Ελ. Πετσατώδη: Η Αγ. Παρασκευή πρέπει να αποκτήσει χαρακτήρα…
Ποιότητα Ζωής

Ελ. Πετσατώδη: Η Αγ. Παρασκευή πρέπει να αποκτήσει χαρακτήρα…

Η κα Ελισάβετ Πετσατώδη είναι από τα νέα, ηλικιακά, πρόσωπα της δημοτικής Αρχής του δημάρχου Γιάννη Σταθόπουλου. Παρ΄ όλα αυτά, ο δήμαρχος δεν δίστασε να τις εμπιστευτεί έναν κρίσιμο τομέα, αυτόν των Τεχνικών Υπηρεσιών. Σε έναν Δήμο όπου τα βασικά δίκτυα υποδομών δεν βρίσκονταν και στην καλύτερη κατάσταση και σε μία περίοδο όπου οι χρηματοδοτήσεις βγαίνουν με το “σταγονόμετρο”, το να είσαι αντιδήμαρχος υπεύθυνος για τα τεχνικά έργα στην πόλη δεν είναι και ό,τι καλύτερο μπορείς να σκεφθείς…

Ωστόσο, η αντιδήμαρχος πιστεύει ότι η νέα διοίκηση του Δήμου μέχρι το τέλος της θητείας της θα μπορέσει και τα άμεσα προβλήματα υποδομών της πόλης να επιλύσει και να βάλει τα πρώτα “λιθαράκια” στον “οραματικό” σχεδιασμό της για μία Αγία Παρασκευή σύγχρονη και λειτουργική.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ, η κα Ελισ. Πετσατώδη μιλά, μεταξύ άλλων, για τις άμεσες προτεραιότητες που πρέπει αντιμετωπιστούν… χθες, τη συνεργασία με τους εκπροσώπους των υπόλοιπων δημοτικών παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου, το πώς λειτουργεί εσωτερικά η διοίκηση του Δήμου, τα μεγάλα “στοιχήματα” από τα οποία θα κριθεί η δημοτική Αχή, τα δικά της προσωπικά ρίσκα και τέλος, τη μεγάλη σημασία που δίνει στην καλλιέργια πνεύματος συμμετοχικότητας στην τοπική κοινωνία.

Κυρία Πετσατώδη, ποιες θεωρείτε ως τις βασικότερες προκλήσεις σε επίπεδο υποδομών που θα επιχειρήσει να αντιμετωπίσει η δημοτική Αρχή στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού της για την πόλη της Αγίας Παρασκευής;

Η Αγία Παρασκευή έχει πρόβλημα με τις υποδομές της και ουσιαστικά είναι αναγκαίος ο ριζικός  ανασχεδιασμός. Υπάρχει μεγάλη ανεπάρκεια σε δίκτυα ομβρίων υδάτων και σε δίκτυα βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια παρουσιάζουν μεγάλα προβλήματα, η πόλη σε αρκετά σημεία της πλημμυρίζει…

Όταν ανέλαβα ήταν ένα σοκ για μένα. Σε περιόδους έντονων βροχοπτώσεων, μας τηλεφωνούσαν δημότες κι έκλαιγαν. Έφταιγε, δεν έφταιγε ο Δήμος ήταν ένα πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπιστεί.

Όπως καταλαβαίνετε το θέμα των δικτύων ομβρίων μπήκε από την αρχή στο τραπέζι. Δεν μπορούμε να σχεδιάζουμε την επιφάνεια, όταν δεν έχουμε ακόμη εξασφαλίσει την ασφάλεια των κατοίκων.

Αντίστοιχα εστιάσαμε εξ αρχής στο θέμα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, καθώς πάρα πολλοί συνάνθρωποί μας δεν μπορούν να κινηθούν από το ένα άκρο της πόλης στο άλλο. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο καθίσταται απαραίτητο, ότι θα πρέπει να το πάρουμε ακόμη και για να πάμε έως το περίπτερο, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί δεκάδες προβλήματα στην πόλη και το περιβάλλον. Ταυτόχρονα, απουσιάζει το ποδήλατο, δυσκολεύει η πρόσβαση των πεζών και των μαμάδων με τα καροτσάκια κ.ο.κ.

Δυστυχώς, θεωρούμε ότι τα αυτονόητα έχουν επιλυθεί, καθώς είμαστε πια στο 2016, αλλά τελικώς δεν είναι έτσι τα πράγματα. Από την άλλη, θα πρέπει να πω ότι η Αγία Παρασκευή είχε έτοιμες μελέτες σχεδόν στο σύνολό της, από την ΕΥΔΑΠ, το ΥΠΕΧΩΔΕ κ.λπ., οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν αξιοποιηθεί τόσα χρόνια και να είχαμε λύσει τα βασικά προβλήματα, οπότε να σχεδιάζαμε τώρα σε άλλο επίπεδο.

Έτσι, αναγκαστικά, οι δύο πρώτοι άξονες που μπαίνουν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα είναι η επίλυση των προβλημάτων σε δίκτυα, αφενός, των ομβρίων και, αφετέρου, της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατόν να γίνονται σχεδιασμοί για έργα που θα αναβαθμίσουν περαιτέρω την ποιότητα ζωής των κατοίκων σε έναν Δήμο που ακόμη και βασικές υποδομές του, όπως είπατε, βρίσκονται σε «εμβρυακή» κατάσταση. Γιατί η Αγία Παρασκευή βρίσκεται τόσο πίσω στον συγκεκριμένο τομέα και πόσο εύκολα μπορούν να συνδυαστούν οι επείγουσες ανάγκες κάλυψης βασικών υποδομών με τους οραματισμούς για σχεδιασμό μιας σύγχρονης και λειτουργικής πόλης;

Απαντώντας στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, θα σας πω ότι αυτό είναι το ζητούμενο κι αν θέλετε το στοίχημα της δημοτικής Αρχής.

Τώρα, για το θέμα των καθυστερήσεων δεν είναι μόνο πρόβλημα της Αγίας Παρασκευής, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Ένας λόγος γι’ αυτό, είναι ότι έργα υποδομής, όπως τα δίκτυα αγωγών ομβρίων, είναι έργα που δεν φαίνονται. Δηλαδή, η πόλη θα ταλαιπωρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, με δρόμους να σκάβονται κ.λπ., οι πολίτες θα διαμαρτύρονται και στο τέλος της τετραετίας θα μοιάζει να μην έχει γίνει έργο, κάτι το οποίο φυσικά δεν ισχύει.

Δηλαδή, τα έργα υποδομής δεν δίνουν ψήφους στην κάλπη;

Όχι, δεν δίνουν. Μπορεί κάποιοι πολίτες να αντιλαμβάνονται ότι είναι προς όφελός τους ένα τέτοιο έργο, αλλά μόλις κλείσουν τα χαντάκια, δεν φαίνεται τίποτε…

Γι’ αυτό όλα τα περασμένα χρόνια, ενώ πέρασαν τόσα χρήματα από τους Δήμους, δεν αξιοποιήθηκαν κατάλληλα, ακριβώς γιατί τα έργα υποδομής δεν ήταν έργα «βιτρίνας».

Ειδικότερα στην περίπτωση των ομβρίων θα ήθελα να παρατηρήσω ότι κανείς δεν μπήκε στον κόπο να αξιοποιήσει κάποιους άλλους οικολογικότερους τρόπους διαχείρισής τους, όπως οι δεξαμενές ανάσχεσης, η χρησιμοποίηση του βρόχινου νερού, τα οποία η δημοτική Αρχή μας σκοπεύει να δει σε ένα δεύτερο επίπεδο, αφού λύσει τα βασικά προβλήματα.

Τα βασικά προβλήματα θα λυθούν στο τέλος αυτής της θητείας;

Στόχος είναι να τα λύσουμε εντός της θητείας και να χαράξουμε τη βασική στρατηγική, βάζοντας τα πρώτα «λιθαράκια» στο μεγάλο πλάνο, στη μεγαλύτερη εικόνα, του Επιχειρησιακού Προγράμματος.

Εκ των πραγμάτων, δεν προλαβαίνεις ν’ αλλάξεις την εικόνα μιας πόλης μέσα σε τέσσερα ή πέντε χρόνια. Γι’ αυτό θεωρώ ότι όλοι πρέπει να έχουμε συνείδηση και να αντιλαμβανόμαστε ότι κάθε επιλογή, κάθε έργο, κάθε δράση μας δεν επηρεάζει τα τέσσερα, αλλά τα 24 χρόνια που έρχονται… Θα πρέπει να βλέπουμε πιο μακριά από το πρόγραμμα του 2019.

Θέλω, λοιπόν, να πω ότι η πόλη χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων και δράσεων με κοινωνική και διαπαραταξιακή συναίνεση.

Κι εδώ επιτρέψτε μου να προσθέσω ότι ο Δήμος διαθέτει μια καλά στελεχωμένη Τεχνική Υπηρεσία, η οποία θα μπορούσε να το υποστηρίξει. Μπορεί να υπολειπόμαστε αριθμητικά, όχι όμως και ποιοτικά.

Ελισάβετ Πετσατώδη (1)
«Εκ των πραγμάτων, δεν προλαβαίνεις 
ν’ αλλάξεις την εικόνα μιας πόλης 
μέσα σε τέσσερα ή πέντε χρόνια. 
Γι’ αυτό έχω πει ότι όλοι πρέπει 
να έχουμε συνείδηση και να 
αντιλαμβανόμαστε ότι κάθε επιλογή, 
κάθε έργο, κάθε δράση μας δεν επηρεάζει 
τα τέσσερα, αλλά τα 24 χρόνια που έρχονται… 
Θα πρέπει να βλέπουμε πιο μπροστά 
από το πρόγραμμα του 2019».


Ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα που πιστεύετε θα αντιμετωπίσετε κατά την προσπάθεια υλοποίησης του παραπάνω σχεδιασμού και με ποιους τρόπους προτίθεστε να τα ξεπεράσετε;

Δύο είναι τα μεγάλα προβλήματα. Το ένα, το οποίο φαντάζομαι αναγνωρίζουν όλοι, είναι η εξεύρεση οικονομικών πόρων. Βέβαια, μέχρι στιγμής φαίνεται να τα πηγαίνουμε καλά σε αυτόν τον τομέα, αλλά με βάση τα τρέχοντα δεδομένα, και χωρίς να γνωρίζουμε τι μπορεί να γίνει σε ένα-δύο χρόνια.

Εμείς έχουμε υποχρέωση να προγραμματίζουμε σωστά, να σχεδιάζουμε, να δουλεύουμε συστηματικά, ώστε, για παράδειγμα, να διατηρούμε μια καλή σχέση με την Περιφέρεια, και να αντλούμε πόρους από εκεί. Γιατί, κακά τα ψέματα, ο Δήμος από μόνος του δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει πολλά πράγματα.

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό σκέλος, και ίσως σημαντικότερο από το πρώτο, είναι οι κάτοικοι της Αγίας Παρασκευής, είμαστε όλοι εμείς, είναι η νοοτροπία μας. Δεν είναι αυτονόητο ότι μιλάμε όλοι για το ίδιο πράγμα όταν αναφερόμαστε σε αναπλάσεις, σε βελτίωση της ποιότητας της ζωής. Η συζήτηση που άνοιξε για τον Στρατηγικό Σχεδιασμό ενέχει πολλές συγκρούσεις, οι οποίες μπορεί να μην φαίνονται από την πρώτη στιγμή, αλλά υπάρχουν. Όταν αποφασίζει κανείς να μιλήσει για βιώσιμη αστική κινητικότητα κι αποφασίσει να δώσει προτεραιότητα σε κάτι, όπως στον πεζό ή τον ποδηλάτη, κάνει μία επιλογή και κάποιους αναγκαστικά δυσαρεστεί.

Για εμένα αξιοσημείωτη ήταν η ιστορία με τις ρυμοτομήσεις. Διαρκείς διαπραγματεύσεις και διαμάχες για να εξηγήσεις το αυτονόητο, ακόμα και σε πράγματα εξόφθαλμα.

Επίσης, όταν έχεις την αντίληψη ότι πρέπει να πηγαίνεις παντού με το αυτοκίνητό σου ή ότι είναι δικαίωμά σου να καβαλάς το πεζοδρόμιο και μάλιστα, με την απαίτηση να μην υποστείς κυρώσεις, αυτό δημιουργεί πρόβλημα. Είναι μια κατεξοχήν αντικοινωνική συμπεριφορά.

Σκεφτείτε ότι όταν επιχειρήσουμε να χαράξουμε την πράσινη διαδρομή που θα ενώνει το αθλητικό κέντρο στα Πευκάκια με το «Σταύρος Κώτσης» και τον Υμηττό, αναγκαστικά θα χρειαστεί να περιορίσουμε την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Τι θα γίνει τότε;

Πόσο εύκολα πιστεύετε ότι αλλάζει αυτή η νοοτροπία;

Με αγώνα, με συζητήσεις κόντρα στις συζητήσεις. Δεν έχεις άλλο «εργαλείο» πέρα από την πειθώ. Ίσως ένα «υποεργαλείο» να είναι και η καλή πρακτική που έχει σημειωθεί. Δηλαδή, παρεμβάσεις που κάνουν τη διαφορά.

Για παράδειγμα, η βιοκλιματική μπορεί αρχικά να θεωρήθηκε ένα έργο «βιτρίνας», αλλά εξελίχθηκε σε έργο πνοής για το Κοντόπευκο. Ο τρόπος που το αντιλαμβάνονταν οι κάτοικοι πριν ενάμιση χρόνο δεν έχει καμία σχέση με τον σημερινό. Παρά τα προβλήματα που είχε, ο κόσμος τώρα το αγάπησε, γιατί έδωσε τη δυνατότητα στον ηλικιωμένο να κυκλοφορεί με άνεση, στη μαμά να κυκλοφορεί με το καροτσάκι και στα παιδιά να κυκλοφορούν με το ποδήλατο.

Ένα μεγάλο μέρος των έργων που προγραμματίζετε στηρίζεται για τη χρηματοδότησή του στους πόρους από την Περιφέρεια Αττικής. Αν κάτι δεν πάει καλά και οι πόροι αυτοί δεν υπάρξουν τι επιπτώσεις θα έχει αυτό για το πλάνο του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού σας;

Ασφαλώς και θα επιδράσει στον προγραμματισμό μας. Η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη δεσμεύσει τον πρώτο κιόλας χρόνο περίπου 10,5 εκατ. ευρώ για λογαριασμό του Δήμου Αγίας Παρασκευής. Αυτό το ποσό, όπως καταλαβαίνετε, δεν υπάρχει στο ταμείο του Δήμου και ούτε θα μπορούσε να βρεθεί από κάπου αλλού.

Ωστόσο, θεωρώ ότι με τον τρόπο που δουλεύει πλέον ο Δήμος έχει εξασφαλίσει μερικά επιπλέον κονδύλια σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ήδη, φέτος εντάξαμε μεγαλύτερες και πιο στοχευμένες εργολαβίες στο τεχνικό μας πρόγραμμα προκειμένου να υλοποιούμε έργο, χωρίς τη συνδρομή της Περιφέρειας. Ακόμα και στην περίπτωση σοβαρού κωλύματος της Περιφέρειας θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι τα έργα επιμερίζονται και δεν τελειώνουν στη διάρκεια ενός χρόνου. Υπάρχει τρόπος να τα χρονοπρογραμματίσεις με τρόπο ώστε κάποια από αυτά να τα υλοποιήσεις.

Αν, λοιπόν, η κατάσταση επιδεινωθεί ραγδαία, θα αναγκαστούμε ν’ αλλάξουμε τις προτεραιότητες και να προτάξουμε τα πιο κρίσιμα έργα.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι οφείλουμε να έχουμε έτοιμα σχέδια. Για εμάς είναι σημαντικό ένας Δήμος να έχει έτοιμες τις μελέτες του και να ξέρει που αποσκοπεί για την ανάπτυξη της πόλης.

Άλλους τρόπους άντλησης χρηματοδότησης δεν μπορείτε να βρείτε;

Σίγουρα απευθυνόμαστε και εμείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, παράλληλα με την Περιφέρεια. Κι όπου βρίσκουμε κάποια πρόσκληση συμμετέχουμε. Όμως για να γίνει αυτό, πρέπει να έχεις έτοιμη πρόταση, γι’ αυτό προχωρούμε τις διάφορες μελέτες.

Υπάρχει αυτόνομο γραφείο στον Δήμου που να ασχολείται με το «κυνήγι» ευρωπαϊκών προγραμμάτων;

Πρωταρχικός μας στόχος είναι η εξεύρεση ευρωπαϊκών πόρων για να υλοποιήσουμε τις προγραμματισμένες δράσεις. Σε αυτή την κατεύθυνση ο δήμαρχος έχει αναθέσει σε ειδικό σύμβουλο τον συγκεκριμένο τομέα, με τον οποίο υπάρχει άριστη συνεργασία, τόσο με τους αντιδημάρχους όσο και με τον γενικό γραμματέα του Δήμου.

Κατηγορείστε συχνά από την πλευρά της μειοψηφίας ότι φέρνετε προς ψήφιση «εικονικά» Τεχνικά Προγράμματα, τα οποία στη συνέχεια αναγκάζεστε να αναμορφώνετε διαρκώς, με αποτέλεσμα πολλά έργα να μεταφέρονται από χρονιά σε χρονιά, χωρίς ουδέποτε να υλοποιούνται; Ποια είναι η δική σας άποψη;

Η γνώμη είναι ότι δεν ισχύει αυτό και θα αποδειχθεί, νομίζω και το 2016, αν τα πράγματα συνεχίσουν να «τρέχουν» όπως τώρα.

Προφανώς, στο περσινό Τεχνικό Πρόγραμμα υπήρχαν έργα με τίτλους του 2013 ή του 2014. Όπως υπάρχουν και κάποιοι κωδικοί έργων που αφορούν ορισμένες οικονομικές εκκρεμότητες. Κανονικά το Τεχνικό Πρόγραμμα των Δήμων δεν πρέπει να συμπεριλαμβάνει τα συνεχιζόμενα έργα, αλλά μόνο τα νέα έργα, κάτι που επιχειρούμε να κάνουμε και εμείς. Τα συνεχιζόμενα υπάρχουν στον Προϋπολογισμό. Με αυτόν τρόπο θα ξεκαθαριστεί το τοπίο.

Δηλαδή, αυτό είναι που δημιουργεί την εντύπωση ότι τα έργα μεταφέρονται από χρονιά σε χρονιά;

Όχι, δεν είναι μόνο τα συνεχιζόμενα έργα. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στις διαδικασίες.

Για παράδειγμα, η δημοπράτηση της εργολαβίας του 2014 για τα σχολεία είχε ξεκινήσει περίπου στα μέσα της συγκεκριμένης χρονιάς, ο διαγωνισμός τελείωσε πριν τα Χριστούγεννα και ο εργολάβος υπέγραψε τον Ιανουάριο του 2015. Εργάστηκε για έναν χρόνο, με προβλήματα κατά τη γνώμη μου, οπότε τον Ιανουάριο του 2016 είχε ένα υπόλοιπο αντικειμένου. Ωστόσο τον σταματήσαμε, για να δημοπρατήσουμε εγκαίρως τη νέα εργολαβία για τα σχολεία. Φροντίσαμε να έχουμε τις μελέτες έτοιμες πριν τα Χριστούγεννα, ώστε να μπορέσουμε να δημοπρατήσουμε μέσα στους πρώτους μήνες του χρόνου και να έχουμε εργολάβο μέσα στο 2016.

Για εμάς το 2017 θα είναι ένας χρόνος στον οποίο θα μπορούμε να κριθούμε για την υλοποίηση όσων προγραμματίζουμε στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2016.

Ελισάβετ Πετσατώδη (2)
«Όποιος δουλεύει και προσπαθεί σίγουρα 
θα κάνει λάθη. Είναι μέρος της διαδικασίας. 
Το θέμα είναι τα λάθη αυτά να είναι 
αναστρέψιμα και να διορθώνονται. 
Σε αυτή τη βάση δεν θεωρώ ότι έχω κάνει 
μη αναστρέψιμα λάθη. 
Ό,τι και να κάνεις, πάντα κάτι αφήνεις 
πίσω. Μπορεί στη σειρά με την οποία 
αξιολόγησα κάποιες 
προτεραιότητες να έγιναν και λάθη».


Να σας ρωτήσω και για κάτι άλλο που σας κατηγορούν ως διοίκηση. Τις προτάσεις της μειοψηφίας τις ακούτε, τις λαμβάνετε υπόψη σας; Πολλοί σύμβουλοι υποστηρίζουν ότι ενώ καταθέτουν προτάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας στην πόλη, αυτές δεν εισακούονται καν από τη διοίκηση. Ισχύει κάτι τέτοιο;

Θα διαφωνήσω ότι δεν ακούμε τις προτάσεις. Καλέσαμε σε συζήτηση για την πρώτη φάση του Επιχειρησιακού και του Στρατηγικού Σχεδιασμού όλες τις παρατάξεις, αλλά δυστυχώς δεν υπήρξε η αναμενόμενη ανταπόκριση. Η πρόθεσή μας ήταν να ανοίξουμε τον διάλογο. Το Επιχειρησιακό έμεινε σε διαβούλευση από τις 29 Νοεμβρίου 2015 μέχρι πριν δύο εβδομάδες που ήρθε προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Εσείς πιστεύετε ότι θα χρειαζόταν περισσότερος χρόνος από 2,5 μήνες για να καταθέσει κάποιος μία ολοκληρωμένη πρόταση;

Και κάτι τελευταίο. Οι πόρτες μας είναι καθημερινά ανοιχτές. Καλώ όλους τους δημοτικούς συμβούλους από όλες τις παρατάξεις να έρθουν να συζητήσουμε. Όποιος πραγματικά θέλει να βοηθήσει, βοηθά.

Στα μεγάλα θέματα της πόλης το Δημοτικό Συμβούλιο έχει κάποια υποτυπώδη σύμπνοια ή ένα κοινό όραμα; Για παράδειγμα στο θέμα του πολιτιστικού χώρου ή του νέου δημαρχείου, ποια η κοινή συνισταμένη;

Δεν είναι πολύ εύκολη η ερώτηση. Για παράδειγμα, στο θέμα του πολιτιστικού χώρου, που ξαφνικά «έπεσαν όλοι από τα σύννεφα» με τον χώρο που επιλέξαμε, ήταν κάτι γνωστό σε όλους εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Επί εποχής Β. Γιαννακόπουλου είχε ανοίξει η συζήτηση για το εάν θα αποκτήσουμε το κτήριο της οδού Γούναρη. Υπήρχαν συνεννοήσεις και πριν από τη σχετική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, οπότε δεν επιτρέπεται κάποιοι να λένε ότι δεν το γνώριζαν. Η Αγία Παρασκευή είναι ίδια τα τελευταία 25 χρόνια. Ε, λοιπόν, δεν μπορούμε να λέμε ότι υπάρχει κι άλλος χώρος για πολιτιστικό κέντρο κάπου αλλού. Πού είναι αυτός ο χώρος;

Σε ό,τι αφορά το δημαρχείο, η συζήτηση πρέπει να γίνει οργανωμένα. Εμείς οφείλαμε να ολοκληρώσουμε τη σχετική μελέτη, αλλά το τι θα γίνει από εδώ και πέρα είναι μεγάλο θέμα. Είναι αλήθεια ότι σήμερα ο Δήμος αναγκάζεται να καταβάλλει 400.000 ευρώ για ενοίκια ετησίως και κάποια στιγμή θα πρέπει να δει τι θα κάνει με τη στέγασή του. Η επιλογή του τι θα γίνει αποτελεί θέμα συζήτησης με όλες τις παρατάξεις και κάποια στιγμή όλοι θα πρέπει να πάρουν θέση γι’ αυτό.

Γενικά, σε όλα τα μεγάλα θέματα διαπιστώνω, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ότι οι απόψεις ορισμένων «μετακινούνται» αναλόγως των συγκυριών. Πιστεύω, όμως, ότι ήρθε ο καιρός να πάρουμε όλοι μία ξεκάθαρη θέση και να τεθεί ένας όσο το δυνατόν ενιαίος άξονας δράσης. Προς αυτήν την κατεύθυνση η δημοτική Αρχή προγραμματίζει μεγάλες συζητήσεις, για θέματα όπως του Τσακού, του δημαρχείου, του Γιαβάσειου κ.λπ.

Η διοίκηση ενός Δήμου δεν είναι δουλειά ενός ανθρώπου, αλλά ωστόσο οι επικεφαλής κάποιου τομέα είναι αυτοί που χρεώνονται τα λάθη και πιστώνονται τις όποιες επιτυχίες. Εσείς, ποια λάθη χρεώνετε και ποιες επιτυχίες πιστώνετε στον εαυτό σας στον πρώτο 1,5 χρόνο της θητείας σας στη θέση της αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών;

Όποιος δουλεύει και προσπαθεί σίγουρα θα κάνει λάθη. Είναι μέρος της διαδικασίας. Το θέμα είναι τα λάθη αυτά να είναι αναστρέψιμα και να διορθώνονται. Σε αυτή τη βάση δεν θεωρώ ότι έχω κάνει μη αναστρέψιμα λάθη. Έχω κάνει λάθη που προκύπτουν από την πίεση του χρόνου κι αφορούν κυρίως στο θέμα των προτεραιοτήτων. Ό,τι και να κάνεις, πάντα κάτι αφήνεις πίσω. Μπορεί στη σειρά με την οποία αξιολόγησα κάποιες προτεραιότητες να έγιναν και λάθη.

Από την άλλη, είμαι ικανοποιημένη από τον τρόπο που δουλεύουμε ως δημοτική Αρχή. Εργαζόμαστε όλοι μαζί, υπάρχει σύμπνοια, πολύ καλή διάθεση και σεβόμαστε ο ένας τη δουλειά του άλλου.

Επίσης, είμαι πολύ ικανοποιημένη από τη στήριξη που βρίσκω σε ορισμένα δύσκολα θέματα. Δηλαδή, όταν λαμβάνεται μία κατεύθυνση τη σέβονται όλοι. Για παράδειγμα, στο θέμα των ρυμοτομήσεων δεν φανταζόμουν ότι θα διαπληκτιζόμουν με κατοίκους και θα έπρεπε να γίνω σκληρή. Ωστόσο, η βοήθεια και στήριξη που μου παρείχε ο δήμαρχος δεν μπορεί παρά να με ικανοποιεί.

Επίσης, προχωρήσαμε ταχύτατα κάποιες διαδικασίες και καταφέραμε από τον πρώτο χρόνο να δεσμευτούν ποσά στην Περιφέρεια για λογαριασμό του Δήμου. Αυτό επίσης για μένα είναι επιτυχία. Όπως επιτυχία αποτελεί και το ότι οι προγραμματικές συμβάσεις είναι σχεδόν έτοιμες και θα μπορούν να ξεκινήσουν έργα μέσα στο 2016 ή ότι στα Πευκάκια, για παράδειγμα, που εντάχθηκαν στο Σχέδιο το 1987, θα ξεκινήσουν εντός της χρονιάς οι διανοίξεις δρόμων που έχουν απομείνει και θα αποκτήσουν δίκτυο ομβρίων υδάτων.

Ελισάβετ Πετσατώδη (3)
«Πρέπει η πόλη να αποκτήσει έναν χαρακτήρα, 
τον οποίο σήμερα δεν διαθέτει. 
Ακόμη και το βουνό που υπάρχει είναι 
αποκομμένο από την Αγία Παρασκευή. 
Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι 
η Αγία Παρασκευή είναι ένα πράσινο 
προάστιο, κάτι το οποίο δεν ισχύει. 
Το ισοζύγιο ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων 
σε σχέση με το δομημένο περιβάλλον 
είναι πολύ αρνητικό».


Μόνο που θα σας πει κάποιος ότι τα έργα που εσείς σήμερα προχωράτε στηρίζονται στην προετοιμασία και τις μελέτες που πραγματοποίησαν οι προηγούμενες δημοτικές Αρχές…

Μα είμαι η πρώτη που λέω ότι πρέπει να υπάρχει συνέχεια στη διοίκηση του Δήμου και να  αφήνουμε έργα για τους επόμενους. Δεν μπορείς να περιχαρακώνεσαι στα πέντε χρόνια μιας θητείας ή να αγωνιάς μην τυχόν μείνει κάποιο έργο για να το ολοκληρώσει ο επόμενος. Αυτό είναι απαράδεκτο. Πολλά από τα έργα που υλοποιούνται σήμερα έχουν προγραμματιστεί επί δημαρχίας Β. Γιαννακόπουλου. Αντίθετα από τη διοίκηση Β. Ζορμπά παραλάβαμε μόνο μία μελέτη, αυτή του παιδικού σταθμού της οδού Αγ. Βασιλείου στα Πευκάκια.

Οφείλουμε να υλοποιήσουμε αυτά τα έργα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αφήσουμε παρακαταθήκη για τους επόμενους. Ανεξάρτητα με το εάν θα είμαστε εμείς στη διοίκηση μετά το 2019, ο Δήμος πρέπει να συνεχίσει.

Από την άλλη, βέβαια, υπήρξαν και περιπτώσεις που κάποια έργα είτε δεν ξεκίνησαν σωστά, είτε αφέθηκαν στην τύχη τους. Αναφέρομαι, βέβαια, στο έργο της Βιοκλιματικής Ανάπλασης του Κοντόπευκου που με σκληρή δουλειά καταφέραμε να επαναφέρουμε σε μία ορθή πορεία υλοποίησης.

Σε κάθε περίπτωση, θα αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που έχουμε για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της πόλης. Προφανώς και δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα μαζί. Προτεραιότητα θα έχουν πάντα τα έργα υποδομής.

Εύχομαι πραγματικά να καταφέρετε να πετύχετε και τους μικρούς και τους μεγάλους στόχους σας…

Ξέρετε, οι στόχοι μπαίνουν για να έχεις έναν πήχη. Τον πήχη πρέπει να τον βάζεις ψηλά, γιατί εάν τον βάζεις χαμηλά, και υλοποιήσεις ένα μέρος, ουσιαστικά θα επιδείξεις περιορισμένο έργο.

Μας προειδοποιείτε ότι είναι φιλόδοξο το πρόγραμμά σας;

Μα οφείλει να είναι φιλόδοξο. Δεν είναι προειδοποίηση αυτό. Οφείλεις σε αυτά που κάνεις να έχεις οραματικό χαρακτήρα και να δίνεις κατεύθυνση.

Από την άλλη υπάρχουν πράγματα που γίνονται και δεν «ακούγονται». Πέρσι, για παράδειγμα, έγινε ένα αρχιτεκτονικό εργαστήριο με μεταπτυχιακούς φοιτητές από την Ιταλία και την Ελλάδα για τον Υμηττό. Θέσαμε τους γενικούς προβληματισμούς, τα παιδιά εργάσθηκαν άριστα για πέντε ημέρες και παρήγαγαν εξαιρετικό αποτέλεσμα, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί «τροφή για σκέψη».

Φέτος, η Σχολή των Αρχιτεκτόνων, στο δεύτερο εξάμηνο του μεταπτυχιακού προγράμματος για το τοπίο, έχει ως αντικείμενο την Αγία Παρασκευή. Δηλαδή, για έξι μήνες οι καθηγητές και οι φοιτητές θα δουλεύουν τον Δήμο Αγίας Παρασκευής. Παράλληλα με αυτό θα υπογραφεί και προγραμματική σύμβαση με τον τομέα Πολεοδομίας του Πολυτεχνείου για να θέσουμε τους βασικούς προβληματισμούς, σε ερευνητικό πλέον επίπεδο, για το πολεοδομικό θέμα της πόλης, τη Μεσογείων, το ΓΠΣ, τις χρήσεις γης, του πεζόδρομους κλπ… Η δουλειά αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα τη χάραξη τόσο γενικών κατευθύνσεων για την επίλυση των βασικών ζητημάτων της πόλης και τη διαμόρφωση της ταυτότητάς της, όσο και επιμέρους ζητημάτων.

Όλα αυτά εξυπηρετούν τον οραματικό χαρακτήρα της δημοτικής μας Αρχής. Δεν μπορείς να φτάσεις εκεί απλώς αλλάζοντας τις πλάκες ενός πεζοδρομίου…

Μιλήσατε για τον χαρακτήρα που πρέπει να αποκτήσει η Αγία Παρασκευή. Η πόλη δεν έχει χαρακτήρα;

Κύριε Σταθόπουλε ανοίγουμε μεγάλη συζήτηση που δεν εξαντλείται στο πλαίσιο μιας συνέντευξης.

Η Αγία Παρασκευή έχασε την ταυτότητά της, γι’ αυτό και δεν μπορεί να κρατήσει τον κόσμο της. Όλοι παραδεχόμαστε ότι η πόλη χαρακτηρίζεται ως «ξενοδοχείο». Οι αιτίες είναι πολλές και έχουν τις ρίζες τους στα προηγούμενα χρόνια. Δεν μπορεί να υποστηρίζει κανείς ότι φταίει μόνο η έκκεντρη θέση του μετρό που δεν προσελκύουμε κοινό στο προάστιο, όταν η πόλη δεν μπορεί να κρατήσει ούτε τους ίδιους τους κατοίκους της.

Πριν μιλήσουμε, λοιπόν, για ανάπτυξη και για άνοιγμα σε κατοίκους άλλων περιοχών, ας λύσουμε αυτό το θέμα, το να προσελκύσουμε δηλαδή τους ίδιους τους κατοίκους μας, κάτι το οποίο μπορεί να γίνει μόνο με δημιουργία έργων υποδομής, που θα αλλάξουν την ποιότητα της ζωής τους. Ο κάτοικος δεν θα αναζητήσει μία λύση αναψυχής σε άλλη περιοχή, εάν η ίδια η πόλη του παρέχει τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο.

Πρέπει η πόλη να αποκτήσει έναν χαρακτήρα, τον οποίο σήμερα δεν διαθέτει. Ακόμη και το βουνό μας είναι αποκομμένο από τον ιστό της πόλης. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η Αγία Παρασκευή είναι ένα πράσινο προάστιο, κάτι το οποίο δεν ισχύει. Το ποσοστό ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων σε σχέση με το δομημένο περιβάλλον είναι ανησυχητικά χαμηλό.

Ωστόσο, όλα αυτά απαιτούν συμμετοχή της κοινωνίας, για να επανέλθουμε στο θέμα της αντίληψης των πολιτών…

Για να μάθει κάποιος να συμμετέχει και να βρίσκει ένα νόημα στην προσπάθειά του, θα πρέπει να βλέπει κι ένα άμεσο αποτέλεσμα.

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της συμμετοχής των πολιτών στον σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων, ξεκινήσαμε πρόγραμμα συμμετοχικού σχεδιασμού στη σχολική κοινότητα του 7ου Δημοτικού και του 4ου Γυμνάσιου με αντικείμενο τη διαμόρφωση των αύλειων χώρων, καθώς και της οδού Αρτέμονος που χωρίζει τα δύο σχολεία.

Αν θέλετε για εμένα το μεγαλύτερο στοίχημα και ρίσκο είναι αυτό, δηλαδή το αποτέλεσμα που θα βγάλει αυτός ο συμμετοχικός σχεδιασμός να καταφέρουμε να το υλοποιήσουμε άμεσα για να υπάρξει ένα τελικό χειροπιαστό παράδειγμα. Δεν σας κρύβω ότι αγωνιώ για την έγκαιρη υλοποίηση αυτής της δράσης. Το γεγονός ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί άμεσα ο σχεδιασμός, να γίνει μελέτη από την Τεχνική Υπηρεσία και να υλοποιηθεί εντός του καλοκαιριού είναι παράγοντες που μας αναγκάζουν να επισπεύσουμε τις διαδικασίες. Παρόλα αυτά είμαι βέβαιη ότι θα τα καταφέρουμε.

Αν αυτό το εγχείρημά μας πετύχει, θα αλλάξει τελείως η λογική του κόσμου ως προς τη συμμετοχή.

Να ευχηθώ, λοιπόν, καλή επιτυχία στο εγχείρημα και μακάρι να αποτελέσει αφορμή για αντίστοιχες δράσεις στο μέλλον…

Σας ευχαριστώ πολύ.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet