Διαδικτυακή ομιλία για τη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς
Πολιτισμός

Διαδικτυακή ομιλία για τη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς

Η Αθηνά Ν. Κυριακάκη-Σφακάκη, ξεναγός-συγγραφέας, συνεχίζει το ταξίδι στον κόσμο του Μινωϊκού Πολιτισμού, από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Δήμου Κηφισιάς, με το θέμα «ΕΛΕΥΘΕΡΝΑ – Στην νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας, η Αλήθεια του Ομήρου», όπως ενημερώνει η υπεύθυνη της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Δήμου Κηφισιάς, Μαρία-Χριστίνα Τσιάμα.

Λίγα λόγια για το θέμα από την ίδια

Ιδρυτής της Ελεύθερνας, και γενάρχης των Ελευθερναίων θεωρείτο ο Κουρήτας Ελευθήρ. Η πόλη είχε κατοικηθεί από την Προϊστορική Εποχή. Κατά τον 9ο αιώνα άρχισε η λαμπρή περίοδος της Ελεύθερνας. Πόλη ακμάζουσα, πολυπληθής, όπως προκύπτει από τις ανασκαφές και τα ευρήματα στην νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας. Οικονομικά και πολιτικά τοπική ισχυρή Αριστοκρατία, Άρχοντες, Κόσμοι, Πολεμιστές, Ιέρειες και Πριγκίπισσες. Υπήρχαν και οι ξένοι και οι οικονομικά ασθενέστεροι.

Μετά τον 5ον αι.π.Χ διαμορφώθηκε η μεγάλη πόλη. Κατά την Ελληνιστική εποχή, 3ος -1ος αι. π.Χ. η Ελεύθερνα γνώρισε οικονομική και πολιτιστική άνθιση.

Οι μέχρι πρότινος ονομαζόμενοι σκοτεινοί αιώνες της Ελληνικής Αρχαιότητας (9ος-7ος αι.π.Χ ), φωτίζονται από τα ευρήματα στην νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας, την νεκρόπολη της Ελεύθερνας.

Επιβεβαιώνονται ενότητες των ομηρικών επών.

Επιβεβαιώνονται τα ταφικά έθιμα, η εξωστρέφεια της κοινωνίας, η «δίατα» οι πολυπληθυσμικές κρητικές πόλεις.

Στην νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας αποκαλύφθηκαν οι ομηρικές ταφικές πρακτικές. Πυρές, ενχυτρισμοί, κτιστοί τάφοι και τάφοι-κοιλοτήτες στο έδαφος. Τα κτερίσματα ήταν τέχνεργα κρητικών και αντικείμενα εισηγμένα από τα νησιά του Αιγαίου, την Ανατολή και την Αίγυπτο. Οι ταφές των ξένων στον ίδιο ταφικό περίβολο όπου οι ταφές των Ελευθερναίων.

Σε επιγραφή του 6ου αι.π.Χ., με σύστημα γραφής «βουστροφιδόν», εκφράζεται θαυμασμός στους νέους δρομείς, και αναφέρεται κανονισμός για τους εκτελούντες θρησκευτικές τελετές.

Σε επιγραφή του 2ου αι.π.Χ., αναφέρονται οι λατρείες:

Του Δία ως πολιόχος (πολιούχος), των Μουσών, της Αρτέμιδος, της Δήμητρας Μεγαλάρτου, και των Μητέρων.

Σώζονται στην Ρωμαϊκή Ελεύθερνα, λίθινη λαξευτή δεξαμενή χωρητικότητας 4.500 κιβ. μέτρων νερού, και το υδρευτικό δίκτυο, λίθινα λαξευμένα κανάλια που διέτρεχαν την πόλη.

Η πρωτοβυζαντινή Ελεύθερνα οικοδομήθηκε επάνω στην θέση της Υστερορωμαϊκής πόλης. Έχουν αποκαλυφθεί Παλαιοχριστιανικές Βασιλικές. Καταστράφηκε από τους ΑΡΑΒΕΣ, τον 9ο αι.μ.Χ.

Μετά το 961 ο Νικηφόρος Φωκάς υποκίνησε επανάκαμψη των κατοίκων. Προέκυψε μικρή εγκατάσταση.

Πλήρης εγκατάλειψη της Ελεύθερνας τον 14ο αι.μ.Χ.

H κ. Τσιάμα υπενθυμίζει στο κοινό τις δύο προηγούμενες διαλέξεις της κ. Σφακάκη πάνω σε θέματα του Μινωϊκού Πολιτισμού:

«Η Γυναίκα στην Μινωϊκή Θρησκεία, Κοινωνία και Καθημερινότητα»

«Μινωικός Πολιτισμός και Υγεία»

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet