«Έκλεισε» η συμφωνία για το γάλα
Πολιτική

«Έκλεισε» η συμφωνία για το γάλα

Τελικά, ξεμπλόκαρε το θέμα του γάλακτος που απειλούσε να τινάξει το πολυνομοσχέδιο στον αέρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής έγιναν αποδεκτές οι ενστάσεις του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Αθανάσιου Τσαυτάρη και οι απαραίτητες διορθώσεις πέρασαν στο τελικό κείμενο. Υπό αυτά τα δεδομένα ο υπουργός έβαλε την υπογραφή του και πλέον το κείμενο πήρε τον δρόμο για την κατάθεσή του στη Βουλή.

Ο κ. Α. Τσαυτάρης δεν είχε υπογράψει το τελικό κείμενο καθώς υποστήριζε ότι οι ρυθμίσεις που αφορούν στη διατηρησιμότητα του γάλακτος δεν είναι αυτές που συμφωνήθηκαν με το υπουργείο Ανάπτυξης και τον Κωστή Χατζηδάκη.

Νωρίτερα, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν στην τρόικα Ματίας Μορς απέστειλε επιστολή στο υπουργείο Ανάπτυξης. Στην επιστολή αυτή ανέφερε ότι, καθώς ακόμα γίνονται διαβουλεύσεις σχετικά με τις διατάξεις για το γάλα, σε περίπτωση που δεν ισχύσουν τα συμφωνηθέντα δεν θα ισχύσει η συνολική συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα.

Ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ, ανέφερε ότι είναι φυσιολογικό σε μια διαπραγμάτευση να υπάρχουν συζητήσεις και συνεχής επικοινωνία, ωστόσο, τόνισε ότι ο ίδιος δεν έχει λάβει γνώση για την ύπαρξη τέτοιας επιστολής.

«Εγώ δεν έχω δει τέτοια e-mail σαν και αυτά που φημολογείται ότι έχουν υπάρξει. Εκείνο που ξέρω είναι ότι υπάρχουν συνεχείς επαφές των τεχνικών ομάδων της κυβέρνησης με τις τεχνικές ομάδες της τρόικας έτσι ώστε να ελεγχθούν επιμέρους κείμενα», είπε ο κ. Κ. Χατζηδάκης, συμπληρώνοντας «Και αυτό που ξέρω ακόμη παραπάνω είναι ότι η κυβέρνηση προφανώς είναι αποφασισμένη να τιμήσει τη συμφωνία, ειδικά σε αυτή τη φάση που φαίνεται να βγαίνουμε στο ξέφωτο».

Τι προβλέπει αναλυτικά το νομοσχέδιο

Κοινωνικό μέρισμα

Όπως αναφέρεται στο κείμενο, για την καταβολή κοινωνικού μερίσματος διατίθεται από το πρωτογενές πλεόνασμα ποσό 450.000.000 ευρώ, προς στήριξη των πολιτών/ των οικογενειών με πολύ χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, με βάση ειδικά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή του ΕΚΑΣ ή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Κάθε δικαιούχος λαμβάνει το κοινωνικό μέρισμα από μία και μόνο πηγή. Αν καταβάλλεται σύνταξη εκ μεταβιβάσεως σε περισσότερους δικαιούχους, το ποσό του μερίσματος επιμερίζεται ανάλογα.

Το κοινωνικό μέρισμα καταβάλλεται εφάπαξ εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και η καταβολή μπορεί να διενεργείται μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων, με πίστωση του λογαριασμού του δικαιούχου.

Φορολογική νομοθεσία

Για τις αλλαγές στην φορολογική νομοθεσία, μεταξύ άλλων, αναφέρονται τα εξής:

  • Το ποσό πάνω από το οποίο η εφορία προχωράει σε κατασχέσειςκινητών και ακινήτων αυξάνεται από τα 300 στα 500 ευρώ. Η διάταξη έχει αναδρομική ισχύ και για όσους έχουν υποστεί κατασχέσεις για ποσά από 300 – 500 ευρώ.
  • Αυξάνεται από τα 1.000 έως τα 1.500 ευρώ το ακατάσχετο από μισθούς και συντάξεις και για το επιπλέον ποσό μπορεί να κατασχεθεί το 25%, έτσι ώστε μετά την κατάσχεση το εναπομείναν ποσό να μην υπολείπεται των 1.500 ευρώ.
  • Καταθέσεις σε τράπεζα, σε κοινό ή ατομικό λογαριασμό, είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των 1.500 ευρώ για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε μια μόνο τράπεζα. Για την εξαίρεση του λογαριασμού από την κατάσχεση απαιτείται να γνωστοποιήσει ο φορολογούμενος το λογαριασμό με ειδική γνωστοποίηση στο Taxis.
  • Επεκτείνεται ο συμψηφισμός ΦΠΑ σε όλο τον δημόσιο τομέα, ο οποίος όμως αφορά εμπορικές συναλλαγές με το Δημόσιο.
  • Θεσπίζονται οι αλλαγές στην φορολόγηση των αγροτών που έχουν ανακοινωθεί από την κυβέρνηση, όπως η απαλλαγή από την τήρηση βιβλίων και την έκδοση τιμολογίων για τους αγρότες με ετήσια ακαθάριστα έσοδα έως 15.000 ευρώ και με επιδοτήσεις έως 5.000 ευρώ. Ο ΦΠΑ τους επιστρέφεται κατ’ αποκοπή με συντελεστή 6% επί της αξίας των προϊόντων που πωλούν.
  • Εντός 30 ημερών από την αλλαγή ιδιοκτησίας κάθε είδους σε ένα ακίνητο θα πρέπει να δηλώνεται η μεταβολή στην εφαρμογή Ε9. Ειδικά για φέτος οι δηλώσεις μεταβολών για το έτος 2014 που απεικονίζουν την περιουσιακά κατάσταση του φορολογούμενου κατά την 1/1/2014 υποβάλλονται μέχρι 30/5/2014.

Ακίνητα – Οι τελευταίες αλλαγές

Μηδενικός θα είναι ο φόρος υπεραξίας για ακίνητα που αποκτήθηκαν έως 31/12/1994 σύμφωνα με τις φορολογικές διατάξεις που ενσωματώθηκαν στο πολυνομοσχέδιο.

Επίσης, καταργείται η διάταξη που επέβαλε παρακράτηση φόρου στα δικαιώματα (royalties) ενώ η παρακράτηση φόρου στα διάφορα επαγγέλματα θα διενεργείται μόνο εφόσον η αμοιβή υπερβαίνει τα 300 ευρώ. Ειδικότερα, με βάση τις διατάξεις του νομοσχέδιου:

  • Δεν θα διενεργείται παρακράτηση φόρου στα royalties. Η σχετική διάταξη αναφέρει: Τα νομικά πρόσωπα ή οι νομικές οντότητες που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας ή έχουν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και λαμβάνουν αμοιβές για δικαιώματα (royalties) σύμφωνα με την περίπτωση γʼ της παραγράφου 1 δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου σύμφωνα με το άρθρο 64.»
  • Δεν θα διενεργείται παρακράτηση φόρου 20% σε περιπτώσεις που οι αμοιβές φτάνουν μέχρι το ποσό των 300 ευρώ. Η σχετική διάταξη αναφέρει: Σε περίπτωση που ο λήπτης της αμοιβής σύμφωνα με την περίπτωση δʼ της παραγράφου 1 του άρθρου 62 είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, παρακράτηση φόρου σύμφωνα με την παράγραφο 1 ενεργείται μόνον εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ.

Πώς θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας ακινήτων

Εξαιρούνται από τον φόρο υπεραξίας ακίνητα τα οποία έχουν αποκτηθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 1994. «Σε αυτές τις περιπτώσεις, η υπεραξία θεωρείται μηδενική» αναφέρει η σχετική διάταξη του πολυνομοσχεδίου η οποία επίσης προβλέπει και σημαντικές διαφοροποιήσεις του φόρους για τα ακίνητα που αποκτήθηκαν από την 01/01/1995 έως την 31/12/2002.

Όπως αναφέρει η σχετική διάταξη «Στην περίπτωση ακινήτου που εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 41 και έχει αποκτηθεί, σύμφωνα με τα οριζόμενα σʼ αυτό, από 1ης Ιανουαρίου 1995 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2002, ο συντελεστής απομείωσης της παραγράφου 5 πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή 0,8». Βασική αλλαγή αποτελεί επίσης ότι ως τιμή κτήσης σε περίπτωση που το ακίνητο αποκτήθηκε με αγοραπωλησία, θα θεωρείται η αναγραφόμενη αξία στο συμβόλαιο και όχι η αντικειμενική αξία.

Πώς θα πληρώνεται ο φόρος; Η σχετική διάταξη αναφέρει: «Ειδικά ο φόρος που παρακρατείται από συμβολαιογράφο για την υπεραξία του άρθρου 41, αποδίδεται από τον ίδιο με τραπεζική επιταγή σε διαταγή του Ελληνικού Δημοσίου, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την υπογραφή του συμβολαίου. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων καθορίζεται η διαδικασία για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής».

Ψωμί

Σε ό,τι αφορά το θέμα του άρτου, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει ότι «στον άρτο και τα αρτοπαρασκευάσματα που διατίθενται, ανεξάρτητα από το σχήμα και τη μορφή τους, αναγράφεται με ευκρίνεια η τιμή τους ανά κιλό. Συμπληρωματικά, στα προϊόντα που πωλούνται συνήθως ανά τεμάχιο (π.χ. κουλούρια τύπου Θεσσαλονίκης) αναγράφεται και η τιμή ανά τεμάχιο. Όλα τα προϊόντα των προηγούμενων εδαφίων ζυγίζονται υποχρεωτικά ενώπιον του καταναλωτή».

Επίσης, «επιτρέπεται η ίδρυση πρατηρίου άρτου σε χώρους που πληρούν τις διατάξεις του εκάστοτε ισχύοντα Οικοδομικού Κανονισμού. Αν το πρατήριο άρτου δεν αποτελεί αυτοτελές και ανεξάρτητο κατάστημα, επιτρέπεται η ίδρυση του σε όλα τα καταστήματα τροφίμων και ποτών πλην των κρεοπωλείων, των πτηνοπωλείων, των ιχθυοπωλείων και των περιπτέρων, σε χώρο σαφώς διαχωρισμένο και τηρουμένων των υγειονομικών διατάξεων».

Οι υπόλοιπες παράγραφοι αφορούν ρυθμίσεις σχετικά με τα επαγγέλματα του αναλογιστή και του εκτιμητή, το ΤΑΙΠΕΔ, τις αποκρατικοποιήσεις, την επέκταση των προσυμβατικών ελέγχων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την οργάνωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, την ΕΛΣΤΑΤ, τον ΟΔΔΗΧ, καθώς και τροποποιήσεις του κώδικα φορολογίας εισοδήματος και του κώδικα φορολογικής διαδικασίας.

Τράπεζες

Το δεύτερο άρθρο περιλαμβάνει τροποποιήσεις θεμάτων του ΤΧΣ που αφορούν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

Σύμφωνα με το κείμενο που δόθηκε στα κόμματα, κάθε πιστωτικό ίδρυμα που έχει αξιολογηθεί και κριθεί βιώσιμο από την Τράπεζα της Ελλάδος μπορεί να υποβάλει αίτημα στο ΤΧΣ για κεφαλαιακή ενίσχυση, μέχρι το ύψος του ποσού που προσδιορίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδας.

Η Τράπεζα της Ελλάδος προσδιορίζει το κεφαλαιακό έλλειμμα του πιστωτικού ιδρύματος και ζητά από το τελευταίο να υποβάλει σχέδιο αναδιάρθρωσης το οποίο περιλαμβάνει όλα τα μέτρα που το πιστωτικό ίδρυμα αναλαμβάνει να εφαρμόσει, ώστε να καλύψει το εν λόγω κεφαλαιακό έλλειμμα. Ως προς πιστωτικά ιδρύματα που έχουν ήδη λάβει κεφαλαιακή ενίσχυση, υποβάλλεται τροποποιημένο σχέδιο αναδιάρθρωσης.

Σε συνέχεια της αξιολόγησης της βιωσιμότητας, η οποία επίσης λαμβάνει υπόψη το ανωτέρω σχέδιο αναδιάρθρωσης (ή τροποποιημένο σχέδιο αναδιάρθρωσης), η Τράπεζα της Ελλάδος παρέχει σύσταση στο πιστωτικό ίδρυμα που έχει κριθεί βιώσιμο να υποβάλει στο Ταμείο αίτημα για κεφαλαιακή ενίσχυση.

Το Ταμείο μπορεί, κατόπιν διαβούλευσης με την Τράπεζα της Ελλάδος, να ζητήσει από το πιστωτικό ίδρυμα να γίνουν αλλαγές ή προσθήκες στο εν λόγω σχέδιο αναδιάρθρωσης. Κατόπιν της έγκρισης του σχεδίου από το Ταμείο, αυτό διαβιβάζεται στο Υπουργείο Οικονομικών και υποβάλλεται από το Υπουργείο Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκριση.

Κατόπιν της έγκρισης του σχεδίου αναδιάρθρωσης ή του τροποποιηθέντος σχεδίου αναδιάρθρωσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ταμείο παρέχει την κεφαλαιακή ενίσχυση υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που αναφέρονται στο κείμενο του πολυνομοσχεδίου.

Το Ταμείο παρακολουθεί και αξιολογεί την προσήκουσα εφαρμογή του σχεδίου αναδιάρθρωσης καθώς και, κατά περίπτωση, κάθε τυχόν τροποποιημένου σχεδίου αναδιάρθρωσης, και οφείλει περαιτέρω να παράσχει στο Υπουργείο Οικονομικών κάθε αναγκαία πληροφορία, προκειμένου να διασφαλίζεται η ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για την πραγματοποίηση του σκοπού του Ταμείου, το Ταμείο καθορίζει το περίγραμμα της «συμφωνίας πλαίσιο» με το πιστωτικό ίδρυμα, το οποίο αποδέχεται και υπογράφει τη «συμφωνία – πλαίσιο».

Το Ταμείο, μετά από απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, χορηγεί σε πιστωτικό ίδρυμα το οποίο έχει αξιολογηθεί και κριθεί βιώσιμο από τηνΤράπεζα της Ελλάδος και το οποίο έχει υποβάλει αίτημα κεφαλαιακής ενίσχυσης, βεβαίωση με την οποία δεσμεύεται ότι θα συμμετάσχει στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του εν λόγω πιστωτικού ιδρύματος, μέχρι του ποσού που προσδιορίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Το Ταμείο συμμετέχει στην παροχή κεφαλαιακής ενίσχυσης αποκλειστικά προς το σκοπό της κάλυψης του κεφαλαιακού ελλείμματος του πιστωτικού ιδρύματος, όπως έχει προσδιορισθεί με την επιστολή της Τράπεζας της Ελλάδας και μόνο μέχρι το ύψος του εναπομείναντος ποσού μετά την εφαρμογή των εθελοντικών μέτρων, των υποχρεωτικών μέτρων που προβλέπονται και μετά από οποιαδήποτε τυχόν συμμετοχή επενδυτών του ιδιωτικού τομέα.

Η κεφαλαιακή ενίσχυση παρέχεται μέσω της συμμετοχής του Ταμείου σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του πιστωτικού ιδρύματος με την έκδοση κοινών μετοχών ή με την έκδοση υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών (Contingent Convertible Securities) ή άλλων μετατρέψιμων χρηματοοικονομικών μέσων που θα καλύπτονται από το Ταμείο. Το Ταμείο δύναται να ασκεί, να διαθέτει ή να παραιτείται των δικαιωμάτων του προτίμησης σε περιπτώσεις αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ή έκδοσης υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών ή άλλων μετατρέψιμων χρηματοοικονομικών μέσων των πιστωτικών ιδρυμάτων που αιτούνται την παροχή κεφαλαιακής ενίσχυσης.

Οι αυξήσεις αυτές καλύπτονται από το Ταμείο σε μετρητά ή με ομόλογα του ΕΤΧΣ ή με άλλα χρηματοοικονομικά μέσα του ΕΤΧΣ. Η κεφαλαιακή ενίσχυση παρέχεται σε συμμόρφωση με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.

Πηγή: bankwars.gr

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet