H ομιλία «Vanitas: μία νεκρή φύση του AdriaenvanUtrecht» από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς
Πολιτισμός

H ομιλία «Vanitas: μία νεκρή φύση του AdriaenvanUtrecht» από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς

Η Αμαλία Παπαϊωάννου, δρ. Ιστορίας Τέχνης, στο πλαίσιο του κύκλου μαθημάτων «ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΕΣ ΜΑΤΙΕΣ ΣΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ», στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Δήμου Κηφισιάς, παρουσιάζει το θέμα «Vanitas: μία νεκρή φύση του AdriaenvanUtrecht» της εποχής του Μπαρόκ, 17ος αιώνας, όπως ενημερώνει η δημοτική αρχή.

Λίγα λόγια, από την ομιλήτρια, για το θέμα

Το 1643 ο AdriaenvanUtrecht ζωγραφίζει μία νεκρή φύση με άνθη και ένα κρανίο. Πρόκειται για μία vanitas, ζωγραφικό είδος το οποίο εκφράζει τον εφήμερο χαρακτήρα των υλικών απολαύσεων. Την παραμονή της υπογραφής της συνθήκης της Βεστφαλίας με την οποία λήγουν επίσημα ο τριακονταετής (1618-1648) και ο ογδοηκονταετής (1568-1648) πόλεμος, τόσο στην καθολική Φλάνδρα όσο και στην προτεσταντική Ολλανδία ανθεί το «δευτερεύον» ζωγραφικό είδος της νεκρής φύσης, μίας πολυδιάστατης απεικόνισης που συνδυάζει την αισθητική απόλαυση με τον μεταφυσικό συμβολισμό, όπου ο καλλιτέχνης δείχνει όλη την δεξιοτεχνία του στην απόδοση της υφής των διαφορετικών αντικειμένων, ξεγελώντας το μάτι του θεατή.

Στη vanitas του vanUtrecht, τα αντικείμενα μαρτυρούν τον πλούτο και τις συνήθειες της εύπορης αστικής εμπορικής τάξης των κάτω χωρών (από τις εξωτικές τουλίπες, τον ναυτίλο, τα πολύτιμα σκεύη και κοσμήματα και τα αγγεία πόσεως ως την πήλινη πίπα με τον καπνό και το μηχανικό ρολόι), ενώ συγχρόνως αποτελούν υπόμνηση του παροδικού χαρακτήρα της επίγειας ζωής και της αναγκαιότητας της σωτηρίας της ψυχής.

Η τοποθέτηση των αντικειμένων σε διαγώνιους άξονες που οδηγούν το βλέμμα προς το βάθος και η ανοιχτή φόρμα που υιοθετεί ο καλλιτέχνης, όπως και το παιχνίδι των αντανακλάσεων πάνω στις αστραφτερές γυάλινες επιφάνειες, αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία του μπαρόκ του 17ου αιώνα.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2025
Powered by Wisenet