Οι θέσεις της ΚΕΔΕ για χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Αυτοδιοίκηση

Οι θέσεις της ΚΕΔΕ για χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Τις θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) για την ανάγκη αναζήτησης νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ένωσης, δήμαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατούλης, κατά τη διάρκεια της ημερίδας που συνδιοργάνωσαν η ΚΕΔΕ και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ) την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014 στην Αθήνα με θέμα «Νέες χρηματοδοτικές ευκαιρίες και δυνατότητες για την Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Στην ημερίδα τοποθετήθηκαν επίσης ο υπουργός Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών Γιάννης Ιωαννίδης, ο πρόεδρος του ΤΠΔ Αλέξανδρος Κρητικός, καθώς και τεχνοκράτες από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, το Πράσινο Ταμείο, τα ΣΔΙΤ, κ.λπ.

«Το ζήτημα της χρηματοδότησης των δήμων και των λειτουργιών τους είναι σύνθετο. Όμως πάνω από όλα είναι πολιτικό ζήτημα και όχι τεχνοκρατικό. Και αυτό που λείπει σήμερα περισσότερο είναι η πολιτική βούληση που θα καταστήσει την Αυτοδιοίκηση θεσμικά ισχυρή, λειτουργικά ανεξάρτητη και οικονομικά αυτάρκη», τόνισε ο κ. Πατούλης, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης και συνέχισε  «Κατά την άποψή μου είναι αποτέλεσμα πολιτικής βούλησης και απόφασης ο μέχρι σήμερα αποκλεισμός της Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού από τη διαχείριση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Και όχι η έλλειψη των κονδυλίων ή των ευκαιριών χρηματοδότησης.

Είναι πρώτα και πάνω από όλα ζήτημα πολιτικής απόφασης το αν θα γίνει επιτέλους πράξη ένα χρόνιο και ώριμο αίτημα των δήμων, η δημιουργία δηλαδή μιας Δημοτικής Τράπεζας, ως μετεξέλιξη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

Είναι ζήτημα πολιτικής απόφασης το να δοθούν επιτέλους στους δήμους οι θεσμοθετημένοι πόροι που προβλέπονται από την εφαρμογή του Ν. 3852, του γνωστού σε όλους μας ως “Καλλικράτη”. Και όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό του 2015, τα ποσά που θα αποδοθούν στους δήμους, υπολείπονται σημαντικά, τουλάχιστον κατά 50% από τα έσοδα που θα έπρεπε να τους αποδοθούν με βάση τις προβλέψεις του Ν. 3852. Είναι εμφανές ότι κάποιοι θέλουν τους δημάρχους επαίτες κι όχι ισότιμους συνομιλητές στα κέντρα λήψης των αποφάσεων».

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ χαρακτήρισε ως «διαχρονική πολιτική επιλογή» το  να τίθεται η Αυτοδιοίκηση στο περιθώριο των αποφάσεων και ζήτησε να αποκατασταθεί η ισοτιμία στη σχέση μεταξύ Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, Περιφερειών και Κεντρικής Εξουσίας.

«Χωρίς ισοτιμία», τόνισε, «δεν θα υπάρξει κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο ικανό να βοηθήσει τις τοπικές κοινωνίες να λειτουργήσουν ως ισχυροί πόλοι έλξης και διάχυσης της ανάπτυξης. Δεν μπορεί να υπάρξει μακροπρόθεσμα κανένα αναπτυξιακό όφελος για τις τοπικές κοινωνίες. Η  διασφάλιση της ισοτιμίας όμως απαιτεί πράξεις και όχι λόγια και ευχές. Εμείς περιμένουμε έμπρακτη απόδειξη από πλευράς κεντρικής εξουσίας, για να διαπιστώσουμε αν πραγματικά επιθυμεί να συνεργαστούμε ισότιμα για το καλό των κοινωνιών μας. Ή αν απλά εξακολουθεί να αναζητεί πρόθυμους κι υποτακτικούς συνομιλητές,  για να υλοποιήσουν τετελεσμένες αποφάσεις που έχουν παρθεί ερήμην μας».

Αναφερόμενος ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ στις δανειακές υποχρεώσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  είπε, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης, ότι «αυτές ανέρχονται σε 1.642 εκατ. ευρώ  όταν το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης είναι 321.800 εκατ. ευρώ. Δηλαδή , το δανειακό βάρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι μόλις το 0,5%  του συνολικού χρέους της κεντρικής Κυβέρνησης».

«Τονίζω ότι οι υπερχρεωμένοι Δήμοι είναι η εξαίρεση του κανόνα. Ο κανόνας είναι οι 53 Δήμοι που δεν έχουν ούτε ένα ευρώ δάνειο. Οι 208 Δήμοι, τα 2/3 περίπου του συνόλου των ΟΤΑ της χώρας, που έχουν λιγότερο από 100 ευρώ δανειακή επιβάρυνση ανά κάτοικο. Επίσης, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ένα ακόμη στοιχείο ότι παρά τις περικοπές επιχορηγήσεων, παρά τον περιορισμό των ιδίων εσόδων, παρά την αύξηση των δαπανών εξαιτίας της ανάπτυξης των κοινωνικών υπηρεσιών των Δήμων, όλες οι δανειακές υποχρεώσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  εξυπηρετούνται. Αυτή η συνέπεια πρέπει να αναγνωριστεί και να επιβραβευτεί» σημείωσε ο κ. Πατούλης.

Αναφερόμενος ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ στη συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σημείωσε ότι η Αυτοδιοίκηση είναι ένας από τους κυριότερους, αν όχι ο κυριότερος πελάτης του, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

«Η συνεισφορά μας όλα αυτά τα χρόνια στις λειτουργίες του Ταμείου, σημείωσε,  είναι καταλυτική και αδιαμφισβήτητη. Το 2015 και μόνο από τους ΚΑΠ θα περάσουν από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων 2,5 δισ. ευρώ περίπου. Παράλληλα, το αποθεματικό του Πράσινου Ταμείου που είναι κατατεθειμένο στο ΤΠΔ και προέρχεται κατά κύριο λόγο από την Τοπική Αυτοδιοίκηση ανέρχεται, σύμφωνα με τον Κρατικό Προϋπολογισμό, σε 2,146 δισ. ευρώ. Όλη αυτή η προσφορά χρήματος, τουλάχιστον από τη μεριά των Δήμων, είναι δωρεάν. Την ίδια στιγμή που φέρνουμε ζεστό και δωρεάν χρήμα στο Ταμείο, καλούμαστε να αγοράσουμε το δικό μας χρήμα πολλές φορές παραπάνω από το euribor. Οι οικονομικοί σύμβουλοι που έχουμε στην ΚΕΔΕ μας λένε ότι αγοράζουμε το χρήμα μας από το Ταμείο 15 με 20 φορές παραπάνω από το euribor. Είναι πασιφανής νομίζω ο ανορθολογισμός αυτός. Η αδικία που υφιστάμεθα πρέπει να αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό. Πρέπει άμεσα το επιτόκιο δανεισμού των Δήμων από το ΤΠΔ να φτάσει στο ύψος του euribor. Ούτε μισό τοις χιλίοις παραπάνω. Η πρότασή μας αυτή δομείται πάνω στα κοινά συμφέροντα που έχουμε. Δεν είναι καπρίτσιο των δημάρχων, πιστεύουμε ότι με το ΤΠΔ έχουμε κοινά συμφέροντα και μπορούμε να βρούμε αμοιβαία επωφελείς λύσεις που αφενός θα πάνε μπροστά την Αυτοδιοίκηση, αφετέρου, θα αναβαθμίσουν τον ρόλο του Ταμείου» σημείωσε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και πρότεινε τις εξής αμοιβαία επωφελείς συμπράξεις με το ΤΠΔ:

  • Σε ότι αφορά στο νέο ΕΣΠΑ να δημιουργηθούν ειδικά χρηματοπιστωτικά προϊόντα και υποστηρικτικοί μηχανισμοί που θα κάνουν ευκολότερη την πρόσβαση των δήμων σε αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία.
  • Ο εμπλουτισμός των προσφερομένων υπηρεσιών με νέα προϊόντα αλλά και με προϊόντα όπως π.χ. το leasing για δημοτικές επιχειρήσεις που εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης εκτός της Ελλάδας.
  • Στον τομέα των ΣΔΙΤ να εξεταστούν τρόποι ώστε να δημιουργηθεί ένας υποστηρικτικός μηχανισμός, που εκτός των άλλων θα προτείνει και νομικές ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση και επιτάχυνση της υλοποίησης ΣΔΙΤ σε τοπικό επίπεδο.
  • Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Δήμων, η οποία απαιτεί ειδικές γνώσεις και εμπειρία που οι περισσότεροι δήμοι δεν την έχουν και που η συμβολή του ΤΠΔ θα ήταν καθοριστική.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet