Έργα 40 εκατ. ευρώ για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής από την Περιφέρεια
Κοινωνία

Έργα 40 εκατ. ευρώ για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής από την Περιφέρεια

Στα σημαντικά έργα που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής στην περιοχή της Μάνδρας και ευρύτερα στη Δυτική Αττική αναφέρθηκε ο περιφερειάρχης, Γιώργος Πατούλης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του χθες στην Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Βουλής με θέμα «Η διαχείριση των Πλημμυρικών φαινομένων: Mάνδρα».

Ο κ. Πατούλης υπογράμμισε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ότι η Περιφέρεια Αττικής εργάζεται συστηματικά προκειμένου να καταρτιστεί ένα συνολικό σχέδιο για όλη την Αττική το οποίο θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά παθογένειες δεκαετιών. Για το σχέδιο αυτό τόνισε ότι έχει ήδη προχωρήσει σε επαφές και σχετικές συνεννοήσεις με όλα τα συναρμόδια υπουργεία. Ο περιφερειάρχης έκανε συγκεκριμένη αναφορά στα έργα που υλοποιούνται, υπογραμμίζοντας ότι η Περιφέρεια δημοπράτησε και εκτελεί έργα και μελέτες προϋπολογισμού περίπου 40.000.000 ευρώ.

«Θωρακίζουμε με συγκεκριμένα έργα την Αττική»

Ειδικότερα σημείωσε:

«Στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών και να θωρακίσουμε την Αττική από καταστροφικά φυσικά φαινόμενα, η ένταση των οποίων αναμένεται να αυξηθεί και λόγω της κλιματικής αλλαγής.

»Για εμάς είναι σημαντική η περιβαλλοντικά ασφαλής συνολική διαχείριση των πλημμυρικών ροών με βελτίωση των συνθηκών ροής των ρεμάτων που καταλήγουν στον αστικό ιστό της πόλης της Μάνδρας, αλλά και στις παραρεμάτιες περιοχές αυτών. Η Περιφέρεια παρεμβαίνει στην περιοχή με πλήθος σημαντικών έργων και μελετών που στόχο έχουν την επίσπευση και την εκτέλεση έργων ουσίας για την αντιπλημμυρική θωράκιση, αλλά και την αναβάθμιση της περιοχής της Δυτικής Αττικής. Τα τελευταία γεγονότα στην περιοχή της Κινέτας αποδεικνύουν την ανάγκη να υπάρξει μια συνολική κι ολοκληρωμένη παρέμβαση στην ευρύτερη περιοχή». 

Έργα που υλοποιούνται στη Μάνδρα

Μεταξύ των έργων που υλοποιούνται στην περιοχή της Μάνδρας είναι:

  • Το έργο «Εκτροπή χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης και διευθέτηση χειμάρρου Σούρες Θριάσιου πεδίου». Προϋπολογισμού 10.890.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ)
  • Το έργο «Βελτίωση χάραξης και διαπλάτυνσης της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών-Θηβών στο τμήμα Μάνδρα-Οινόη και αποκατάσταση των φθορών της υφιστάμενης ΠΕΟ στο τμήμα από Νέα Ζωή Μάνδρας έως Αγία Σωτήρα. Προϋπολογισμού 24.490.000,00 ευρώ.
  • Μελέτη τροποποίησης της ΠΕΟ Αθηνών-Θηβών στο Χ.Θ. 5+500 και για μήκος 3,5χλμ. και επικαιροποίηση της Οριστικής Μελέτης Οδοποιίας και των υποστηρικτικών αυτής μελετών προϋπολογισμού 929.995,82 ευρώ.
  • Έργο Οριοθέτησης, διευθέτησης και έργα ανάσχεσης ρεμάτων Σούρες και Αγίας Αικατερίνης ανάντη πόλεως Μάνδρας». Προϋπολογισμού 1.416.960,16 ευρώ. 

Στην Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Βουλής, στην οποία πρόεδρος είναι η Αυγερινοπούλου Ζήσιμου Διονυσία – Θεοδώρα, εκτός από τον περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη, τοποθετήθηκαν ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Ν. Χαρδαλιάς, ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κ. Αραβώσης, ο δήμαρχος Μάνδρας – Ειδυλλίας, Χ. Στάθης, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Σ. Φάμελλος, οι βουλευτές Σ. Χιονίδης και Γ. Κοτρωνιάς κ.ά.

Το πλήρες κείμενο της ομιλία του Περιφερειάρχη

Η ακραία κακοκαιρία της 15/11/2017 που προκάλεσε εκτεταμένα πλημμυρικά φαινόμενα με αποτέλεσμα την τραγική απώλεια 23 συνανθρώπων μας, αλλά και εκτεταμένων υλικών ζημιών, αποτελεί ένα γεγονός όχι μόνο απρόβλεπτο αλλά κατατάσσεται και στις  περιπτώσεις ανωτέρας βίας. 

Σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία ΕΜΥ, κατά την Τρίτη και την Τετάρτη (14 έως 15/11/2017) στην ευρύτερη περιοχή της δυτικής Αττικής εκδηλώθηκαν ισχυρές βροχοπτώσεις. 

Ειδικότερα, τη νύχτα της Τρίτης προς τη Τετάρτη στο όρος Πατέρα οι έντονες βροχοπτώσεις είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μεγάλων επιφανειακών απορροών και την απόδοση μεγάλων ποσοτήτων νερού στην ευρύτερη περιοχή με διέξοδο προς τις πεδινές περιοχές της Μάνδρας, Νέας Περάμου.

Μεταξύ των υλικών ζημιών που συνέβησαν ήταν και η καταστροφή τμήματος του οδικού δικτύου της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Θηβών με αποτέλεσμα η κυκλοφορία των οχημάτων να γίνεται εκ περιτροπής ανά λωρίδα κυκλοφορίας, με ιδιαίτερο κίνδυνο για την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών, καθιστώντας κατεπείγουσα ανάγκη την αποκατάστασή του, την απεμπλοκή του από το ρέμα Σούρες και μη εφικτή την τήρηση των προθεσμιών των λοιπών διαδικασιών.

Η Περιφέρεια, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, προχώρησε με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο, που το θεσμικό πλαίσιο των  δημοσίων έργων επιτρέπει. Θεσμικό πλαίσιο που πρέπει άμεσα να αλλάξει, όπως επισημάναμε σε πρόσφατη συνάντησή μας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου υποδομών. 

Με βάση το ισχύον πλαίσιο η Περιφέρεια δημοπράτησε και εκτελεί έργα και μελέτες προϋπολογισμού περίπου 40.000.000 ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα έχει δημοπρατήσει και εκτελεί από τον Ιούνιο του 2018 το έργο «Εκτροπή χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης και διευθέτηση χειμάρρου Σούρες Θριάσιου πεδίου» Προϋπολογισμού 10.890.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ). Σκοπός του έργου είναι η διευθέτηση των ρεμάτων «Σούρες» και «Αγ. Αικατερίνη», ώστε με τα έργα εκτροπής να θωρακιστεί η αντιπλημμυρική προστασία του οικιστικού ιστού του Δήμου Μάντρας και να αποτραπούν καταστροφικές συνέπειες από πλημμυρικά φαινόμενα. 

Το έργο, προϋπολογισμού 11 εκατομμυρίων ευρώ, περίπου, από ίδιους πόρους της Περιφέρειας, περιλαμβάνει εργασίες διευθέτησης στον χείμαρρο Σούρες συνολικού μήκους 1.780 μέτρων και στον χείμαρρο Αγίας Αικατερίνης, εργασίες συνολικού μήκους 1.400 μέτρων. 

Συγκεκριμένα, στον χείμαρρο Σούρες πρόκειται να γίνει επένδυση των πρανών με συρματοκιβώτια -υλικών φιλικών προς το περιβάλλον-, φύτευση της περιοχής πλησίον του ρέματος και κατασκευή τεχνικών έργων όπου το ρέμα διασταυρώνεται με οδούς. 

Στον χείμαρρο Αγίας Αικατερίνης πρόκειται να γίνει μερική εκτροπή της πλημμυρικής παροχής του με αγωγό ορθογωνικό, διά μέσου της οδού Κάλβου, ο οποίος θα εκβάλει στον χείμαρρο Σούρες και η υπόλοιπη πλημμυρική παροχή θα διοχετεύεται προς τον υφιστάμενο αγωγό Κοροπούλη. Ο διαχωρισμός αυτός των παροχών θα επιτευχθεί με τεχνικό έργο μερισμού που θα κατασκευασθεί εντός της κοίτης του ρέματος Αγίας Αικατερίνης και εκτός του Σχεδίου Πόλης Μάνδρας.

Επίσης έχει δημοπρατήσει και εκτελεί από τον Ιούνιο του 2018 το έργο «Βελτίωση χάραξης και διαπλάτυνση της ΠΕΟ Αθηνών-Θηβών στο τμήμα Μάνδρα-Οινόη και αποκατάσταση των φθορών της υφιστάμενης ΠΕΟ στο τμήμα από Νέα Ζωή Μάνδρας έως Αγία Σωτήρα, προϋπολογισμού 24.490.000,00 ευρώ.  

Το υπό κατασκευή έργο χωρίζεται σε δύο διακριτά τμήματα. Το πρώτο τμήμα αφορά στην επισκευή βλαβών και βελτίωση της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθήνας – Θήβας ΠΕΟΑΘ, μήκους περίπου 5 χλμ.  και το δεύτερο στην αποκατάσταση των φθορών σε μήκος περίπου 3,5 χλμ. που υπέστη η ΠΕΟΑΘ μετά την καταστροφική πλημμύρα της 15-11-2017 στη Δυτική Αττική  που είχε ως αποτέλεσμα ότι η κυκλοφορία των οχημάτων γινόταν εκ περιτροπής ανά λωρίδα κυκλοφορίας, με ιδιαίτερο κίνδυνο για την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών.

Το έργο αυτό αποτελεί την αρχή νέας χάραξης της ΠΕΟ με τελικό σκοπό την απομάκρυνση της χάραξης της νέας οδού από την υφιστάμενη Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών – Θηβών, η οποία  έχει κατασκευαστεί εντός της κοίτης του χειμάρρου «Σούρες» στο τμήμα από τον οικισμό Νέας Ζωής έως τον αυχένα της Αγίας Σωτήρας. 

Η διαπλάτυνση των 2,1 πρώτων χιλιομέτρων της οδού αποτελεί γεωμετρική αναβάθμιση της οδού που βελτιώνει την κυκλοφοριακή της ικανότητα και την ποιότητα της κυκλοφοριακής ροής. Ταυτόχρονα επιτυγχάνεται μεγαλύτερη οδική ασφάλεια στην κυκλοφορία της οδού, ταχύτερη μετακίνηση και μείωση του χρόνου μεταφοράς προϊόντων και εμπορευμάτων. Κατασκευάζονται 7 νέοι ισόπεδοι κόμβοι και το εν επαφή με αυτούς οδικό δίκτυο μήκους περίπου 1 χλμ. που καθιστούν ασφαλέστερες και ταχύτερες τις εγκάρσιες διελεύσεις στην οδό και βελτιώνουν την πρόσβαση προς τους παρόδιους οικισμούς.

Με τη νέα χάραξη από το 2,1χλμ έως το 3,6 χλμ., επιτυγχάνεται απεμπλοκή της οδού από το ρέμα «Σούρες», με το οποίο η παλιά ΠΕΟ διασταυρωνόταν σε αρκετά σημεία και πλέον η οδός καθίσταται ασφαλέστερη τόσο κατά τη χρήση της όσο και για τη συντήρησή της και ταυτόχρονα παρέχεται η δυνατότητα διευθέτησης του ρέματος «Σούρες» ανεξάρτητα από την ύπαρξη της οδού.

Πλέον η οδός στα πρώτα 5 χλμ. διασταυρώνεται με το ρέμα «Σούρες» μόνο στη θέση περί το 3,5 χλμ. όπου κατασκευάστηκε κατάλληλο τεχνικό γεφύρωσης. Στο τελευταίο 1,5 χλμ. γίνεται προσαρμογή της νέας χάραξης της οδού στην υφιστάμενη ΠΕΟ με τις απαιτούμενες τροποποιήσεις στα γεωμετρικά στοιχεία της οδού.  

Επιπλέον ικανοποιήθηκε η ανάγκη των κατοίκων για την άμεση αποκατάσταση της ασφαλούς λειτουργίας και την επαναχρησιμοποίηση με ασφαλή τρόπο του υφιστάμενου δρόμου για την εξυπηρέτηση της κοινωνίας, καθώς και της τοπικής οικονομίας και για τον λόγο αυτόν στο τμήμα Β με την εργολαβία αυτή γίνονται εργασίες τοπικού χαρακτήρα με τις οποίες αίρεται η επικινδυνότητα κυκλοφορίας λόγω των φθορών του οδοστρώματος για την προσωρινή λειτουργία του υφιστάμενου δρόμου.

Πέραν των ανωτέρω έργων τα οποία ολοκληρώνονται η Περιφέρεια προχώρησε και στη δημοπράτηση μελετών οι οποίες θα παράξουν έργα για την συνολικότερη αντιμετώπιση και θωράκιση της περιοχής της Μάνδρας. 

Πιο συγκεκριμένα δημοπράτησε το Φεβρουάριο του 2018 τη «Μελέτη τροποποίησης της ΠΕΟ Αθηνών Θηβών στο Χ.Θ. 5+500 και για μήκος 3,5 χλμ. και επικαιροποίηση της Οριστικής Μελέτης Οδοποιίας και των υποστηρικτικών αυτής μελετών προϋπολογισμού 929.995,82 ευρώ.

Η εν λόγω μελέτη, αφορά σε νέα χάραξη σε σχέση με την εγκεκριμένη μελέτη οδοποιίας, που είχε εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, η αναγκαιότητα της οποίας προέκυψε μετά από τις φονικές πλημμύρες της 15-11-2017 και την καταστροφή τμημάτων των οδών και έγινε με κατεπείγουσες διαδικασίες προκειμένου να αποδοθεί τάχιστα ένας δρόμος ασφαλής για τους διερχόμενους στην περιοχή.

Οι εργασίες για την αποκατάσταση και την προσαρμογή του οδικού δικτύου στα νέα δεδομένα, είναι απαραίτητες για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας και κυκλοφορίας, κυρίως προς και από Θήβα, και συνακόλουθα για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής που σήμερα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές δυσχέρειες. Σημειώνεται ότι η Παλαιά Εθνική Οδός Αθηνών – Θήβας παραλαμβάνει σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο, μεγάλο ποσοστό του οποίου αποτελούν τα βαρέα οχήματα, καθώς εξυπηρετεί τόσο την τοπική όσο και την υπερτοπική κυκλοφορία. Η υπόψη οδός που συνδέει την Αττική Οδό με τη Θήβα, προτιμάται από τα οχήματα και κυρίως τα βαρέα καθώς όχι μόνο συντομεύεται ο χρόνος διαδρομής όσον αφορά στους προορισμούς της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας αλλά είναι οικονομικότερη καθώς δεν έχει διόδια.

Με την παρούσα μελέτη εξετάζεται τροποποίηση της χάραξης της υφιστάμενης Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Θηβών, για μήκος 3,5 χλμ. προκειμένου να αποφευχθούν οι πολλαπλές διασταυρώσεις της ΠΕΟ με το ρέμα Σούρες. 

Με αυτόν τον τρόπο απομπλέκεται πλήρως από το ρέμα, με εξαίρεση μόνο δύο γεφυρώσεις στην αρχή του τμήματος και στο τέλος αυτού, στη θέση όπου το «Σκυλόρεμα» συμβάλει στο ρέμα «Σούρες». 

Έτσι η βελτιωμένη οδός ανεξαρτητοποιείται από οποιαδήποτε ακραία πλημμυρική συμπεριφορά του ρέματος και αποφεύγεται οριστικά η πιθανότητα καταστροφής του έργου και η συνεπακόλουθη ίσως απώλεια ανθρώπινων ζωών. Η ολοκλήρωση των μελετών για την υλοποίηση του έργου απαιτεί την εξεύρεση βέλτιστης λύσης ώστε να μειωθούν οι διασταυρώσεις της οδού με το ρέμα Σούρες, που θα συνδυάζει τις παραπάνω απαιτήσεις με το κόστος κατασκευής.

Τέλος δημοπράτησε τη μελέτη «Οριοθέτηση, διευθέτηση και έργα ανάσχεσης ρεμάτων Σούρες και Αγίας Αικατερίνης ανάντη πόλεως Μάνδρας», προϋπολογισμού 1.416.960,16 ευρώ.  

Η μελέτη έχει ως αντικείμενο την εκπόνηση της Μελέτης Οριοθέτησης τμημάτων των κύριων κλάδων των ρεμάτων Σούρες και Αγίας Αικατερίνης που βρίσκονται ανάντη του συνεκτικού ιστού της πόλης της Μάνδρας. 

Στο πλαίσιο της οριοθέτησης θα μελετηθούν τα απαιτούμενα έργα διευθέτησης των ρεμάτων, έργα σταθεροποίησης της κοίτης και των πρανών, καθώς και έργα ανάσχεσης της ροής και της στερεομεταφοράς (μείωση των φερτών υλικών), τα οποία αφορούν στο σύνολο του υδρογραφικού δικτύου της λεκάνης απορροής κάθε ρέματος. Η μελέτη εκτός της Υδραυλικής περιλαμβάνει και τις αναγκαίες υποστηρικτικές μελέτες, ήτοι Τοπογραφική, Γεωλογική, Γεωτεχνική και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Με δεδομένη την καταστροφική πλημμύρα του Νοεμβρίου 2017, κύριοι στόχοι αυτής της μελέτης είναι:

  • Η αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής με περιορισμό των κινδύνων από πλημμύρες,
  • η περιβαλλοντικά ασφαλής συνολική διαχείριση των πλημμυρικών ροών με βελτίωση των συνθηκών ροής των ρεμάτων που καταλήγουν στον αστικό ιστό της πόλης της Μάνδρας αλλά και στις παραρρεμάτιες περιοχές αυτών,
  • ο περιβαλλοντικά ασφαλής έλεγχος των διαβρώσεων και των αποθέσεων φερτών υλικών εντός της κοίτης των ρεμάτων,
  • η προστασία των ρεμάτων σε συνδυασμό με τις αναπτυσσόμενες ανθρωπογενείς λειτουργίες, μέσω της οριοθέτησής τους, αλλά και τα ήδη κατασκευασμένα έργα.

Συνεπώς η Περιφέρεια παρεμβαίνει στην περιοχή με πλήθος σημαντικών έργων και μελετών που στόχο έχουν την επίσπευση και την εκτέλεση έργων ουσίας για την αντιπλημμυρική θωράκιση άλλα και την αναβάθμιση της Περιοχής, της Δυτικής Αττικής. 

Τα τελευταία γεγονότα στην περιοχή της Κινέτας αποδεικνύουν την ανάγκη να υπάρξει μια συνολική κι ολοκληρωμένη παρέμβαση στην ευρύτερη περιοχή. 

Η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη προχωρήσει σε επαφές με όλα τα συναρμόδια υπουργεία ώστε να υπάρξει άμεσα ένα συνολικό σχέδιο για όλη την Αττική το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από διάφορες πηγές και θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά παθογένειες δεκαετιών. 

Στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε το αίσθημα ασφαλείας των πολιτών και να θωρακίσουμε την Αττική από καταστροφικά φυσικά φαινόμενα , η ένταση των οποίων αναμένεται να αυξηθεί και λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet