Κώστας Χατζηανδρέου: Μια νέα διάσταση στον πολιτισμό
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δημόσιοι οργανισμοί με κατεξοχήν κοινωνικό ρόλο, επιβάλλεται να επιδιώκουν τη διάχυση του πολιτιστικού αγαθού σε όλο και περισσότερες ομάδες κοινού, καθώς και την ενεργοποίηση του τοπικού πληθυσμού στον σχεδιασμό και προγραμματισμό της πολιτιστικής δράσης. Οι εξελίξεις σήμερα, τόσο ως προς τον ρόλο των σύγχρονων πολιτιστικών οργανισμών – από χώρους της αυθεντίας των ειδικών των τεχνών, όπου ο επισκέπτης ήταν απλός δέκτης πληροφοριών, σε χώρους επικοινωνίας διαλόγου και συμμετοχής ενός ευρύτερου κοινού – όσο και ως προς τα εργαλεία ανάπτυξής τους, βοηθούν την επίτευξη του παραπάνω στρατηγικού στόχου.
Γράφει ο Κώστας Χατζηανδρέου*
Στις μέχρι πρότινος παραδοσιακές πολιτιστικές δομές, όπως για παράδειγμα στα μουσεία, τις πινακοθήκες κ.λπ., ο επισκέπτης, μέσα σε ένα αυστηρό και ψυχρό πολλές φορές περιβάλλον, μέσω των εκθεμάτων, γινόταν απλός δέκτης πληροφοριών όπως τις παρουσίαζαν οι ειδικοί της τέχνης και τις οποίες πληροφορίες είτε αφομοίωνε είτε όχι, ανάλογα με τη δική του πολιτιστική εμπειρία και γνώση.
Με την πάροδο του χρόνου και κυρίως με την εξέλιξη των τεχνολογικών μέσων (υπομνηματισμοί, επεξηγήσεις, διαδραστικοί πίνακες, προβολές, ηλεκτρονικές ξεναγήσεις κ.ά.) αυτή η πραγματικότητα μεταβλήθηκε σταδιακά. Ο επισκέπτης, με εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές πλέον αναζητήσεις, επιδιώκει κυρίως την αναβαθμισμένη εμπειρία και συμμετοχή. Ο κοινωνικός και επικοινωνιακός ρόλος στη λειτουργία των σύγχρονων χώρων πολιτισμού, δημόσιων και ιδιωτικών, όπως οι βιβλιοθήκες, οι πολυχώροι, οι εκθέσεις, οι πινακοθήκες κ.ά., καθιερώθηκε σταδιακά και έκτοτε η λειτουργία τους περιλαμβάνει πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων, συναυλιών, παραστάσεων, παρουσιάσεων, διαλέξεων κ.λπ., με εκπαιδευτικό – ψυχαγωγικό χαρακτήρα, στοχεύοντας στη συμμετοχή ολοένα και περισσότερων ομάδων κοινού. Σε αυτό βεβαίως συμβάλλει η εφαρμογή νέων μεθόδων και πρακτικών από τον χώρο της διαφήμισης, των δημοσίων σχέσεων και του πολιτιστικού marketing. Παραδείγματα των πρακτικών αυτών υπάρχουν πολλά, όπως η διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ, αλλά και του συνόλου των επισκεπτών (οδηγίες πρόσβασης, πρόβλεψη για θέσεις parking κ.ά.) , εκπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων για ειδικές κοινωνικές ομάδες, ειδικά προγράμματα για μαθητές και σπουδαστές, χρήση των ηλεκτρονικών μέσων για έκδοση εισιτηρίων, προβολή και διάδοση των δραστηριοτήτων μέσω του διαδικτύου της ιστοσελίδας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση νέων τεχνολογιών και ηλεκτρονικών εφαρμογών κ.ά.
Στον τομέα των δημοσίων σχέσεων και της διαφήμισης σημασία δίνεται στη δημόσια εικόνα του οργανισμού με την τεκμηριωμένη συγκρότηση και προβολή της πρότασης αξίας και του brand name του. Φθάνουμε έτσι λοιπόν σταδιακά στο σημείο όπου οι πολιτιστικοί χώροι μετατρέπονται σε κέντρα όπου το κοινό ψυχαγωγείται και αποκτά γνώσεις με τα κατάλληλα ερεθίσματα και τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας. Οι επισκέπτες έρχονται σε επαφή με υλικά ή και άυλα αγαθά, παρακολουθούν εκδηλώσεις, τους παρέχεται η δυνατότητα για έρευνα και μελέτη και καταλήγουν σε χώρους χαλάρωσης και αναψυχής (καταστήματα, καφέ, εστιατόρια κ.λπ.). Έτσι η επίσκεψη αποκτά κοινωνικό χαρακτήρα, αποτελεί λύση ομαδικής εξόδου για την οικογένεια, ενώ ο πολιτιστικός χώρος μετατρέπεται σε χώρο κοινωνικής συνάθροισης.
Άρα λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι, μέσω των υλικών και άυλων πολιτιστικών αγαθών και με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών και μεθόδων marketing, το μέχρι πρότινος αυστηρό, απόμακρο και ψυχρό περιβάλλον των χώρων πολιτισμού, μετατράπηκε σταδιακά σε κοινωνικό χώρο συνάθροισης, αναζήτησης, εκπαίδευσης, αναβαθμισμένης εμπειρίας και ψυχαγωγίας. Μετατράπηκε συνοπτικά σε χώρο επικοινωνίας και συμμετοχής του κοινού.
Σήμερα παρατηρούμε ότι η τάση που διαμορφώνεται με ολοένα ταχύτερους ρυθμούς είναι ο πολιτισμός, με τα χαρακτηριστικά αυτά να ασκείται παντού, π.χ. σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους όπως οι πλατείες, τα δημόσια πάρκα, οι αγορές, τα παλαιά βιομηχανικά κτήρια, προσκαλώντας με αυτόν τον τρόπο στην εμπειρία της συμμετοχής, το σύνολο των κοινωνικών ομάδων.
Επομένως και οι διαχειριστές των πολιτιστικών οργανισμών των ΟΤΑ, πρόεδροι νομικών προσώπων, αιρετοί, δημότες με γνώσεις στον πολιτισμό και την πολιτιστική διαχείριση, οφείλουν να προσαρμόζονται στις παραπάνω σύγχρονες εξελίξεις, στοχεύοντας στη μέγιστη ανάπτυξη του κοινού, μετατρέποντας κάθε δημόσιο χώρο σε χώρο πολιτισμού, εφαρμόζοντας για τούτο τις νέες μεθόδους επικοινωνίας και πολιτιστικού marketing. Οι πολιτιστικές δομές των ΟΤΑ, μουσεία, βιβλιοθήκες, οργανισμοί πολιτισμού, πινακοθήκες κ.ά., οφείλουν κατά τον σχεδιασμό τους, με γνώμονα το πλαίσιο της κοινωνικής τους αποστολής και τις αρχές της πολιτιστικής δημοκρατίας και με βάση ένα συγκροτημένο σχέδιο επικοινωνίας και ανάπτυξης του κοινού, να επιδιώκουν την πρόσληψη και αφομοίωση του πολιτιστικού αγαθού από ολοένα και ευρύτερες ομάδες, μετατρέποντας τους χώρους αυτούς σε χώρους επικοινωνίας, διαλόγου και αναβάθμισης της πολιτιστικής εμπειρίας.
* Δημοτικός σύμβουλος Αγίας Παρασκευής – μέλος της δημοτικής κίνησης «Αλλάζουμε»
Σχετικά άρθρα
Τέσσερα σπιτάκια για αδέσποτες γάτες στο Νέο Ψυχικό
Συνεχίζεται το πρόγραμμα «Αρετή Δημητροπούλου» του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού, με την τοποθέτηση τεσσάρων σπιτιών για τις αδέσποτες γάτες, αυτή…
Γιορτή υιοθεσίας αδέσποτων ζώων στις 23/11 στον Δήμο Παπάγου – Χολαργού
Γιορτή υιοθεσίας αδέσποτων ζώων συντροφιάς διοργανώνει ο Δήμος Παπάγου – Χολαργού, σε συνεργασία με την Εθελοντική Δράση Ζωόφιλων Παπάγου –…
Δεύτερη ευκαιρία για τα αδέσποτα – Ημέρα υιοθεσίας στο Άλσος Κηφισιάς
Την Κυριακή 3 Νοεμβρίου το πρωί η Libeto.gr και η αντιδημαρχία Φιλοζωίας του Δήμου Κηφισιάς, σε συνεργασία με τη Zenich,…
Καμπάνια «Υιοθετώ» στα σχολεία από τον Δήμο Φιλοθέης – Ψυχικού
Εκστρατεία ευαισθητοποίησης για την υιοθεσία αδέσποτων ζώων, που απευθύνεται στους αυριανούς ενεργούς πολίτες, τα παιδιά, ξεκίνησε ο Δήμος Φιλοθέης –…
Μεταδημότευση… αλεπούς στη Νέα Ιωνία
Μια… αλεπού εντοπίστηκε να κυκλοφορεί τις προηγούμενες ημέρες στη Νέα Ιωνία και το Τμήμα Φιλοζωικής Πολιτικής του Δήμου επικοινώνησε με…
Δύο επίκαιρες ερωτήσεις από τη Μιλένα Αποστολάκη για την πυρκαγιά στο Πεντελικό όρος
Η καταστροφική πυρκαγιά του Αυγούστου, η οποία έπληξε μεγάλο μέρος της Βορειοανατολικής Αττικής και ιδιαίτερα το Πεντελικό όρος, αποτέλεσε αντικείμενο δύο…
Ανοιχτές εκδηλώσεις με τον Δ. Καιρίδη στις 6 Οκτωβρίου
Πρόσκληση για δύο ανοιχτές εκδηλώσεις απευθύνει σε κάθε πολίτη ο Δημήτρης Καιρίδης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων & Εξωτερικής Πολιτικής και βουλευτής…
Δύο επερωτήσεις από τη Μιλένα Αποστολάκη για την καταστροφική πυρκαγιά του Αυγούστου στην Αττική
Η καταστροφική πυρκαγιά του Αυγούστου, η οποία έπληξε μεγάλο της Βορειοανατολικής Αττικής, και ιδιαίτερα το Πεντελικό όρος, αποτέλεσε αντικείμενο δύο…
Νέα Αριστερά: Ερώτηση στη Βουλή για τις τιμές ζώνης στην περιοχή Εργατικών Πολυκατοικιών στο Μαρούσι
Ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κατέθεσε η Νέα Αριστερά, με θέμα «Αναγκαία η μείωση των…
Στα Μελίσσια στις 5/6 ο Δ. Καιρίδης
Στα Μελίσσια θα περιοδεύσει την Τετάρτη 5 Ιουνίου 2023 ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Δημήτρης Καιρίδης, για να συνομιλήσει με…
Νέο ΟΧΙ, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, από τα Μελίσσια στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας – Βίντεο
Για δεύτερη φορά συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων, επαγγελματικοί και κοινωνικοί φορείς και πολίτες έξω από το…
Κοινωνικό ανάχωμα στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια – Βίντεο
Την καταγορηματική αντίθεσή τους στο επικείμενο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια εξέφρασαν η δημοτική αρχή του Δήμου…
Δεν κατεβαίνει για δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης στις εκλογές του 2023 ο Τάσος Μαυρίδης – Αποχαιρετισμός με συγκίνηση, αλλά και «καρφιά»
Την απόφασή του να μην συμμετάσχει στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 ανακοίνωσε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος…
Η προσαγωγή, η σύλληψη, τα πολιτικά μηνύματα και η επόμενη μέρα – Συνέντευξη Τύπου Σωτήρη Λαπιέρη
Την περασμένη Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 ο επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών Χαλάνδρι Ενάντια, δημοτικός σύμβουλος Σωτήρης Λαπιέρης δέχθηκε απρόκλητη, όπως…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος COVID-19
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος του COVID-19, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες που παρουσιάστηκαν στο 16th European Federation Audiology…
Διατροφή στις πανελλαδικές – Οδηγός για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα
Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση, απόδοση και ενέργεια, πόσο μάλλον την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Μπορεί να…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.
ΑΚΟΥΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA