Κώστας Χατζηανδρέου: Μια νέα διάσταση στον πολιτισμό
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δημόσιοι οργανισμοί με κατεξοχήν κοινωνικό ρόλο, επιβάλλεται να επιδιώκουν τη διάχυση του πολιτιστικού αγαθού σε όλο και περισσότερες ομάδες κοινού, καθώς και την ενεργοποίηση του τοπικού πληθυσμού στον σχεδιασμό και προγραμματισμό της πολιτιστικής δράσης. Οι εξελίξεις σήμερα, τόσο ως προς τον ρόλο των σύγχρονων πολιτιστικών οργανισμών – από χώρους της αυθεντίας των ειδικών των τεχνών, όπου ο επισκέπτης ήταν απλός δέκτης πληροφοριών, σε χώρους επικοινωνίας διαλόγου και συμμετοχής ενός ευρύτερου κοινού – όσο και ως προς τα εργαλεία ανάπτυξής τους, βοηθούν την επίτευξη του παραπάνω στρατηγικού στόχου.
Γράφει ο Κώστας Χατζηανδρέου*
Στις μέχρι πρότινος παραδοσιακές πολιτιστικές δομές, όπως για παράδειγμα στα μουσεία, τις πινακοθήκες κ.λπ., ο επισκέπτης, μέσα σε ένα αυστηρό και ψυχρό πολλές φορές περιβάλλον, μέσω των εκθεμάτων, γινόταν απλός δέκτης πληροφοριών όπως τις παρουσίαζαν οι ειδικοί της τέχνης και τις οποίες πληροφορίες είτε αφομοίωνε είτε όχι, ανάλογα με τη δική του πολιτιστική εμπειρία και γνώση.
Με την πάροδο του χρόνου και κυρίως με την εξέλιξη των τεχνολογικών μέσων (υπομνηματισμοί, επεξηγήσεις, διαδραστικοί πίνακες, προβολές, ηλεκτρονικές ξεναγήσεις κ.ά.) αυτή η πραγματικότητα μεταβλήθηκε σταδιακά. Ο επισκέπτης, με εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές πλέον αναζητήσεις, επιδιώκει κυρίως την αναβαθμισμένη εμπειρία και συμμετοχή. Ο κοινωνικός και επικοινωνιακός ρόλος στη λειτουργία των σύγχρονων χώρων πολιτισμού, δημόσιων και ιδιωτικών, όπως οι βιβλιοθήκες, οι πολυχώροι, οι εκθέσεις, οι πινακοθήκες κ.ά., καθιερώθηκε σταδιακά και έκτοτε η λειτουργία τους περιλαμβάνει πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων, συναυλιών, παραστάσεων, παρουσιάσεων, διαλέξεων κ.λπ., με εκπαιδευτικό – ψυχαγωγικό χαρακτήρα, στοχεύοντας στη συμμετοχή ολοένα και περισσότερων ομάδων κοινού. Σε αυτό βεβαίως συμβάλλει η εφαρμογή νέων μεθόδων και πρακτικών από τον χώρο της διαφήμισης, των δημοσίων σχέσεων και του πολιτιστικού marketing. Παραδείγματα των πρακτικών αυτών υπάρχουν πολλά, όπως η διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ, αλλά και του συνόλου των επισκεπτών (οδηγίες πρόσβασης, πρόβλεψη για θέσεις parking κ.ά.) , εκπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων για ειδικές κοινωνικές ομάδες, ειδικά προγράμματα για μαθητές και σπουδαστές, χρήση των ηλεκτρονικών μέσων για έκδοση εισιτηρίων, προβολή και διάδοση των δραστηριοτήτων μέσω του διαδικτύου της ιστοσελίδας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση νέων τεχνολογιών και ηλεκτρονικών εφαρμογών κ.ά.
Στον τομέα των δημοσίων σχέσεων και της διαφήμισης σημασία δίνεται στη δημόσια εικόνα του οργανισμού με την τεκμηριωμένη συγκρότηση και προβολή της πρότασης αξίας και του brand name του. Φθάνουμε έτσι λοιπόν σταδιακά στο σημείο όπου οι πολιτιστικοί χώροι μετατρέπονται σε κέντρα όπου το κοινό ψυχαγωγείται και αποκτά γνώσεις με τα κατάλληλα ερεθίσματα και τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας. Οι επισκέπτες έρχονται σε επαφή με υλικά ή και άυλα αγαθά, παρακολουθούν εκδηλώσεις, τους παρέχεται η δυνατότητα για έρευνα και μελέτη και καταλήγουν σε χώρους χαλάρωσης και αναψυχής (καταστήματα, καφέ, εστιατόρια κ.λπ.). Έτσι η επίσκεψη αποκτά κοινωνικό χαρακτήρα, αποτελεί λύση ομαδικής εξόδου για την οικογένεια, ενώ ο πολιτιστικός χώρος μετατρέπεται σε χώρο κοινωνικής συνάθροισης.
Άρα λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι, μέσω των υλικών και άυλων πολιτιστικών αγαθών και με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών και μεθόδων marketing, το μέχρι πρότινος αυστηρό, απόμακρο και ψυχρό περιβάλλον των χώρων πολιτισμού, μετατράπηκε σταδιακά σε κοινωνικό χώρο συνάθροισης, αναζήτησης, εκπαίδευσης, αναβαθμισμένης εμπειρίας και ψυχαγωγίας. Μετατράπηκε συνοπτικά σε χώρο επικοινωνίας και συμμετοχής του κοινού.
Σήμερα παρατηρούμε ότι η τάση που διαμορφώνεται με ολοένα ταχύτερους ρυθμούς είναι ο πολιτισμός, με τα χαρακτηριστικά αυτά να ασκείται παντού, π.χ. σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους όπως οι πλατείες, τα δημόσια πάρκα, οι αγορές, τα παλαιά βιομηχανικά κτήρια, προσκαλώντας με αυτόν τον τρόπο στην εμπειρία της συμμετοχής, το σύνολο των κοινωνικών ομάδων.
Επομένως και οι διαχειριστές των πολιτιστικών οργανισμών των ΟΤΑ, πρόεδροι νομικών προσώπων, αιρετοί, δημότες με γνώσεις στον πολιτισμό και την πολιτιστική διαχείριση, οφείλουν να προσαρμόζονται στις παραπάνω σύγχρονες εξελίξεις, στοχεύοντας στη μέγιστη ανάπτυξη του κοινού, μετατρέποντας κάθε δημόσιο χώρο σε χώρο πολιτισμού, εφαρμόζοντας για τούτο τις νέες μεθόδους επικοινωνίας και πολιτιστικού marketing. Οι πολιτιστικές δομές των ΟΤΑ, μουσεία, βιβλιοθήκες, οργανισμοί πολιτισμού, πινακοθήκες κ.ά., οφείλουν κατά τον σχεδιασμό τους, με γνώμονα το πλαίσιο της κοινωνικής τους αποστολής και τις αρχές της πολιτιστικής δημοκρατίας και με βάση ένα συγκροτημένο σχέδιο επικοινωνίας και ανάπτυξης του κοινού, να επιδιώκουν την πρόσληψη και αφομοίωση του πολιτιστικού αγαθού από ολοένα και ευρύτερες ομάδες, μετατρέποντας τους χώρους αυτούς σε χώρους επικοινωνίας, διαλόγου και αναβάθμισης της πολιτιστικής εμπειρίας.
* Δημοτικός σύμβουλος Αγίας Παρασκευής – μέλος της δημοτικής κίνησης «Αλλάζουμε»
Σχετικά άρθρα
Το χριστουγεννιάτικο περίπτερο της Ζω.Φι.Ψυ. περιμένει τους φιλόζωους
Το Χριστουγεννιάτικο Περίπτερο της Ζω.Φι.Ψυ. περιμένει και φέτος όλους τους φιλόζωους στην Πλατεία Χρυσοχόου στο Νέο Ψυχικό. Από την Παρασκευή…
Χριστουγεννιάτικο φιλοζωικό bazaar… part 2 στην Πεύκη
Με το… δεύτερο μέρος του χριστουγεννιάτικου φιλοζωικού bazaar του επανέρχεται ο σύλλογος SAVE Stray Animals and Volunteers, Εθελοντές και Αδέσποτα…
Δράση υιοθεσίας αδέσποτων ζώων στο Ηράκλειο Αττικής
Ημέρα υιοθεσίας ζώων συντροφιάς διοργανώνει ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής. Η δράση θα γίνει την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου, στην κεντρική πλατεία…
Μεγάλο χριστουγεννιάτικο bazaar για τα αδεσποτάκια του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης
Μεγάλο χριστουγεννιάτικο bazaar για τα αδέσποτα του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης διοργανώνει ο σύλλογος SAVE Stray Animals and Volunteers, Εθελοντές…
Χριστουγεννιάτικες ημέρες υιοθεσίας ζώων στο Ηράκλειο Αττικής
Δύο συνεχόμενα σαββατιάτικα πρωινά αφιερωμένα στην υιοθεσία των ζώων ετοιμάζει το Γραφείο Αστικής Πανίδας του Δήμου Ηρακλείου Αττικής. Ειδικότερα, το…
Για τα μεγάλα έργα που έχει ανάγκη το Μαρούσι ενημέρωσε ο δήμαρχος τον Δ. Καιρίδη
Τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν στην πόλη του Αμαρουσίου συζήτησαν ο δήμαρχος Αμαρουσίου Θεόδωρος Αμπατζόγλου με τον βουλευτή της Ν.Δ….
Στην εκλογική μάχη του Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών ο Παύλος Μαρινάκης
«Τεράστια τιμή και ευθύνη» χαρακτηρίζει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την απόφαση του…
Ασπασία Κουρουπάκη: Θα προστατεύσει η Ελλάδα τους Χριστιανούς της Συρίας;
Η Συρία έπεσε. Η Τουρκία δείχνει σε όλους το γνωστό της πρόσωπο, που στην Ελλάδα δεν θέλουμε να δούμε. Καταργεί…
Συνάντηση Καιρίδη – Ψυχάλη για θέματα του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης
Τον δήμαρχο Λυκόβρυσης – Πεύκης, Μάριο Ψυχάλη, επισκέφθηκε την Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2024, στο δημαρχείο της Πεύκης ο βουλευτής Βορείου…
Περιοδεία της βουλευτή του ΚΚΕ Αφροδίτης Κτενά στα εμπορικά καταστήματα της Νέας Ιωνίας
Περιοδεία στα εμπορικά καταστήματα της αγοράς του κέντρου της Νέας Ιωνίας πραγματοποίησε η βουλευτής Βορείου Τομέα του ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά…
Νέο ΟΧΙ, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, από τα Μελίσσια στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας – Βίντεο
Για δεύτερη φορά συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων, επαγγελματικοί και κοινωνικοί φορείς και πολίτες έξω από το…
Κοινωνικό ανάχωμα στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια – Βίντεο
Την καταγορηματική αντίθεσή τους στο επικείμενο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια εξέφρασαν η δημοτική αρχή του Δήμου…
Δεν κατεβαίνει για δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης στις εκλογές του 2023 ο Τάσος Μαυρίδης – Αποχαιρετισμός με συγκίνηση, αλλά και «καρφιά»
Την απόφασή του να μην συμμετάσχει στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 ανακοίνωσε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος…
Η προσαγωγή, η σύλληψη, τα πολιτικά μηνύματα και η επόμενη μέρα – Συνέντευξη Τύπου Σωτήρη Λαπιέρη
Την περασμένη Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 ο επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών Χαλάνδρι Ενάντια, δημοτικός σύμβουλος Σωτήρης Λαπιέρης δέχθηκε απρόκλητη, όπως…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος COVID-19
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος του COVID-19, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες που παρουσιάστηκαν στο 16th European Federation Audiology…
Διατροφή στις πανελλαδικές – Οδηγός για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα
Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση, απόδοση και ενέργεια, πόσο μάλλον την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Μπορεί να…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.
ΑΚΟΥΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA