Η ομιλία «Τα Σωζόμενα Τυπογραφικά Πιεστήρια του Αγώνα» από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς
Πολιτισμός

Η ομιλία «Τα Σωζόμενα Τυπογραφικά Πιεστήρια του Αγώνα» από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς

H Νικολέττα Ζυγούρη, ιστορικός, επιμελήτρια συλλογών του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, στο πλαίσιο των διαλέξεων του Ελεύθερου Πανεπιστημίου Δήμου Κηφισιάς για την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, παρουσιάζει το θέμα «Εθνικό Ιστορικό Μουσείο: Τα Σωζόμενα Τυπογραφικά Πιεστήρια του Αγώνα», όπως ενημερώνει η δημοτική αρχή.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για απόσπασμα από τον κύκλο μαθημάτων «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ, ΤΕΧΝΗ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΡΕΥΝΑ», τον οποίο επιμελείται η Ειρ. Πέππα-Παπαϊωάννου, ομ. καθηγήτρια Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ.

Λίγα λόγια, από την ομιλήτρια, για το θέμα

Δύο μοναδικά τυπογραφικά πιεστήρια που διατηρούνται στην Μόνιμη Έκθεση του ΕΙΜ, μας ταξιδεύουν στα χρόνια του Αγώνα καθώς και στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Αρχειακές πηγές, χειρόγραφες και έντυπες, φωτίζουν το ταξίδι τους στο χρόνο και στον τόπο, από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για το τυπογραφικό πιεστήριο όπου τυπώθηκαν τα περίφημα Ελληνικά Χρονικά των πολιορκημένων του Μεσολογγίου (1824-1826), αλλά και το πιεστήριο με το οποίο ο Ιωάννης Καποδίστριας εξόπλισε το κυβερνητικό τυπογραφείο του Ναυπλίου και τύπωσε σε αυτό την Γενική Εφημερίδα της Ελλάδος από το 1830 και μετά.

Αποστολέας του πρώτου το Φιλελληνικό Κομιτάτο του Λονδίνου μέσω του εκπροσώπου του Leicester Stanhope, και του δεύτερου ο γνωστός Γάλλος φιλέλληνας, εκδότης και τυπογράφος, Firmin Didot.

Ο εκδότης των Ελληνικών Χρονικών του Μεσολογγίου ήταν ο Ελβετός φιλέλληνας Ιάκωβος Μάγερ, ενώ ο τυπογράφος του ο Δημήτριος Μενεσθεύς, φιγούρες ηρωικές που χάθηκαν κατά την Ηρωική Έξοδο του Μεσολογγίου στις 11 Απριλίου του 1826.

Η δεύτερη τυπογραφική πρέσα μας υπενθυμίζει την προσπάθεια  που έκανε ο Ι. Καποδίστριας για τον εξοπλισμό του κυβερνητικού τυπογραφείου και για την ιδιαίτερη σημασία που έδινε στην δύναμη του τύπου ως προς τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης εντός και εκτός Ελλάδος. Η τυπογραφία εξυπηρετούσε πλέον θεμελιώδεις ανάγκες του νεοσύστατου ελληνικού κράτους γι’ αυτό και ο νέος κυβερνήτης φρόντισε να θέσει τα θεμέλια της τυπογραφικής τέχνης και του επαγγελματικού τυπογραφικού κλάδου στη χώρα μας.

Το ταξίδι στο χρόνο μέσα από την ιχνηλασία της ξεχωριστής ιστορίας δύο κειμηλίων σχεδόν διακοσίων ετών είναι σχεδόν απρόβλεπτο, φωτίζοντας πολλές και διαφορετικές πτυχές της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Η δύναμη του Τύπου ως μέσο διάδοσης των νέων φιλελεύθερων ιδεών του 19ου αιώνα στην Ευρώπη αποτυπώνεται στην ελληνική πραγματικότητα μέσα από τα άρθρα των επαναστατικών μας συνταγμάτων για την ελευθερία του Τύπου, αλλά και μέσα από τη δράση των τυπογραφείων της Αθήνας του Μεσολογγίου, της Ύδρας και του Ναυπλίου που λειτούργησαν στα χρόνια του Αγώνα.

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet