Μαρίνα Πατούλη: Δίπλα και μαζί με τα παιδιά στο ταξίδι της μάθησης
Κοινωνία

Μαρίνα Πατούλη: Δίπλα και μαζί με τα παιδιά στο ταξίδι της μάθησης

Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών απευθύνει η ανεξάρτητη δημοτική σύμβουλος Λυκόβρυσης – Πεύκης, πρόεδρος του Ομίλου για την UNESCO Βορείων Προαστίων, εντεταλμένη σύμβουλος Πολιτισμού του ΕΔΔΥΠΠΥ, φιλόλογος, Μαρίνα Πατούλη-Σταυράκη.

Συγκεκριμένα, στο μήνυμα σημειώνεται:

 

Μαρίνα Πατούλη: «Δίπλα και μαζί με τα παιδιά στο ταξίδι της μάθησης»

Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών καθιερώθηκε το 1994 από την UNESCO για να μας υπενθυμίσει τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει ο δάσκαλος μέσα στην κοινωνία, είτε εργάζεται σε μία πλούσια πόλη της Δύσης, είτε σε μια αυτοσχέδια σχολική αίθουσα κάποιου στρατοπέδου προσφύγων. Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών μας δίνει την ευκαιρία να επισημάνουμε τη μεγάλη σημασία που έχει η εκπαίδευση για την ανάπτυξη και την πρόοδο των λαών, αλλά και τον βαρυσήμαντο ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί για την πραγμάτωσή της.

Γιορτάζουν οι άνθρωποι, οι επιστήμονες, οι επαγγελματίες που δίνουν καθημερινά την ψυχή τους στο απαιτητικό έργο της εκπαίδευσης της νέας γενιάς.

Η 5η Οκτωβρίου είναι μια μέρα που θέτει στο επίκεντρο τον Εκπαιδευτικό, τις ανάγκες και τα προβλήματά του, τιμώντας το πολύτιμο έργο του και τον καθημερινό αγώνα που καταβάλλει για την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους τους μαθητές.

Καθημερινά, κάτω από πάρα πολύ αντίξοες συνθήκες, οι εκπαιδευτικοί δίνουν έναν δύσκολο αγώνα για να κάνουν τα σχολεία μας φιλόξενο χώρο μάθησης και δημιουργικής δραστηριότητας, όπου όλα τα παιδιά ισότιμα θα ενθαρρύνονται να αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες και τις ικανότητές τους, μέσα σε περιβάλλον σεβασμού προς την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα του ανθρώπου. Δυστυχώς, στη σημερινή  Ελλάδα της κρίσης οι Έλληνες εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν οικονομικά και ηθικά διλήμματα. Κάποιοι βρίσκονται στα όρια της οικονομικής εξαθλίωσης, ενώ κάποιοι άλλοι αναζητούν την επαγγελματική τους τύχη σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό το δυσμενές κλίμα παίρνει ολοένα και πιο επικίνδυνες διαστάσεις, με αποτέλεσμα να μειώνεται από τη μια το κύρος του εκπαιδευτικού λειτουργήματος και από την άλλη να αποθαρρύνει πολλούς νέους επιστήμονες να ασχοληθούν με την εκπαίδευση στη χώρα μας.

Επιπρόσθετα, οι συνεχιζόμενες και αποσπασματικές αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος το οποίο προσπαθεί να υπερκεράσει δασκάλους και καθηγητές, μόνο ευεργετικά δεν επιδρούν στους χιλιάδες συναδέλφους εκπαιδευτικούς της πατρίδας μας. Δημιουργούν ένα ποικιλόμορφο «χάος» και μια γενικευμένη ανασφάλεια την οποία καλούνται να διαχειριστούν πρωτίστως οι εκπαιδευτικοί και ευρύτερα οι οικογένειες των μαθητών.

Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει όλοι να γνωρίζουν για τον πολλαπλό και πολυδιάστατο ρόλο που έχουν οι εκπαιδευτικοί. Διότι είναι οι θεματοφύλακες της μάθησης. Μεταδίδουν γνώσεις, αξίες και δεξιότητες. Αναδεικνύουν τα ταλέντα των νέων ανθρώπων και γίνονται αρωγοί στην εξέλιξή τους ως παραγωγικοί και ενεργοί πολίτες. Επιτελούν λειτούργημα, όπως πολλές φορές έχει υποθεί, με κοινωνικές, παιδαγωγικές, πολιτισμικές και ανθρωπιστικές προεκτάσεις.

Ωστόσο, πολλές φορές το ανεκτίμητο έργο των εκπαιδευτικών δεν αναγνωρίζεται ή υποβαθμίζεται. Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών έρχεται να μας υπενθυμίζει την ευθύνη, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει -ιδιαίτερα σε μία περίοδο παγκόσμιας οικονομικής, ανθρωπιστικής και αξιακής κρίσης- το έμψυχο εκπαιδευτικό δυναμικό της χώρας μας.

Εκτός από την Πολιτεία, που θεσμικά θεωρείται αυτονόητη η υπεύθυνη συμβολή και στήριξή της στην εκπαιδευτική κοινότητα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως εγγύτερος θεσμός προς τον πολίτη, οφείλει από την πλευρά της να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο εξαιρετικά μεταβαλλόμενο τοπίο. Οφείλει να στέκεται έμπρακτα δίπλα στις ανάγκες και τα προβλήματα των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των ενώσεων γονέων, να δίνει άμεσες λύσεις σε αντικειμενικές λειτουργικές δυσκολίες και να ανταποκρίνονται επάξια, αναλογιζόμενη την ευθύνη που έχει στους συμπολίτες της και φυσικά στη νεολαία του Αύριο. Η ενεργότερη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και η ταυτόχρονη ανάληψη πρωτοβουλιών στα πλαίσια του σχολείου, μπορεί να ενθαρρύνει, έστω και ηθικά, το ήδη καταρρακωμένο κύρος του εκπαιδευτικού σήμερα, δημιουργώντας ταυτόχρονα ευοίωνες προοπτικές ανάπτυξης. Μόνο αν συμβάλλουμε συλλογικά προς αυτή την κατεύθυνση μπορούμε να οραματιζόμαστε ένα καλύτερο μέλλον για το σχολείο της γειτονιάς μας, τους μαθητές που φοιτούν σε αυτό και τους εκπαιδευτικούς που πασχίζουν για δημόσια και δωρεάν παιδεία.

Εν κατακλείδι, ο σύγχρονος εκπαιδευτικός αποτελεί πρότυπο για τον μαθητή και δεν εξαντλείται στη στείρα μετάδοση γνώσεων. Δημιουργεί κλίμα αμοιβαίου σεβασμού και εκτίμησης, αγαπά τον μαθητή του και εκδηλώνει την αγάπη του γι΄ αυτόν. Είναι συμπαραστάτης και συνοδοιπόρος του μαθητή στο μαγευτικό ταξίδι που οδηγεί στη μάθηση. Ο αληθινός φίλος, η ζεστή αγκαλιά αλλά και ο αμερόληπτος κριτής, ο εμπνευστής, ο πνευματικός γονιός για τους μαθητές του. Διδάσκει αδιαλείπτως με όλους τους τρόπους και πρωτίστως με το προσωπικό του παράδειγμα.

Σήμερα, – περισσότερο από ποτέ-, σε μια εποχή κοινωνικής και αξιακής κρίσης , πρέπει να είναι ο Φωτεινός Φάρος αξιών και αρχών για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.

Μαρίνα Πατούλη-Σταυράκη

Ανεξάρτητη Δημοτική Σύμβουλος Λυκόβρυσης – Πεύκης

Πρόεδρος του Ομίλου για την UNESCO Βορείων Προαστίων

Εντεταλμένη Σύμβουλος Πολιτισμού του ΕΔΔΥΠΠΥ

Εκπαιδευτικός – Φιλόλογος

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet