Η άνοδος του audiobook
Πολιτισμός

Η άνοδος του audiobook

Προτού ακόμη διαβάσω μυθιστορήματα του Κοσμά Πολίτη, θυμάμαι ότι τα άκουγα στο ραδιόφωνο. Βράδια -Δευτέρες, Τετάρτες ήταν;- κάπου κοντά στις οκτώ, και παρά το διάβασμα για την άλλη μέρα, το ραδιόφωνο συντονιζόταν στη συχνότητα της δημόσιας ραδιοφωνίας για να ακούσω το Λεμονοδάσος, την Eroica; Δεν θυμάμαι πλέον ποιο από τα δύο κείμενα ήταν, δεν έχει σημασία, ήταν δύο από τα πολλά. Θυμάμαι όμως καθαρά την προσμονή αυτών και άλλων λογοτεχνικών αναγνώσεων, τη φωνή του Δημήτρη Χορν, της Έλλης Λαμπέτη, του Πέτρου Φυσσούν. Με την εξάπλωση της τηλεόρασης οι εκπομπές αυτές σταδιακά περιορίστηκαν, νοσταλγώ όμως ακόμη την έμφαση στον λογοτεχνικό λόγο που δινόταν με τις φωνές αγαπημένων ηθοποιών και την ελευθερία που είχαμε ως ακροατές να ντύσουμε ο καθένας με τις δικές του εικόνες τις αφηγήσεις που ακούγαμε.

Επιστροφή σε αυτήν την εμπειρία της λογοτεχνικής ακρόασης δείχνει η πρόσφατη άνοδος των πωλήσεων στην αγορά των ομιλούντων ή ακουστικών βιβλίων (audio books), όπως φαίνεται από δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο. Σε άρθρο των New York Times αναφέρεται ότι στο πρώτο οκτάμηνο του 2014 οι πωλήσεις στα audio books αυξήθηκαν κατά 28% ενώ ο Τομ Τσάλμερς, διευθυντής της IPR License, μιας διαδικτυακής πλατφόρμας που διαχειρίζεται δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, αναφέρει ότι το 2014 η ζήτηση δικαιωμάτων που αφορούσαν audiobooks ήταν διαρκής και αυξανόμενη.

Οι παρατηρήσεις αυτές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς το audiobook είναι μια μορφή βιβλίου που υπάρχει αρκετές δεκαετίες στην αγορά, χωρίς πολύ μεγάλη απήχηση. Καλύτερες πωλήσεις έχουν τα audiobooks που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας που δεν ξέρουν να διαβάζουν και εκπαιδευτικά audiobooks ξένων γλωσσών, πλέον όμως εμφανίζεται ζήτηση και για τίτλους ποικίλων θεμάτων και κατηγοριών που απευθύνονται σε μεγαλύτερες ηλικίες.

Επιπλέον, το audiobook αρχίζει να αποσυνδέεται από το έντυπο βιβλίο και να αποτελεί αυτοτελές προϊόν που δεν προϋποθέτει την ύπαρξη ενός έντυπου βιβλίου πάνω στο οποίο θα βασιστεί. Λόγου χάριν, ο συγγραφέας θρίλερ Τζέφρι Ντίβερ αποφάσισε να κυκλοφορήσει το νέο βιβλίο του, το The Starling Project, αποκλειστικά σε μορφή audiobook και όχι σε έντυπη μορφή.

Οι παρατηρητές της αγοράς του βιβλίου ισχυρίζονται ότι η Amazon έχει βάλει και εδώ το χεράκι της, μέσω της θυγατρικής επιχείρησης Audible.com, μιας διαδικτυακής πλατφόρμας η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά και στη διανομή audiobooks. Πλέον η εταιρεία επεκτείνεται και στην παραγωγή audiobooks – έχει ήδη παραγγείλει 30 τίτλους. Ο διευθυντής της Ντόναλντ Κατζ υποστηρίζει ότι ανοίγεται ένα μεγάλο πεδίο αισθητικής εμπειρίας «χωρίς να χρειάζεται πλέον να δοθεί μάχη για την εικόνα, γι’ αυτό που ευχαριστεί το μάτι των θεατών».

Τα audiobooks, που αποκαλούνται πλέον και με πολλές άλλες ονομασίες που κάνουν ελκυστικότερο το προϊόν -«ακουστική ψυχαγωγία», «ταινίες για τα αυτιά σας»-, εξελίσσονται σε υπερπαραγωγές που θυμίζουν, αν και ξεπερνούν, το ραδιοφωνικό θέατρο περασμένων δεκαετιών. Το νέο βιβλίο του Τζέφρι Ντίβερ, το The Starling Project, διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες και συμμετέχουν σε αυτό 29 ηθοποιοί, με πρωταγωνιστή τον Άλφρεντ Μολίνα.

Αυτή τη στιγμή, στην αγορά του audiobook κυριαρχεί η Γερμανία, όπου ένας στους επτά Γερμανούς έχει αγοράσει τουλάχιστον ένα audiobook, και ακολουθούν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία του Audio Publishers Association, κυκλοφόρησαν το 2013 περίπου 36.000 τίτλοι audiobooks συγκριτικά με τους 6.200 το 2010. Στην αγορά εισέρχονται τώρα με προϊόντα και ειδικές εφαρμογές για ταμπλέτες και έξυπνα κινητά ο εκδοτικός όμιλος Penguin Random House και η αλυσίδα βιβλιοπωλείων Barnes & Noble.

Η Audible διαθέτει audiobooks στα αγγλικά, στα γερμανικά, στα γαλλικά, στα ιταλικά, στα ισπανικά, στα ολλανδικά, στα πορτογαλικά, στα ρωσικά, στα δανέζικα, στα σουηδικά, στα ιαπωνικά και στα ελληνικά, με τα τελευταία να είναι στην πλειονότητα, αν όχι στο σύνολό τους, μεταφρασμένες στα ελληνικά ομιλίες του σαϊεντολόγου Λ. Ρον Χάμπαρντ.

Πηγή: tovima.gr

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet