ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ: Η κυβέρνηση να μην επιτρέψει στο πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα» να διδαχθεί στα σχολεία
Σύνδεσμοι-Φορείς

ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ: Η κυβέρνηση να μην επιτρέψει στο πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα» να διδαχθεί στα σχολεία

Το πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα» παρουσιάστηκε πρόσφατα σε διαδικτυακή εκδήλωση, όπως ενημερώνει το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδος (ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ).

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για εκπαιδευτικό πρόγραμμα για χρήση από εκπαιδευτικούς, στην Ελλάδα και τη Γερμανία και αφορά στη διδασκαλία της περιόδου της Κατοχής, ενώ χρηματοδοτείται (διατίθενται πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ) από το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας, το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου και το Γερμανικό ίδρυμα «Μνήμη, Ευθύνη και Μέλλον», σε συνεργασία με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Συνεχίζοντας, η Ένωση αναφέρει τα εξής:

Το εγχείρημα εντάσσεται στις επιδιώξεις της Γερμανίας για την αναθεώρηση της Ιστορίας του Β’ Π.Π., προκειμένου να βελτιώνει την εικόνα της και να προωθεί την εξωτερική της πολιτική.

Η μέθοδος αναθεώρησης της Ιστορίας, που προωθεί το πρόγραμμα, ηθελημένα παραγνωρίζει ότι για να είναι αντικειμενική η ιστορική έρευνα χρειάζεται την επιστημονική μεθοδολογία.

Με βάση το πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα»  καλούνται οι μαθητές να προσεγγίσουν την Ιστορία της Κατοχής αποκλειστικά και μόνο μέσα από τις αναμνήσεις ηλικιωμένων ανθρώπων, που ήταν παιδιά ή έφηβοι στην περίοδο της Κατοχής, οι οποίοι μετά από 70 και πάνω χρόνια καλούνται να περιγράψουν τα ιστορικά γεγονότα, αποκλείοντας ιστορικά τεκμήρια και ντοκουμέντα.

Αυτή η μέθοδος προσέγγισης της Ιστορίας είναι αντιεπιστημονική. Ο ιστορικός, περιφρονώντας συστηματικά τα ιστορικά τεκμήρια, διαλέγει τα κομμάτια των μαρτυριών που εκείνος εκτιμά. Σε μια τέτοια περίπτωση παύει να είναι ιστορικός, δεν διδάσκει αντικειμενικά την Ιστορία.

Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι οι αναμνήσεις περιγράφονται με βάση και την μετέπειτα εμπειρία, την πολιτική τοποθέτηση, τη γενικότερη στάση ζωής του κάθε ενός, γι’ αυτό και η προσωπική μνήμη διακατέχεται από υποκειμενικότητα και αποσπασματικότητα. Η κάθε μια μαρτυρία είναι αδύνατο να γνωρίζει πώς τα επιμέρους γεγονότα εντάσσονται στην ιστορική εξέλιξη της εποχής τους. Εξάλλου, οι μαρτυρίες θα γίνονται κατ’ επιλογή, συλλέγονται τώρα και κατευθύνονται από τους εμπνευστές του προγράμματος.

Οι προσωπικές μαρτυρίες, με αυτή τη μέθοδο, χωρίς τα ιστορικά τεκμήρια, δεν συμβάλλουν στη διδασκαλία της Ιστορίας, παρά μόνο θα αξιοποιηθούν ως εργαλείο στη διαδικασία διαστρέβλωσής της.

Οι μάρτυρες είναι προσεκτικά επιλεγμένοι, ώστε να αναδεικνύουν, όπως λένε, τις διαφορετικές όψεις ενός θέματος γι’ αυτό και επιλέγονται μαρτυρίες και των θυμάτων και των θυτών, διότι οι μαθητές, λένε, πρέπει να κατανοήσουν και την «άλλη πλευρά», τους ναζιστές, οι οποίοι βεβαίως θα παρουσιάζουν τα ιστορικά γεγονότα από τη δική τους σκοπιά. Και ο μαθητής θα προσεγγίζει επίσης υποκειμενικά την Ιστορία, ταυτιζόμενος πρόσκαιρα με τον κάθε ιστορικό μάρτυρα.

Αλλά όταν η ιστορική έρευνα δέχεται κάθε ατομική πράξη, αποκομμένη από το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο διαδραματίζεται, τότε οι μαρτυρίες αξιοποιούνται για να συσκοτίσουν την κοινωνική ιστορία.

Είναι ανυπόστατος ο ισχυρισμός τους ότι ο μαθητής μπορεί από μόνος του να κατακτήσει την ιστορική γνώση, με αυτή την αντιεπιστημονική μεθοδολογία, η οποία δεν βασίζεται στα ιστορικά γεγονότα, αλλά στη συναισθηματική προσέγγιση των μαρτυριών.

Σε αυτά τα εκπαιδευτικά πλαίσια ο μαθητής αδυνατεί να κατανοήσει τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, τα πραγματικά κοινωνικά αίτια του μαζικού λαϊκού αντιστασιακού κινήματος. Θα είναι αδύνατον οι μαθητές να προσεγγίσουν την ιστορική αλήθεια, να καταλήξουν σε ιστορικά διδάγματα, όταν ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος αποσπάται από τους ανταγωνισμούς των αστικών τάξεων των εμπολέμων καπιταλιστικών κρατών, για τη διανομή αγορών και σφαιρών επιρροής. Όταν ο φασισμός-ναζισμός αποσυνδέεται από τα συμφέροντα της καπιταλιστικής εξουσίας στην Ιταλία και στη Γερμανία. Όταν οι μαθητές δεν μαθαίνουν ποιοι και γιατί πολέμησαν την τριπλή φασιστική κατοχή στην Ελλάδα.

Υποβιβάζεται η μελέτη της Ιστορίας ως προς την ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων. Δίνεται έμφαση σε προσωπικά κίνητρα και επιθυμίες. Η καπιταλιστική Γερμανία δεν διστάζει να αποδεχτεί ορισμένα εγκλήματα των ναζί, όταν αυτά αποσπώνται από την καπιταλιστική εξουσία. Η καπιταλιστική Ελλάδα αναφέρεται στην ΕΑΜική Αντίσταση, αλλά την αποσυνδέει από την αμφισβήτηση της καπιταλιστικής εξουσίας, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος του Β’ Π.Π.

Όπως ομολογούν οι εμπνευστές του προγράμματος, άλλα θα διδάσκονται οι μαθητές στην Γερμανία, άλλα στην Ελλάδα. Δηλαδή θα γίνεται προσαρμογή στα αντίστοιχα εκπαιδευτικά προγράμματα. Ενώ θα διδάσκονται δύο διαφορετικές ιστορικές αλήθειες, από το ίδιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τολμούν να ισχυρίζονται ότι με αυτή τη μέθοδο θα δημιουργούνται «οι προϋποθέσεις για ένα κοινό μέλλον των λαών». Το κοινό μέλλον των λαών με καπιταλιστική εξουσία ήταν και θα είναι πάντα εφιαλτικό. Οι φρικαλεότητες, η βαρβαρότητα του καπιταλισμού δεν γίνεται να αποτραπεί χωρίς την ανατροπή του, χωρίς την επικράτηση του σοσιαλισμού.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα» είναι ένα ακόμα βήμα στην κλιμάκωση για την αναθεώρηση-παραχάραξη της Ιστορίας του Β’ Π.Π., των αντιστασιακών λαϊκών αγώνων, του απαράμιλλου ηρωισμού και αυτοθυσίας ενάντια στον αιματοβαμμένο φασισμό, που τον γεννά και τον θρέφει το βάρβαρο καπιταλιστικό σύστημα.

Αυτή τη φορά η παραχάραξη επιχειρείται να περάσει μέσα από τα σχολεία, με στόχο να μη συναντηθούν οι μαθητές με την ιστορική αλήθεια και τα διδάγματά της, την αναγκαιότητα οργάνωσης, αντίστασης και αντεπίθεσης του λαού στην πάλη κατά των αντιλαϊκών πολιτικών, μέχρι και την ανατροπή της αστικής εξουσίας, που τον εκμεταλλεύεται όλο και πιο άγρια, τον καταπιέζει και τον εξοντώνει με τους ληστρικούς, ιμπεριαλιστικούς πολέμους. Η προώθηση των συμφερόντων των καπιταλιστών περνά μέσα από την επιχείρηση παραχάραξης της Ιστορίας, που ξεδιπλώνεται συστηματικά στα πλαίσια της Ε.Ε. και των θεσμών της.

Ως Πανελλήνια Ένωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδος καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει το συγκεκριμένο πρόγραμμα, να μην εντάξει αυτό και άλλα παρόμοια στη διδασκαλία της Ιστορίας στα σχολεία, προγράμματα που εκπορεύονται από τη Γερμανία με στόχο να καλλιεργούν την άμβλυνση των συνειδήσεων για τα εγκλήματα του ναζισμού. Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να διδάσκονται την πραγματική Ιστορία, μέσα από την οποία αναδεικνύεται ο εγκληματικός χαρακτήρας του ναζισμού και του πολέμου. Να διδάσκονται την Ιστορία που έγραψε ο λαός μας με το αίμα του για να απελευθερωθεί η πατρίδα μας από τους ναζί κατακτητές και τους ντόπιους συνεργάτες τους.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet