Μία εξαιρετική κριτική στη θεατρική παράσταση «Βρικόλακες» του θεάτρου «Διθύραμβος» στο Μαρούσι κάνει η πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Συλλόγου Κέντρου Αμαρουσίου «Η Κασταλία» Δήμητρα Κρεκούκια.
Για συναρπαστική απόδοση των ρόλων από τους ηθοποιούς και για ένα έργο επίκαιρο στις μέρες μας κάνει λόγο η κ. Κρεκούκια, στο ακόλουθο κείμενό της.
Το βράδυ της Κυριακής 4 Ιανουαρίου, απολαύσαμε, στο θέατρο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ (στο γνωστό για την ποιότητά του θέατρο του κέντρου της πόλης μας), μια παράσταση που παρακολουθήσαμε, μέχρι τέλους, με αμείωτη ένταση. Τους «Βρικόλακες» του Ερρίκου Ίψεν.
Ο Ίψεν βέβαια, ο κορυφαίος Νορβηγός δραματουργός, που – με την καυστικότητα, τον ρεαλισμό και την ποίηση ταυτόχρονα του λόγου του – υπήρξε πρωτοπόρος της σύγχρονης ευρωπαϊκής δραματουργίας, δεν χρειάζεται τις συστάσεις μας. Ούτε και το αριστούργημά του, «Βρικόλακες» που έγραψε το 1881 και προετοίμασε με τα έργα «Τα στηρίγματα της κοινωνίας» (1877) και «Το σπίτι της κούκλας» (1879). Αυτό που οφείλουμε, πιστεύουμε, να πούμε είναι πως στον «Διθύραμβο» είδαμε μια παράσταση που σεβάστηκε τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του.
Η Έφη Νιχωρίτη, ως κυρία Άλβιν, απέδωσε συναρπαστικά την εσωτερική σύγκρουση και τις διακυμάνσεις της ψυχής μιας γυναίκας τραγικής που – υποταγμένη, μια ζωή, στα «φαντάσματα» – αποφασίζει κάποτε, αλλά πολύ αργά, να κάνει την «επανάστασή» της. Και στην «κορύφωση» του τέλους, αληθινά μας συγκλόνισε.
Ο Τάσος Ράπτης, ο εξαιρετικός αυτός ηθοποιός, ως τυπολάτρης πάστορας Μάντερς, προσηλωμένος αυστηρά στα θρησκευτικά και ηθικά στερεότυπα και θεματοφύλακας της κοινωνικής «τάξης» και υποκρισίας, ήταν πειστικότατος.
Ο Σάββας Πετρίδης, ο ταλαντούχος νεαρός ηθοποιός (που έχουμε και στο παρελθόν απολαύσει στον «Διθύραμβο»), ως Όσβαλντ – ήρωας ρομαντικός, εκφραστής της εξέγερσης και απελπισμένος ταυτόχρονα – μας συγκίνησε ιδιαίτερα.
Φυσικότατη ήταν και η νεαρή ηθοποιός Αγγελική Γιαννοπούλου, ως Ρεγγίνα, ανέμελη κι ανυποψίαστη για τα «φαντάσματα» που στοίχειωναν και τη δική της μοίρα.
Θαυμάσια τέλος ερμήνευσε τον ρόλο του και ο Γιώργος Μπιζμπιρούλιας ως «γλοιώδης» και διπρόσωπος Έγκστραντ.
Πέρα από τις ερμηνείες των ηθοποιών, την επιτυχία της η παράσταση οφείλει και στη σκηνοθεσία (της Έφης Νιχωρίτη) αλλά και στη Μουσική Επιμέλεια (της Δήμητρας Μαστορίδου) που απέδωσαν απόλυτα την ποίηση του θεατρικού λόγου, το παιχνίδι ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως, την υποβλητικότητα της ατμόσφαιρας του ιψενικού έργου.
Αναπόφευκτα όμως, όταν βλέπεις να ζωντανεύει, τόσο επιτυχημένα, στη σκηνή, ένα έργο κλασικό, όπως οι «Βρικόλακες», αναρωτιέσαι: Πόσο επίκαιρο είναι, αλήθεια, σήμερα, για μας, το ιψενικό αυτό έργο;
Οι «Βρικόλακες του Ίψεν είναι τα «φαντάσματα» του παρελθόντος που ζωντανεύουν και στοιχειώνουν το παρόν, οι «αμαρτίες των γονέων που παιδεύουν τα τέκνα» είτε με τη μορφή ενός μυστικού, αφροδισιακού νοσήματος που κληροδοτείται και σκοτώνει είτε προπάντων με τη μορφή των ηθικών ασθενειών. Στείρες ιδεοληψίες και προκαταλήψεις, που αποτελούν ωστόσο την παντοδύναμη, κληρονομημένη απ΄ το παρελθόν, θρησκευτική και ηθική «τάξη πραγμάτων». Αξίες και κανόνες ζωής που καταπιέζουν την ψυχή και αντιστρατεύονται τις φυσικές ανθρώπινες ανάγκες. «Πρέπει» αστήριχτα και υποκριτικά, φοβίες και ενοχές αδικαιολόγητες, που καταργούν κάθε έννοια προσωπικής ελευθερίας. Αυτά όλα αποτελούν τους ιψενικούς «βρικόλακες». Σήμερα βέβαια το θρησκευτικό στοιχείο, στη δική μας κοινωνία τουλάχιστον, δεν είναι παντοδύναμο και η «παλιού τύπου» κοινωνική ηθική έχει χάσει την αυστηρότητά της. Μας είναι άγνωστη όμως, και σήμερα, η συλλογική, «κληρονομημένη» διαφθορά και υποκρισία; Δε βαραίνουν και σήμερα απελπιστικά στις πλάτες μας, στις πλάτες ιδίως της νέας μας γενιάς, τα κληροδοτήματα της «αμαρτωλής» μας ιστορίας; Δεν είμαστε και σήμερα, στη χώρα μας, σε θέση να κατανοήσουμε τι σημαίνει κοινωνική χειραγώγηση, τυφλή υπακοή σε έναν τρόπο ζωής, που αντιστρατεύεται τις αληθινές ανθρώπινες ανάγκες, αιχμαλωσία σε ένα σύστημα αξιών που στραγγαλίζει την ψυχή, καταρρακώνει την αξιοπρέπεια και καταργεί κάθε έννοια προσωπικής ελευθερίας;
Ας ελπίσουμε πως η νέα μας γενιά θα κτίσει σε νέες βάσεις, γερές, τη ζωή της, αποτινάσσοντας τις «κάλπικες» ιδέες και αξίες που κληρονόμησε. Πρέπει να σκάψει όμως βαθιά στην ψυχή και στο μυαλό της, ώστε να βρει τη δική της, «αληθινή» αλήθεια και να πλάσει τα δικά της, αληθινά ανθρώπινα, όνειρα.
Δήμητρα Κρεκούκια
Φιλόλογος – πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Συλλόγου Κέντρου Αμαρουσίου «Η Κασταλία»
Σχετικά άρθρα
Ερώτηση της Αν. Αλεξοπούλου για το αποχετευτικό δίκτυο της Εκάλης
Ερώτηση για «το αποχετευτικό δίκτυο της Εκάλης» κατέθεσε, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, η Αναστασία–Αικατερίνη Αλεξοπούλου, βουλευτής Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών…
Ερώτηση της Αν. Αλεξοπούλου για τα δημοτικά τέλη και τον φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων στο Ηράκλειο Αττικής
Ερώτηση για τα «αυξημένα δημοτικά τέλη και τον φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων στον Δήμο Ηρακλείου Αττικής» κατέθεσε, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού…
Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ για τις εγγραφές στην Α’ τάξη του 10ου Δημοτικού Νέας Ιωνίας
Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Ν. Κεραμέως, σχετικά με τις «εγγραφές στην Α’ τάξη του 1ου Δημοτικού Νέας…
Ερώτηση στη Βουλή για τη γραμμή 1 του Μετρό από την Αναστασία-Αικατερίνη Αλεξοπούλου
Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για την ανάγκη επέκτασης της Γραμμής 1 του Μετρό Αθηνών (Γραμμή Ηλεκτρικού), προς…
Ερώτηση της Αν. Αλεξοπούλου για την ασφάλεια και της ανάδειξη της γέφυρας της Δουκίσσης Πλακεντίας
Ερώτηση για την «Ανάγκη συντήρησης και ανάδειξης της γέφυρας της Δουκίσσης Πλακεντίας στα Βόρεια Προάστια των Αθηνών» κατέθεσε, στο πλαίσιο…
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Μία επένδυση… υψηλής τάσης ξεκινά στον Δήμο Πεντέλης – Βίντεο
Το μεγάλο έργο της υπογείωσης του δικτύου μέσης και χαμηλής τάσης του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας)…
Στον υπό διαμόρφωση ΣΜΑ στα Μελίσσια οι Αγγ. Παπάζογλου και Αντ. Φειδοπιάστης
Τον υπό διαμόρφωση Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στο Κοιμητήριο Μελισσίων επισκέφθηκαν την Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021 η επικεφαλής της δημοτικής…
Το «χαμηλό βαρομετρικό» ήρθε για να μείνει στον Δήμο Πεντέλης – Συνέντευξη Τύπου των επικεφαλής 4 παρατάξεων (βίντεο)
Βαρύς αναμένεται ο επερχόμενος χειμώνας στον Δήμο Πεντέλης από πολιτικής απόψεως, καθώς η ύπαρξη «χαμηλού βαρομετρικού» στις σχέσεις τεσσάρων παρατάξεων…
Φεστιβάλ Αμαρουσίου: Με την ευχή στις 2 Σεπτεμβρίου να ακουστεί διά ζώσης η σπουδαία λαϊκή φωνή της Γ. Νέγκα (video)
Να πάνε καλά και η σπουδαία λαϊκή φωνή της Γιώτας Νέγκα να ακουστεί διά ζώσης στο αίθριο θέατρο του Δήμου…
Ένα νοσοκομείο… ταξιδεύει την ελληνική ιατρική κουλτούρα στον κόσμο
Την ώρα που πληθαίνουν οι δυσάρεστες ειδήσεις γύρω μας, με τα νέα από το ουκρανικό μέτωπο να δημιουργούν ισχυρούς κλυδωνισμούς…
Δημήτρης Κούβελας: Αντιμετώπιση ήπιων ανεπιθύμητων ενεργειών του εμβολίου κατά της COVID-19
Πολλοί άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι που δημιουργήθηκαν εμβόλια ως το πρώτο βήμα για τη διαχείριση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Δυστυχώς, υπήρξε και…
Μ. Αρτόπουλος: Μεγάλη μείωση περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό από τα προληπτικά μέτρα κατά της πανδημίας!
Μεγάλη μείωση των περιστατικών μέσης ωτίτιδας στον γενικό πληθυσμό (παιδιά και ενήλικες) έφεραν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση του…
Βασίλης Νομικός: Οι πανδημίες στην ιστορία του ανθρώπου
Όταν κάποιος διαβάζει και μελετά είναι δύσκολο να μπορέσουν διάφοροι να του μεταφέρουν ψευδείς πληροφορίες, γιατί πάρα πολλά γεγονότα έχουν…
Ε. Καραμολέγκου: Ηλιακά εγκαύματα – Πώς να τα προλαμβάνουμε, αλλά και να τα αντιμετωπίζουμε
Πολύ συχνά τους καλοκαιρινούς μήνες ερχόμαστε στην δυσάρεστη κατάσταση να αντιμετωπίσουμε ένα ηλιακό έγκαυμα, δικό μας ή προσφιλούς μας ατόμου….
Εγγραφείτε στο Newsletter
* Θα λαμβάνετε τα σημαντικότερα νέα της τελευταίας εβδομάδας.