Σεμινάριο Αίγυπτος – Ισραήλ: «Και μαζί και μόνοι…» από το Cine Δράση Βριλησσίων
Σεμινάριο με τίτλο «Αίγυπτος – Ισραήλ: «Και μαζί και μόνοι…» θα πραγματοποιήσει το Cine Δράση Βριλησσίων τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2019 στις 20:00 στον χώρο της Κίνησης Πολιτών Δράση για μια Άλλη Πόλη (Πάρνηθος 21).
Το σεμινάριο διεξάγεται στο πλαίσιο του γενικότερου κύκλου σεμιναρίων «Βλέπουμε, συζητάμε, μαθαίνουμε από και για το Σινεμά».
Λίγα λόγια για το σεμινάριο από το Cine Δράση
Οι Ισραηλινοί κινηματογραφιστές αποτυπώνουν με προσωπικές ματιές σε μια δυναμική χώρα και μια κοινωνία σε διαρκή εξέλιξη και αναδεικνύουν, έμμεσα, την πολιτισμική, κοινωνική και πολιτική πολυμορφία τους. Παρά την παγκόσμια κατακραυγή που προκαλεί η πολιτική του Ισραήλ, ή ίσως εξαιτίας της, η σύγχρονη κινηματογραφική παραγωγή του έχει παγκόσμια απήχηση.
Οι πρώτες κινηματογραφικές εικόνες που αποτυπώνονται στη Γη του Ισραήλ αποτελούν τεκμηρίωση ιστορικών στιγμών και της νέας σιωνιστικής πραγματικότητας. Πρώτος κινηματογραφιστής μπορεί να θεωρηθεί ο Γιακόβ Μπεν-Ντοβ που ήρθε από τη Ρωσία και κατέγραψε την είσοδο του στρατηγού Άλενμπι στην Ιερουσαλήμ, τον Δεκέμβριο του 1917 καθώς και καθημερινές σκηνές στους αγροτικούς οικισμούς. Ιδρυτές, όμως, του ισραηλινού σινεμά είναι ο Νατάν Άξελροντ, ο οποίος ίδρυσε το 1927 την εταιρεία Moledet (Πατρίδα), και ο πολυτάλαντος Μπαρούκ Αγκαντάτι που ίδρυσε με τον αδελφό του την Aga Films (1929).
Γυρίστηκαν 16 ταινίες μέχρι την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καμία κατά τη διάρκειά του και μόλις μία μετά τη λήξη του και πριν την ανακήρυξη του Κράτους του Ισραήλ. Οι πρώτες ταινίες που γυρίζονται αμέσως μετά έχουν ως θέμα τον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας και τον ηρωισμό όσων συμμετείχαν σε αυτόν. Ελάχιστες ταινίες παράγονται μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50, πριν ιδρυθούν τα στούντιο παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών στη Χερτσελία.
Το 1954 ψηφίζεται νόμος για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής και την επόμενη χρονιά κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσας μια ταινία-ορόσημο, Ο «Λόφος 24 δεν Απαντά» (1955), του Βρετανού Θόρολντ Ντίκινσον. Γυρισμένη στα αγγλικά, ήταν η πρώτη ισραηλινή συμμετοχή σε διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου –συγκεκριμένα στις Κάννες. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας 1960, η θεματολογία παραμένει βασικά η ίδια, όπως στα «Στύλος Φωτιάς» του Λάρι Φρις (1959) και «Ήταν Δέκα» του Μπαρούκ Ντινέρ (1961). Καθώς η ισραηλινή κοινωνία αλλάζει οι σκηνοθέτες ασχολούνται με θέματα όπως η ένταξη των μεταναστών από τις αραβικές χώρες. Ο ηρωικός τόνος εγκαταλείπεται και οι πολιτισμικές διαφορές μεταξύ Εβραίων από την Ευρώπη και Εβραίων από τις αραβικές χώρες παρουσιάζονται κυρίως σε κωμωδίες παρεξηγήσεων. Η ταινία «Μια Τρύπα στο Φεγγάρι» (1965) του Ούρι Ζοχάρ σηματοδοτεί το κίνημα της Νέας Ευαισθησίας που εμπνέεται από τα ευρωπαϊκά ρεύματα, συγκεκριμένα από τη γαλλική νουβέλ βαγκ και τον ιταλικό νεορεαλισμό. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 η κινηματογραφική θεματολογία διευρύνεται. Το εθνικό και το κοινωνικό αφήνει χώρο και για πανανθρώπινες προσωπικές ιστορίες και υπαρξιακά αδιέξοδα.
Η κινηματογραφική παραγωγή της δεκαετίας 1970 περιλαμβάνει δύο διεθνείς εμπορικές επιτυχίες: «Επιχείρηση Έντεμπε» (1977) του Μενάχεμ Γκολάν και «Γρανίτα από Λεμόνι» (1978) του Μπόαζ Ντέιβιντσον. Ένα παράδοξο αυτής της περιόδου είναι το γεγονός ότι, σε αντίθεση με άλλες χώρες, η εξάπλωση της τηλεόρασης δεν προκαλεί μείωση των εισιτηρίων του κινηματογράφου. Η δεκαετία του 1980 όμως θα δει σχετική κάμψη της ισραηλινής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Οι κρατικές επιχορηγήσεις μειώνονται, συνέπεια μιας νέας πολιτικής στήριξης του κινηματογράφου που ευνοεί το ποιοτικό σενάριο, το ίδιο και ο αριθμός των εισιτηρίων. Λίγες ταινίες ξεχωρίζουν, ανάμεσά τους το «Καλοκαίρι της Αβία» (1988) του Έλι Κοέν. Τα επόμενα χρόνια η αλλαγή της κρατικής πολιτικής φέρνει σταδιακά καρπούς. Τα προσωπικά θέματα κυριαρχούν, ενώ οι αντιήρωες και το περιθώριο εμφανίζονται στο προσκήνιο. Είναι η εποχή που ανατέλλει το άστρο του σκηνοθέτη Αμός Γκιτάι, με τις ταινίες του «Kadosh» (1999) και «Κιπούρ» (2000).
Τον 21ό αιώνα, ο ισραηλινός κινηματογράφος καταξιώνεται διεθνώς. Οι πόροι αυξάνονται, το κοινό επανακάμπτει στις αίθουσες και οι διεθνείς διακρίσεις πολλαπλασιάζονται. Αυτό συμβαίνει ίσως επειδή η θεματολογία των πιο δημοφιλών ταινιών αμφισβητεί ευθέως την παραδοσιακή μεσοαστική ισραηλινή αφήγηση και αφορά όλο και περισσότερους θεατές. Η ηθοποιός και σκηνοθέτης Ράντι Ελκαμπέτζ («Ένας Καθυστερημένος Γάμος» [2001], «Να Νυμφευθείς» [2004], «Πένθος» [2008], «Διαζύγιο: Η Δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ» [2014]) καθιερώνεται ως σταρ στην Ευρώπη. Θίγονται θέματα όπως αυτό της ομοφυλοφιλίας στον στρατό στο «Yossi & Jagger» του Έιταν Φοξ (2002) και της καταδίωξης των εγκληματιών ναζί στο «Περπατώντας στο Νερό» (2004).
Ο Ζοζέφ Σεντάρ έχει δύο ταινίες υποψήφιες για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας: την αντιπολεμική «Μποφόρ» (2007) και το «Γράψε Λάθος» (2011) που ασχολείται με την ανταγωνιστική σχέση πατέρα-γιου. Δύο σημαντικές αντιπολεμικές ταινίες αυτής της περιόδου είναι η πολυβραβευμένη αυτοβιογραφική κινουμένων σχεδίων «Βαλς με τον Μπασίρ» (2008) του Άρι Φόλμαν και «Λίβανος» (2009) του Σάμουελ Μάοζ, μια ταινία που διαδραματίζεται σε ένα τανκ και η οποία κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας. Οι επιζώντες του Ολοκαυτώματος παρουσιάζονται με ευαισθησία, με τη ματιά ενός εφήβου στην ταινία «Ο Προξενητής» (2010) του Άβι Νέσερ, ενώ η μαύρη κωμωδία «Αποχαιρετιστήριο Πάρτι» (2014) των Ταλ Γκράνιτ και Σάρον Μεϊμόν καταπιάνεται με το θέμα της ευθανασίας. Το αριστοτεχνικό «Foxtrot» (2017) του Σάμουελ Μάοζ, προκάλεσε θύελλα συζητήσεων, μια απόδειξη για το πόσο ζωντανός και αυθεντικός είναι ο ισραηλινός κινηματογράφος. Σήμερα η κινηματογραφική παραγωγή του Ισραήλ είναι περισσότερο πολυσχιδής παρά ποτέ και αποτελεί τον καθρέφτη μιας κοινωνίας που ξέρει να κοιτάζει τον εαυτό της με ταλέντο, αλλά και με ειλικρίνεια.
Μεγάλο καλλιτεχνικό, αλλά και κοινωνικό-πολιτικό ενδιαφέρον για κάθε σινεφίλ παρουσιάζουν οι κινηματογραφίες χωρών που έζησαν πριν μερικά χρόνια τις εξεγέρσεις της Αραβικής Άνοιξης. Εδώ ξεχωρίζει η Αίγυπτος με ταινίες όπως το βραβευμένο στην Βενετία «Πες μου Scheherazade» του Γιόσρι Νας Αλάχ που μιλά για τα δικαιώματα των γυναικών στη χώρα και το «678» του Μοχάμεντ Ντιάμπ που ασχολείται το φαινόμενο της σεξουαλικής παρενόχλησης στο συντηρητικό αιγυπτιακό περιβάλλον.
Μία από τις πλέον αξιόλογες μορφές του αραβικού κινηματογράφου και ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες παγκοσμίως, υπήρξε ο Γιουσέφ Σαχίν που τιμήθηκε για το σύνολο του έργου του στο Φεστιβάλ των Καννών το 1997. Από τα πρώτα του βήματα το 1950- αγωνίστηκε με τόλμη κατά του αυταρχισμού και του θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Στα έργα του καταπιάστηκε με θέματα σεξουαλικής ηθικής προκλητικό ζήτημα για την εποχή του- και κατά τη διάρκεια της καριέρας του προκάλεσε την μήνι τόσο των θρησκευτικών όσο και των πολιτικών αρχών της Αιγύπτου. Το 1994 το φιλμ «Ο Μετανάστης» απαγορεύτηκε από το δικαστήριο, ενώ η τελευταία του ταινία, «Αυτό είναι χάος», δεν ολοκληρώθηκε λόγω των προβλημάτων υγείας που αντιμετώπιζε.
Το 2002 ο Μαρουάν Χαμέντ γύρισε την ταινία «Το μέγαρο Γιακουμπιάν» ένα σχόλιο για την Αίγυπτο και την πρόσφατη και ταραγμένη ιστορία της. Μέσα από τις εικόνες και την τεράστια πινακοθήκη των χαρακτήρων της, διαγράφονται μ’ ένα έντονο δραματικό τρόπο όλες οι μεταμορφώσεις και οι κοινωνικές αλλαγές της χώρας.
Σχετικά άρθρα
Στο ΔΙΚΕΠΑΖ ο σκύλος που σκότωσε το αγοράκι στη Ζάκυνθο
Στις εγκαταστάσεις του ΔΙΚΕΠΑΖ (Διαδημοτικό Κέντρο Περίθαλψης Αδέσποτων Ζώων) στο Σχιστό βρίσκεται από χθες (9/12) το πρωί ο σκύλος που…
Γιορτή υιοθεσίας αδέσποτων ζώων στην Κηφισιά
Το Τμήμα Αστικής Πανίδας του Δήμου Κηφισιάς, σε συνεργασία με το φιλοζωικό και πολιτιστικό σωματείο «Αγάπη», προσκαλεί το Σάββατο 13…
Νέα Ιωνία: Τοποθετήθηκαν 12 ταΐστρες και δύο σπιτάκια για τα αδέσποτα ζώα
Ο Δήμος Νέας Ιωνίας τοποθέτησε 12 ταΐστρες και δύο σπιτάκια σε διάφορα σημεία της πόλης για τη φροντίδα των αδέσποτων…
Αλ. Μαυραγάνης: Προχωράμε για την ολοκλήρωση του Διαδημοτικού Καταφυγίου Αδέσποτων
«Ενωμένοι προχωράμε για την ολοκλήρωση του Διαδημοτικού Καταφυγίου Προσωρινής Φιλοξενίας Αδέσποτων Ζώων», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιώσιμης Ανάπτυξης Πόλεων…
ΣΒΑΠ: 275.200 ευρώ εξασφαλίστηκαν για το καταφύγιο αδέσποτων ζώων Βορειοανατολικής Αττικής
Ένα ακόμη καθοριστικό βήμα για τη λειτουργία του νέου Διαδημοτικού Καταφυγίου αδέσποτων ζώων συντροφιάς Βορειοανατολικής Αττικής έκανε ο Σύνδεσμος Βιώσιμης…
Ο Π. Μαρινάκης συμμετείχε σε δύο εορταστικές εκδηλώσεις στον Βόρειο Τομέα Αθηνών
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, συμμετείχε σε δύο εορταστικές εκδηλώσεις…
Ανοιχτή συζήτηση του Παύλου Μαρινάκη με τους πολίτες των Βριλησσίων
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης συνεχίζει τις ανοιχτές συζητήσεις με τους πολίτες στις γειτονιές του…
Επίκαιρη ερώτηση από τη Μιλένα Αποστολάκη για νέο ΕΕΕΕΚ στον Βόρειο Τομέα Αθηνών
Την άμεση ίδρυση νέου Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) στον Βόρειο Τομέα Αθηνών ζητά με επίκαιρη ερώτησή της…
Σε δύο δράσεις στον Βόρειο Τομέα με επίκεντρο τη γυναίκα βρέθηκε ο Παύλος Μαρινάκης
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης συμμετείχε την Παρασκευή 28 και την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025…
Επίκαιρη ερώτηση από τη Μιλένα Αποστολάκη για το κυκλοφοριακό στον Βόρειο Τομέα Αθηνών
Ερώτηση στη Βουλή για τις σοβαρές κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στον Βόρειο Τομέα Αθηνών κατέθεσε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ –…
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
Νέο ΟΧΙ, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, από τα Μελίσσια στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας – Βίντεο
Για δεύτερη φορά συγκεντρώθηκαν εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων, επαγγελματικοί και κοινωνικοί φορείς και πολίτες έξω από το…
Κοινωνικό ανάχωμα στο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια – Βίντεο
Την καταγορηματική αντίθεσή τους στο επικείμενο κλείσιμο του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στα Μελίσσια εξέφρασαν η δημοτική αρχή του Δήμου…
Δεν κατεβαίνει για δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης στις εκλογές του 2023 ο Τάσος Μαυρίδης – Αποχαιρετισμός με συγκίνηση, αλλά και «καρφιά»
Την απόφασή του να μην συμμετάσχει στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 ανακοίνωσε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος…
Η προσαγωγή, η σύλληψη, τα πολιτικά μηνύματα και η επόμενη μέρα – Συνέντευξη Τύπου Σωτήρη Λαπιέρη
Την περασμένη Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 ο επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών Χαλάνδρι Ενάντια, δημοτικός σύμβουλος Σωτήρης Λαπιέρης δέχθηκε απρόκλητη, όπως…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος COVID-19
Προβλήματα και στην ακοή προκαλεί η νόσος του COVID-19, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες που παρουσιάστηκαν στο 16th European Federation Audiology…
Διατροφή στις πανελλαδικές – Οδηγός για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα
Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση, απόδοση και ενέργεια, πόσο μάλλον την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Μπορεί να…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.
232297
ΑΚΟΥΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA