Παν. Στασινός: Είναι τελικά εφικτή στις πόλεις μας η βιώσιμη κινητικότητα;
Γνώμες

Παν. Στασινός: Είναι τελικά εφικτή στις πόλεις μας η βιώσιμη κινητικότητα;

Η Βιώσιμη Κινητικότητα είναι μια πολυσυζητημένη έννοια και κατέχει εξέχουσα θέση στην ατζέντα του σχεδιασμού των μεταφορών στην Ευρώπη. Αφορά στην προώθηση της κινητικότητας με έξυπνες, κοινόχρηστες, περιβαλλοντικά φιλικές και οικονομικές επιλογές. Ως στόχο έχει τη μείωση της χρήσης μηχανοκίνητων μέσων και την προώθηση της πεζής μετακίνησης, του ποδηλάτου και της δημόσιας συγκοινωνίας

Γράφει ο Παναγιώτης Στασινός*

Έχει γίνει πλέον αντιληπτό σε όλον τον κόσμο ότι τα περισσότερα προβλήματα που δημιουργούνται μέσα στις πόλεις οφείλονται στο αυτοκίνητο. Οι στενοί δρόμοι, τα πολλά αυτοκίνητα, οι αυξημένοι ρύποι, ο θόρυβος από τη χρήση τους και οι λίγες θέσεις για παρκάρισμα, που καταναλώνουν ζωτικό αστικό χώρο, δημιουργούν πόλεις αφιλόξενες, επιβαρύνοντας παράλληλα την ποιότητα ζωής και την εργασία των κατοίκων.

Έτσι, έως σήμερα, οι πόλεις λειτουργούν πέρα από κάθε λογική αφού δεν υπάρχει χώρος για περπάτημα, για ποδήλατο και για ομαλή και γρήγορη μετακίνηση με ΜΜΜ, ενώ γίνεται και αντιδημοκρατική, αφού ο ευάλωτος συνάνθρωπος, η μητέρα με το καροτσάκι και το παιδί, δεν μπορούν να μετακινούνται ισότιμα και με ασφάλεια.

Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας, οδηγούμαστε στην ανάγκη χάραξης μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης που θα βελτιώνει τους οικονομικούς δείκτες και θα έχει ως επίκεντρο τον πολίτη, το περιβάλλον και την αειφορία.

Ο στόχος, λοιπόν, σε κάθε νέα κυκλοφοριακή μελέτη και προσπάθεια βελτίωσης της εικόνας της πόλης πρέπει να είναι ένας: λιγότερη χρήση του αυτοκινήτου.

Και βέβαια δεν θα αλλάξει τίποτα χωρίς ανατροπές και βαθιές τομές.

Για να μπορεί να περπατήσει ο δημότης θα πρέπει να υπάρχουν μεγάλα πεζοδρόμια, για να κινηθεί το ποδήλατο θα πρέπει να υπάρχουν ποδηλατόδρομοι και για να κινηθούν τα ΜΜΜ θα πρέπει να πυκνώσουν τα δρομολόγια. Όλα αυτά θα πάρουν χώρο στη πόλη από το αυτοκίνητο. Αυτό είναι κάτι που πρέπει σιγά- σιγά να το κατανοήσουμε όλοι.

Την ώρα που και στην Ελλάδα χαράζεται η Εθνική Στρατηγική για το ποδήλατο1 για τη δεκαετία 2020-2030 ίσως είναι ευκαιρία να αφουγκραστούμε την εξέλιξη της τεχνολογίας, που σε λίγο χρονικό διάστημα θα μας φέρει φθηνά ηλεκτροκίνητα ποδήλατα και να οραματιστούμε και να προετοιμάσουμε τη πόλη μας για οικονομική, υγιή και καθαρή μετακίνηση.

Ήδη στην Ευρώπη (Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Λουξεμβούργο), υπό το βάρος και της κλιματικής αλλαγής, δίδονται κίνητρα στους πολίτες για την αύξηση χρήσης του ποδηλάτου, με αυτά να αφορούν φοροαπαλλαγές ή αλλά οικονομικά κίνητρα2.

Αν θέλουμε οι πόλεις μας να απαλλαγούν από την κακοδαιμονία των πολλών τελευταίων δεκαετιών και να αναπνεύσουν κυριολεκτικά, να δεχθούν τουρίστες και επισκέπτες και να αυξηθεί η αγοραστική δύναμη των πολιτών και των επιχειρηματιών τους, θα πρέπει να ακολουθήσουν την πετυχημένη πρακτική των πόλεων στην Ευρώπη, αλλά και πολλών εδώ στην Ελλάδα, που έδιωξαν τα αυτοκίνητα από το κέντρο τους και υιοθέτησαν πρακτικές βιώσιμης κινητικότητας.

Η χρηματοδότηση υπάρχει. Η Εθνική Στρατηγική υλοποιείται. Άρα, η αλλαγή νοοτροπίας και η δοκιμή στο διαφορετικό είναι πλέον μονόδρομος!

Η κινητοποίηση των πολιτών και της κοινωνίας, η διαβούλευση και η συμμετοχή, μπορούν να αλλάξουν τη σημερινή κατάσταση και είναι υποχρέωση κάθε δημοτικής αρχής να το προσπαθήσει.

* Μέλος των Οικολόγων-Πράσινων, αντιδήμαρχος Δήμου Λαμιέων, ορθοπαιδικός-χειρουργός

  1. ΥΠΕΝ: Οι οκτώ στόχοι της εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο
  2. Η νέα Ευρωπαϊκή μόδα: Φοροαπαλλαγές για όσους χρησιμοποιούν το ποδήλατο στις καθημερινές μετακινήσεις τους

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet