Γ. Οικονόμου: Αγία Παρασκευή – Η πόλη της λακκούβας και των κακοτεχνιών
Κοινωνία

Γ. Οικονόμου: Αγία Παρασκευή – Η πόλη της λακκούβας και των κακοτεχνιών

Συνεχίζει την αρθρογραφία του πάνω σε προβλήματα που αντιμετωπίζει στον Δήμο Αγία Παρασκευής ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Νέα Αρχή και υποψήφιος δήμαρχος Γιώργος Οικονόμου, προτείνοντας παράλληλα τον τρόπο με τον οποίο ο ίδιος θα λειτουργούσε σε αντίστοιχες περιπτώσεις.

Αυτή τη φορά, στο «στόχαστρό» του μπαίνουν οι κακοτεχνίες σε παλιά και νέα έργα στην πόλη.

Ειδικότερα, στη σχετική ανακοίνωσή του αναφέρει:

Είναι πλέον καθημερινή θλιβερή διαπίστωση στην πόλη μας η ύπαρξη τεχνικών ατελειών, κακοτεχνιών και γενικά προβλημάτων, που παρουσιάζονται στις υποδομές και στα τεχνικά έργα.

Πρόσφατα δημοσιεύματα ανέδειξαν μέρος μόνο των διαχρονικών προβλημάτων που βιώνουμε καθημερινά ως πολίτες, όπως:

  • Τα ασφαλτικά του έργου βιοκλιματικής ανάπλασης του Κοντόπευκου, τα οποία έχουν διαλυθεί.
  • Οι πολλές λακκούβες και τα μπαλώματα στις ασφαλτοστρώσεις των οδών της πόλης μας.
  • Οι κλίσεις και οι φθορές στις επιστρώσεις των οδών και πεζοδρομίων.
  • Τα λιμνάζοντα νερά και οι μολύνσεις – δυσοσμίες, που αυτές επιφέρουν.

Στα παραπάνω καθημερινά γνωστά σε όλους παλιά προβλήματα προστίθενται και άλλα σε  έργα που κατασκευάσθηκαν πρόσφατα, όπως στον παιδικό σταθμό στα Πευκάκια, στην οδό Αισώπου, στον οποίο – σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα – έχουμε εισροή υδάτων και μούχλα στις αίθουσες, πλημμυρισμένα υπόγεια, δυσοσμία στην αποχέτευση, λάθος κλίσεις κ.λπ.

Οι συνήθεις δικαιολογίες σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η αστοχία κάποιου υλικού, η απρόβλεπτη περίσταση, κάποιος εξωγενής απρόβλεπτος παράγοντας που δημιούργησε το πρόβλημα και κατά συνέπεια δεν προκύπτει  ευθύνη.

Η λύση που στη συνέχεια προτείνεται είναι η αποκατάσταση του προβλήματος με πρόσθετες νέες εργασίες, με επιβάρυνση και πάλι του προϋπολογισμού του Δήμου μας και κατ’ επέκταση των δημοτών.

Πριν πάρουμε μία υπεύθυνη απάντηση από τη διοίκηση του Δήμου δεν ανοίγουμε το μεγάλο θέμα των ευθυνών, αλλά αυτό δεν μπορεί να συνεχισθεί. Οδηγεί σε εύλογες  σκέψεις και προβληματισμούς που ο καθένας μας μπορεί να κάνει. Ποιος καλύπτει ποιον;

Τον δημότη ενδιαφέρει πρωτίστως η ποιότητα ζωής και η καθημερινότητα, αλλά και το αν έγιναν τα «δέοντα» από τους αρμόδιους.

Σκοπός του παρόντος άρθρου μου είναι η ανάδειξη του τρόπου επίλυσης του προβλήματος, με νόμιμες διαδικασίες, που για να τις εφαρμόσει μια δημοτική αρχή πρέπει να έχει δύο χαρακτηριστικά: τη γνώση των νόμων και των διαδικασιών και την αποφασιστικότητα να τις εφαρμόσει.

Ο δημότης της Αγίας Παρασκευής δεν θέλει μια δημοτική αρχή που δεν γνωρίζει τι «εργαλεία» παρέχει η νομοθεσία μας ή δεν έχει τη βούληση, για δικούς της λόγους, να επιβάλλει την ποιότητα στα έργα που κατασκευάζονται με δημόσιο χρήμα και με επιβάρυνση των δημοτών.

Η πρότασή μου στο συγκεκριμένο τομέα επιμερίζεται σε δύο βασικούς άξονες: την πρόληψη και την αποκατάσταση.

Η πρόληψη αποτρέπει τη δημιουργία του προβλήματος και προϋποθέτει άρτιες μελέτες και σωστή επίβλεψη. Τα προβλήματα στα έργα ξεκινούν από τις ελλιπείς μελέτες, που είτε δεν εκπονούνται σωστά, είτε δεν λαμβάνουν υπόψη όλες τις τεχνικές παραμέτρους που συνθέτουν την κατασκευαστική απαίτηση. Τα προβλήματα επίσης δημιουργούνται από την ελλιπή επίβλεψη, ακόμη και σε τεχνικά επαρκείς μελέτες, όπου είτε ο επιβλέπων δεν επενέβη έγκαιρα στην αποτροπή κατασκευαστικού σφάλματος, είτε δεν απέτρεψε σκόπιμη (από πλευράς εργολάβου) μείωση της ποιότητας του κατασκευαζόμενου έργου, με σκοπό την αύξηση του κέρδους.

Όταν δεν υπάρχει η πρόληψη, δηλαδή στις περιπτώσεις που η δημοτική αρχή καλείται να διαχειριστεί προβλήματα «κατόπιν εορτής», τότε πάλι η ισχύουσα νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα αποκατάστασής τους, με επιβάρυνση των υπευθύνων και όχι του δημοτικού ταμείου.

Στην προκειμένη περίπτωση του παιδικού σταθμού, την κακοτεχνία της στεγανοποίησης την επωμίσθηκε ήδη μια φορά ο δημότης και επειδή δεν πέτυχε θα ξαναγίνει το καλοκαίρι και θα ξαναπληρώσει ο δημότης!!!

Στο σημείο αυτό να επισημάνω, ιδιαίτερα για όσους ασχολούνται, ότι για τα δημόσια έργα που ξεκίνησαν πριν τις 8/8/2016 ισχύει ο νόμος 3669/2008, ενώ για τα μεταγενέστερα νεότερα έργα τυγχάνει εφαρμογής ο νόμος 4412/2016.

Πιο συγκεκριμένα, στα δημόσια έργα προβλέπονται σταδιακές παραλαβές τους από κατάλληλα στελεχωμένες επιτροπές. Αυτές διακρίνονται:

  • Στη διοικητική παραλαβή προς χρήση (άρθρο 72 του Ν.3669/2008 και άρθρο 169 του Ν.4412/2016).
  • Στην προσωρινή παραλαβή (άρθρο 73 του Ν.3669/2008 και άρθρο 170 του Ν.4412/2016).
  • Στην οριστική παραλαβή (άρθρο 75 του Ν.3669/2008 και άρθρο 172 του Ν.4412/2016).

Τα παραπάνω στάδια δεν παραγγέλλονται ανάλογα με τις επιθυμίες προβολής των διοικήσεων, αλλά στην ώρα τους κατά τις προβλέψεις του νόμου.

Σύμφωνα με το άρθρο 74 του Ν.3669/2008 και το άρθρο 171 του Ν.4412/2016, προβλέπεται χρόνος εγγύησης και υποχρεωτικής συντήρησης του έργου με ευθύνη και δαπάνες του αναδόχου. Ο χρόνος αυτός ξεκινά από το πέρας του έργου και λήγει με την οριστική του παραλαβή (συνήθως 15 μήνες από το πέρας). Κατά τον χρόνο εγγύησης και υποχρεωτικής συντήρησης ο ανάδοχος (εργολάβος) είναι υποχρεωμένος να επιθεωρεί τακτικά τα έργα, να τα διατηρεί σε ικανοποιητική κατάσταση και να αποκαθιστά κάθε βλάβη τους. Προβλέπεται, επίσης, ότι αν ο ανάδοχος παραλείπει τις υποχρεώσεις του για τη συντήρηση των έργων κατά τον χρόνο εγγύησης, οι απαραίτητες εργασίες μπορεί να εκτελεσθούν από την υπηρεσία, με οποιονδήποτε τρόπο, σε βάρος και για λογαριασμό του υπόχρεου αναδόχου και όχι σε βάρος δημοτικών κονδυλίων, όπως πολλές φορές γίνεται.

Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα αντίστοιχων ενεργειών των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών, ακόμη και σε περιπτώσεις που το πρόβλημα διαπιστώνεται μετά την οριστική παραλαβή του έργου. Συγκεκριμένα, στο  άρθρο 75 (παρ. 4) του Ν.3669/2008 και στο άρθρο 172 (παρ. 4) του Ν.4412/2016 προβλέπεται ότι μετά την οριστική παραλαβή του έργου, ο ανάδοχος ευθύνεται κατά τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα. Σχετική νομολογία επί του θέματος (αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου κ.λπ.) έχουν προσδιορίσει την περίπτωση του «κρυφού ελαττώματος» έργου, πρόβλημα δηλαδή που δεν εντοπίστηκε κατά την οριστική παραλαβή του, αλλά προκύπτει ότι η γενεσιουργός αιτία του οφείλεται στην αρχική κατασκευή και όχι σε μετέπειτα χρήση του ή σε φυσιολογική φθορά.

Στις περιπτώσεις αυτές τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα (άρθρα 537 έως 541), όπως έχει τροποποιηθεί με τον Ν.3043/2002 και ισχύει σήμερα, όπου παρέχεται το νόμιμο δικαίωμα στη δημοτική αρχή να επιβάλλει την αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση στους πραγματικούς υπαίτιους εργολάβους των παραλείψεων και των κακοτεχνιών και όχι στους ανυποψίαστους δημότες.

Ας πάψει επιτέλους η πόλη μας να είναι η πόλη της λακκούβας και των κακοτεχνιών. Γιατί δεν μας αξίζει.

Οι δημότες θέλουν οριστικές λύσεις και όχι μπαλώματα. 

Η πόλη μας χρειάζεται μία Νέα Αρχή που θα προασπίζει τα οικονομικά και την περιουσία του Δήμου και θα σέβεται κάθε ευρώ του δημότη.

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Υποχρεωτικά πεδία *

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet