Οι “Πέρσες”… κατέκτησαν την Επίδαυρο
Πολιτισμός

Οι “Πέρσες”… κατέκτησαν την Επίδαυρο

Δύο εξαιρετικές βραδιές επιφύλασσε η Επίδαυρος για τους «Πέρσες» του Αισχύλου, παραγωγή που παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.

Ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο και το Σάββατο 16 Αυγούστου, χιλιάδες θεατές, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μέσα σε κατανυκτικό κλίμα όπως αρμόζει στην ιερότητα του χώρου αλλά και στην κορυφαία αυτή τραγωδία του Αισχύλου, απόλαυσαν τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ να «εξιστορούν» τις συνέπειες της «ύβρεως» και της ανθρώπινης αλαζονείας, υμνώντας παράλληλα την ελευθερία του ατόμου και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Τα πολλά μπράβο και το θερμό χειροκρότημα του κοινού στη διάρκεια της παράστασης αλλά και στο φινάλε -όπως συμβαίνει σε κάθε σταθμό της φετινής περιοδείας -, επιβεβαίωσαν ότι πρόκειται για μία από τις κορυφαίες παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας των τελευταίων ετών.

Ο Άκης Σακελλαρίου επέστρεψε στο αρχαίο δράμα από το οποίο είχε ξεκινήσει («Βάκχες», 1986) και ενσάρκωσε την Άτοσσα, τον ρόλο – άξονα της παράστασης. Στο στυλιζαρισμένο ύφος της παράστασης συντέλεσαν και τα κοστούμια, διά χειρός Γιάννη Μετζικώφ, με αυτό της Άτοσσας να ξεχωρίζει. Το βάθος της φωνής του Γιάννη Φέρτη και η άψογη εκφορά του λόγου από τον ηθοποιό τον έκαναν να υποδυθεί επάξια το Φάντασμα του Δαρείου, ενώ ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ως Αγγελιαφόρος και ο Γιώργος Κολοβός στο ρόλο του Ξέρξη άφησαν θετικές εντυπώσεις.

Το αντιπολεμικό έργο, που, με τον οικουμενικό του λόγο και τις αναλλοίωτες αξίες, διερευνά με συγκλονιστικό τρόπο το θέμα της «ύβρεως», της ανθρώπινης αλαζονείας, της ελευθερίας του ατόμου και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, θα συνεχίσει τη μεγάλη περιοδεία του σε όλη την Ελλάδα.

Πρόκειται για την πρώτη από τις σωζόμενες τραγωδίες που αντλεί τη θεματολογία της από ιστορικά γεγονότα, καθώς πραγματεύεται την οδύνη των Περσών, όταν πληροφορούνται τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα. Ενώ αποτελεί έναν έμμεσο ύμνο του ελληνικού πνεύματος, που συνέτριψε τους Ασιάτες, το θέμα είναι ιδωμένο με μοναδικό τρόπο από την πλευρά των ηττημένων. Μάλιστα, σε ολόκληρη την τραγωδία, δεν ακούγεται ούτε ένα ελληνικό όνομα.

Τμήμα μιας τετραλογίας, που παρουσίασε ο Αισχύλος το 472 π. Χ., οι «Πέρσες» είναι το πιο πρώιμο σωζόμενο έργο του, όχι όμως ενδεικτικό της πρώιμης δημιουργίας του. Όπως οι περισσότεροι από τους πρώιμους ποιητές της Αθήνας, ο Αισχύλος, ως παλιός μαραθωνομάχος, αποκαλύπτει μέσω των έργων του μια διαρκή φροντίδα και αγωνία για την Ελλάδα και την κληρονομιά της. Από μία άποψη, οι «Πέρσες» είναι, πιθανώς, το πρώτο δείγμα καταγραφής της ελληνικής ιστορίας στο θέατρο, και τονίζει -από την εισαγωγή του ήδη- τη μαχητική δύναμη των «πολεμόχαρων» Περσών και το αμέτρητο πλήθος του εκστρατευτικού τους στρατεύματος. Αυτό ακριβώς είναι το στοιχείο, που αναδεικνύει και τη σημασία της νίκης των Ελλήνων.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Πάνος Μουλλάς, σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη, σκηνικά: Γιώργος Πάτσας, κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, μουσική: Σοφία Καμαγιάννη, χορογραφία: Κώστας Γεράρδος, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, δραματουργική ανάλυση: Λεωνίδας Παπαδόπουλος, βοηθός σκηνοθέτης: Γιάννης Παρασκευόπουλος, οργάνωση παραγωγής: Πέτρος Κοκόζης.

Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Φέρτης (Δαρείος), Άκης Σακελλαρίου (Άτοσσα), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγγελιοφόρος), Γιώργος Κολοβός (Ξέρξης).

Χορός (με αλφαβητική σειρά): Απόλλων Δρικούδης, Δημήτριος Δρόσος, Νίκος Καπέλιος, Δημήτριος Καραβιώτης, Θανάσης Κεραμίδας, Νίκος Μαραγκόπουλος, Σπύρος Σαραφιανός, Βασίλης Σπυρόπουλος, Χρίστος Στυλιανού, Νίκος Τουρνάκης, Στέλιος Τράκας, Γιάννης Χαρίσης, Κωνσταντίνος Χατζησάββας, Γιώργος Ψυχογιός.

«Νύμφες του πένθους» (αλφαβητικά): Λαμπρινή Αγγελίδου, Μομώ Βλάχου, Κλειώ – Δανάη Οθωναίου.​

Πρόγραμμα περιοδείας

Αύγουστος

18: Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας
25: Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», Βύρωνας
28: Παλιό Ελαιουργείο, Ελευσίνα
30: Κηποθέατρο Παπάγου

Σεπτέμβριος

1: Άλσος Νέας Σμύρνης
3: Κηποθέατρο «Αλκαζάρ», Λάρισα
5: Υπαίθριο Θέατρο «Φρόντζος», Ιωάννινα
12 και 13 Σεπτεμβρίου: Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη.​

Πηγή: naftemporiki.gr

Σχετικά άρθρα

Enypografa.gr © 2014 - 2024
Powered by Wisenet