ανάδοχο με την από 28-9-2012 ετεροχρονισμένη Εξουσιοδότηση. Ως εκ τούτου, οι ως άνω εργασίες εκτελέστηκαν εξωσυμβατικώς και η σύμβαση που υπογράφηκε εκ των υστέρων δεν δύναται να νομιμοποιήσει τις ανατεθείσες εργασίες.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet